Megduplázódott a kamionforgalom

Putsay Gábor
2001. 02. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az állami kezelésű, mintegy 30 ezer kilométer hosszú közúthálózat fejlesztésére idén 64,2, 2002-ben pedig 72,4 milliárd forintot költhet a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium.Ez évre a parlament 8,8, jövőre pedig 3,4 milliárdot szavazott meg központi beruházásokra, ez az összeg szintén útfejlesztésekre lesz elköltve – tájékoztatta lapunkat Manninger Jenő a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium politikai államtitkára.A minisztériumi kiadások mellett várhatóan ISPA-forrás is jut az idén a burkolatmegerősítési munkákra. Az európai uniós és költségvetési források felhasználásával a tárca számításai szerint összességében 6 milliárd forint jut erre a célra. Manninger Jenő ezzel kapcsolatban elmondta: az országos főutak burkolatmegerősítésére nemcsak az unió előírásai – 11,5 tonna tengelyterhelést tesz kötelezővé a főutakon – miatt van szükség, hanem elsősorban azért, mert az elmúlt évtizedben a nehézgépjármű-forgalom megduplázódott. A burkolatok károsodásának legveszélyesebb jele a nyomvályú, amelyek felszámolására a minisztérium különprogramot dolgozott ki – tette hozzá az államtitkár.Az útfejlesztési munkák közül meghatározó lesz idén is a nagyobb településeket elkerülő szakaszok megépítése, illetve a már meglévő utak szélesítése, négysávosítása. Manninger Jenő szerint az elkerülő- utak építése elsősorban környezetvédelmi, forgalomtechnikai, turisztikai és műemlékvédelmi szempontból fontos. Idén kezdődik meg a Pápát elkerülő út építése, csakúgy mint a Hajdúszoboszlót és Törökszentmiklóst elkerülő szakaszoké. Tovább folytatják a beruházó cégek a Zalaegerszeget és Kaposvárt elkerülő út építését. Előkészítő munkálatok folynak a Nyíregyházát tehermentesítő úthálózat, a Szombathely és a határ közötti elkerülőút, valamint a 71-es számú főúton a Balatonkenesét, Balatonfűzfőt, és Balatonakarattyát mentesítő létesítmények építése ügyében is. Ugyanilyen jellegő építkezések lesznek Szekszárdnál, a tervek szerint 2002-ig csomópontépítésekkel megkezdődik a Mohácsot, valamint a Pécset elkerülő szakaszok megvalósítása.Az útfejlesztési célelőirányzatból kerül sor a 33-as számú főút rekonstrukciójára, 2001–2002-ben a Hortobágy és a Hajdúszoboszló elágazás közötti szakaszt újítják fel. A 85-ös számú főúton korszerűsítik a Nagycenk–Pereszeteg közötti szakaszt valamint a 3-as számú főúton Novajidránynál pedig elkerülő út épül. Az ország egyik legforgalmasabb főútján, a négyesen Albertirsa és Abony között kezdik el jövőre átépíteni négysávossá az útszakaszt. Ugyanilyen formában szélesítik majd a 8-as számú főút Székesfehérvár–Várpalota, a 44-es számú főút Békéscsaba–Gyula, és a 47-es Hódmezővásárhely–Szeged közötti szakaszát. Ugyancsak jövőre kezdik el építeni az egykori vasúti töltés mentén a Dunaföldvárt elkerülő út építését.A hídépítések közül a legjelentősebb a Mária Valéria híd megvalósítása lesz. Emellett idén befejezik a dunaföldvári Duna-híd felújítását, és új hidat avatnak a Tiszán, Tiszaugon.Megfelelő ütemben halad a Budapestet elkerülő M0-s körgyűrű újabb szakaszának előkészítése, az építkezés várhatóan ősszel Dunaharaszti közelében kezdődik – tájékoztatta Bakonyi István, a munkáért felelős Nemzeti Autópálya Rt. kapcsolati igazgatója az MTI-t. A beruházás szakértői becslések szerint százmilliárd forintba kerül. Bakonyi István elmondta: az új autópálya-szakasz előkészítési munkáihoz 80-120 szakhatósági engedély beszerzése szükséges. Ezek többsége már megvan, jelenleg a környezetvédelmi hatásvizsgálaton dolgoznak a szakemberek. Az útszakasz Pécelt érintve Újpest után a 2A-s útba fut. Pécel után egy 12 kilométeres útszakasz épül majd Gödöllőig, amely az M3-as autópályába csatlakozik, a Dél-Pest irányából Miskolc felé közlekedők útját lerövidítve.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.