Kikötőfejlesztés a Balatonnál

Barát Mihály
2001. 02. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bóka István, a Balaton Fejlesztési Tanács elnöke a tegnapi sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy a Mahart Balatoni Hajózási Részvénytársaság részvényeinek 51 százalékát mintegy 600 millió forintért szerezheti meg a kikötővel rendelkező huszonkét Balaton környéki önkormányzat. A vételárat az önkormányzatoknak ebben az évben ki kell fizetniük, ennek felosztására háromféle változat létezik. A másik, 49 százalékos tulajdonrész további sorsáról egyelőre még nincs döntés.A Mahart leányvállalata 1,7 milliárd forint jegyzett tőkével és több mint kétmilliárd forint saját tőkével rendelkezik. Az előzetes adatok alapján a múlt évben 62 millió forint adózás előtti eredményt ért el.A társaság jelenleg huszonkét kikötőt üzemeltet a Balatonon, amelyből húsz kishajó fogadására is alkalmas. A sajtótájékoztatón elhangzott: a vitorlás turizmus kiemelten alkalmas a Balaton egyik fő problémájának, a szezon széthúzásának a megoldására, az ágazat fejlesztését éppen ezért továbbra is folytatni kell. A Balatonon jelenleg négy-ötezer jármű fut, ám a tó 16-18 ezret is elbírna.A sajtótájékoztató keretében a Balatoni Hajózási Rt. és a Postabank, valamint a HypoVereinsbank Hungária Rt. képviselői 200 millió, illetve 150 millió forintos hitelszerződést írtak alá. A két banki hitel a balatonlellei, valamint a szigligeti vitorláskikötő kialakítását fedezi majd. A két új kikötő magas sszintű szolgáltatásokat nyújt majd, a hasonló színvonalú külföldi üdülőhelyeknél kedvezőbb áron.A tervek szerint mindkét kikötő üzemel már idén nyáron, s az éves bérleti lehetőség mellett hosszabb távú konstrukciók is igénybe vehetők. A Balatoni Hajózási Rt. az ügyvezető igazgató tájékoztatása szerint az évi 2-300 millió forintos fejlesztéseit eddig mindig saját forrásból hajtotta végre, a banki hitel idén a két kikötő párhuzamos fejesztése miatt vált szükségessé.Szalma Botond, a Mahart vezérigazgatója a társaság múlt évi eredményeiről szólva elmondta: a tervezett 5,2 milliárd forintos árbevétellel szemben 5,4 milliárdot produkált a cég, a dolgozói létszám ötszáz fővel csökkent. A Mahart továbbra is jelentős veszteséget produkált, ami Szalma Botond szerint részben a költségvetési támogatás hiányával magyarázható. Emellett érzékenyen érinti a hajózási céget az a körülmény, hogy a jugoszláviai háború pusztítása következtében hajózhatatlanná vált Al-Duna tetemes piacveszteséget okoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.