Mattis Teutsch-művek

P. Szabó Ernő
2001. 02. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon is egyre nyilvánvalóbbá válik az, ami a világ nyugati felén eddig is köztudott volt, nevezetesen: ezer szállal kötődnek egymáshoz a művészettel, tudományos, népszerűsítő célokkal foglalkozó intézmények és a műkereskedelem. Egy-egy nagy kiállítás után ugrásszerűen megnő a bemutatott művész vagy művészcsoport műveinek értéke, hiszen a nevük bekerül a köztudatba, s ha megfelelő tájékoztatással, katalógussal kísérik, széles körben, tartósan ismertté válik. De ez fordítva is igaz: a kereskedelmi galériák saját szempontú értékkereső tevékenysége gyakran a múzeumok számára is ismeretlen értékeket hoz nyilvánosságra.Így volt ez az utóbbi évek nagy magyar kiállításai esetében, amelyeket a Magyar Nemzeti Galériában rendeztek Rippl-Rónai József s a nagybányaiak műveiből, de azok a kisebb tárlatok is okoztak meglepetést addig lappangó művek vagy háttérbe szorult művészek bemutatásával, amelyeket a Kieselbachban, a Blitzben, a Mű-Terem vagy más galériában rendeztek. A folyamat különleges, akár fordulópontnak is nevezhető állomásához érkezünk március közepén, amikor a Magyar Nemzeti Galériában a Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik fő rendezvényeként megnyílik a Mattis Teutsch és a Blaue Reiter című kiállítás. A tárlat jelentőségét növeli, hogy budapesti zárása után az anyagot a müncheni Haus der Kunstban mutatják be.Műkereskedelmi szempontból több ok miatt is kiemelkedő fontosságú az esemény. Egyrészt azért, mert a kiállítás megszervezése elsősorban éppen egy kereskedelmi galériának, a Mission Artnak köszönhető. Ez az intézmény a létrejötte óta a kereskedelmi és a tudományos szempontokat összeegyeztetve dolgozik, jelentős része volt a nagybányai kiállítás sikerében is. Másodsorban azért, mert Mattis Teutsch János (1884–1960) életműve a kiállításnak köszönhetően nyilvánvalóan minden szempontból még inkább a helyére kerül. Többek között azért fontos ez, mert Mattis azok egyike, akik a századelőn mintegy összekötő láncszemet jelentettek a modern magyar és az egyetemes képzőművészet között, életművének nemzetközi újraértékelése ösztönzést adhat a magyar művészet egészének újraértékeléséhez.A Brassóból indult és élete nagy részét ott eltöltő mester művei korábban is jelen voltak a magyar műkereskedelemben, de értékük az utóbbi években vált nyilvánvalóvá. Jól jelzi ezt, hogy számuk ebben az időszakban nőtt meg az aukciókon, s legjobb darabjai az évtized végére érték el a tízmillió forint fölötti árkategóriát. Az 1980–1990 közötti Magyar Aukciós Index nem is tartja számon itthon aukcionált művét. Ebben az időszakban egy limoges-i árverésen 74 ezer frankért (mai áron hárommillió forint) elkelt „organikus absztrakt” képéről tud a krónika. Egészen más lett a helyzet a kilencvenes években, amikor is – 1991–97 között – harminchárom műve került kalapács alá, legolcsóbban egy linómetszete 24 ezer forintért a Nagyházi Galériában, legdrágábban a Hajladozó fák című olajfestménye ugyanott 3,1 millióért.Nagyházinál (s talán másutt is) még 1998-ban is lehetett 40 ezerért linómetszetet venni, Mattis Teutsch műveinek ára azonban az utóbbi három évben ugrásszerűen megnőtt. A legjobban az elmúlt őszön és télen a Mű-Terem és a Kieselbach Galériában. Az előbbi téli aukcióján a Fák című akvarell 1,5 millióról indulva 3,6 millióért ment el, a Kettesben című olajkép licitje pedig ötmilliónál kezdődött, és kilencmilliónál ért véget. Az utóbbi galéria őszi aukcióján az 1924-es Sárga-piros kompozíció szerepelt, amelyet 1996-ban a László-gyűjtemény részeként a Műcsarnokban is kiállítottak (8,5 millió). A téli aukción a Kieselbach is két Mattis Teutsch-művel jelent meg: egy 1925-ös kompozícióval, amely hárommillióról indulva 6,5 millióért kelt el, s az 1920-as években született Érzettel, amelyet az aukciósház olyannyira főműnek tekintett, hogy a katalógus borítóján is reprodukálta. Nos, a festmény „meg is hálálta” a bizalmat, hiszen hétmillióról indulva 14 millióért ment el. Új korszak kezdődött ezzel a Mattis Teutsch-művek kereskedelmében. Ténylegesen március közepén köszönt be ez a korszak, amikor a Magyar Nemzeti Galéria nagy kiállítása mellett valószínűleg a tavaszi aukciós kiállításokon is jó néhány kiváló alkotása lesz látható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.