Magyarországon is egyre nyilvánvalóbbá válik az, ami a világ nyugati felén eddig is köztudott volt, nevezetesen: ezer szállal kötődnek egymáshoz a művészettel, tudományos, népszerűsítő célokkal foglalkozó intézmények és a műkereskedelem. Egy-egy nagy kiállítás után ugrásszerűen megnő a bemutatott művész vagy művészcsoport műveinek értéke, hiszen a nevük bekerül a köztudatba, s ha megfelelő tájékoztatással, katalógussal kísérik, széles körben, tartósan ismertté válik. De ez fordítva is igaz: a kereskedelmi galériák saját szempontú értékkereső tevékenysége gyakran a múzeumok számára is ismeretlen értékeket hoz nyilvánosságra.Így volt ez az utóbbi évek nagy magyar kiállításai esetében, amelyeket a Magyar Nemzeti Galériában rendeztek Rippl-Rónai József s a nagybányaiak műveiből, de azok a kisebb tárlatok is okoztak meglepetést addig lappangó művek vagy háttérbe szorult művészek bemutatásával, amelyeket a Kieselbachban, a Blitzben, a Mű-Terem vagy más galériában rendeztek. A folyamat különleges, akár fordulópontnak is nevezhető állomásához érkezünk március közepén, amikor a Magyar Nemzeti Galériában a Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik fő rendezvényeként megnyílik a Mattis Teutsch és a Blaue Reiter című kiállítás. A tárlat jelentőségét növeli, hogy budapesti zárása után az anyagot a müncheni Haus der Kunstban mutatják be.Műkereskedelmi szempontból több ok miatt is kiemelkedő fontosságú az esemény. Egyrészt azért, mert a kiállítás megszervezése elsősorban éppen egy kereskedelmi galériának, a Mission Artnak köszönhető. Ez az intézmény a létrejötte óta a kereskedelmi és a tudományos szempontokat összeegyeztetve dolgozik, jelentős része volt a nagybányai kiállítás sikerében is. Másodsorban azért, mert Mattis Teutsch János (1884–1960) életműve a kiállításnak köszönhetően nyilvánvalóan minden szempontból még inkább a helyére kerül. Többek között azért fontos ez, mert Mattis azok egyike, akik a századelőn mintegy összekötő láncszemet jelentettek a modern magyar és az egyetemes képzőművészet között, életművének nemzetközi újraértékelése ösztönzést adhat a magyar művészet egészének újraértékeléséhez.A Brassóból indult és élete nagy részét ott eltöltő mester művei korábban is jelen voltak a magyar műkereskedelemben, de értékük az utóbbi években vált nyilvánvalóvá. Jól jelzi ezt, hogy számuk ebben az időszakban nőtt meg az aukciókon, s legjobb darabjai az évtized végére érték el a tízmillió forint fölötti árkategóriát. Az 1980–1990 közötti Magyar Aukciós Index nem is tartja számon itthon aukcionált művét. Ebben az időszakban egy limoges-i árverésen 74 ezer frankért (mai áron hárommillió forint) elkelt „organikus absztrakt” képéről tud a krónika. Egészen más lett a helyzet a kilencvenes években, amikor is – 1991–97 között – harminchárom műve került kalapács alá, legolcsóbban egy linómetszete 24 ezer forintért a Nagyházi Galériában, legdrágábban a Hajladozó fák című olajfestménye ugyanott 3,1 millióért.Nagyházinál (s talán másutt is) még 1998-ban is lehetett 40 ezerért linómetszetet venni, Mattis Teutsch műveinek ára azonban az utóbbi három évben ugrásszerűen megnőtt. A legjobban az elmúlt őszön és télen a Mű-Terem és a Kieselbach Galériában. Az előbbi téli aukcióján a Fák című akvarell 1,5 millióról indulva 3,6 millióért ment el, a Kettesben című olajkép licitje pedig ötmilliónál kezdődött, és kilencmilliónál ért véget. Az utóbbi galéria őszi aukcióján az 1924-es Sárga-piros kompozíció szerepelt, amelyet 1996-ban a László-gyűjtemény részeként a Műcsarnokban is kiállítottak (8,5 millió). A téli aukción a Kieselbach is két Mattis Teutsch-művel jelent meg: egy 1925-ös kompozícióval, amely hárommillióról indulva 6,5 millióért kelt el, s az 1920-as években született Érzettel, amelyet az aukciósház olyannyira főműnek tekintett, hogy a katalógus borítóján is reprodukálta. Nos, a festmény „meg is hálálta” a bizalmat, hiszen hétmillióról indulva 14 millióért ment el. Új korszak kezdődött ezzel a Mattis Teutsch-művek kereskedelmében. Ténylegesen március közepén köszönt be ez a korszak, amikor a Magyar Nemzeti Galéria nagy kiállítása mellett valószínűleg a tavaszi aukciós kiállításokon is jó néhány kiváló alkotása lesz látható.
Csak nézd!
