Az állami kezelésű, mintegy 30 ezer kilométer hosszú közúthálózat fejlesztésére idén 64,2, 2002-ben pedig 72,4 milliárd forintot költhet a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium.Ez évre a parlament 8,8, jövőre pedig 3,4 milliárdot szavazott meg központi beruházásokra, ez az összeg szintén útfejlesztésekre lesz elköltve – tájékoztatta lapunkat Manninger Jenő a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium politikai államtitkára.A minisztériumi kiadások mellett várhatóan ISPA-forrás is jut az idén a burkolatmegerősítési munkákra. Az európai uniós és költségvetési források felhasználásával a tárca számításai szerint összességében 6 milliárd forint jut erre a célra. Manninger Jenő ezzel kapcsolatban elmondta: az országos főutak burkolatmegerősítésére nemcsak az unió előírásai – 11,5 tonna tengelyterhelést tesz kötelezővé a főutakon – miatt van szükség, hanem elsősorban azért, mert az elmúlt évtizedben a nehézgépjármű-forgalom megduplázódott. A burkolatok károsodásának legveszélyesebb jele a nyomvályú, amelyek felszámolására a minisztérium különprogramot dolgozott ki – tette hozzá az államtitkár.Az útfejlesztési munkák közül meghatározó lesz idén is a nagyobb településeket elkerülő szakaszok megépítése, illetve a már meglévő utak szélesítése, négysávosítása. Manninger Jenő szerint az elkerülő- utak építése elsősorban környezetvédelmi, forgalomtechnikai, turisztikai és műemlékvédelmi szempontból fontos. Idén kezdődik meg a Pápát elkerülő út építése, csakúgy mint a Hajdúszoboszlót és Törökszentmiklóst elkerülő szakaszoké. Tovább folytatják a beruházó cégek a Zalaegerszeget és Kaposvárt elkerülő út építését. Előkészítő munkálatok folynak a Nyíregyházát tehermentesítő úthálózat, a Szombathely és a határ közötti elkerülőút, valamint a 71-es számú főúton a Balatonkenesét, Balatonfűzfőt, és Balatonakarattyát mentesítő létesítmények építése ügyében is. Ugyanilyen jellegő építkezések lesznek Szekszárdnál, a tervek szerint 2002-ig csomópontépítésekkel megkezdődik a Mohácsot, valamint a Pécset elkerülő szakaszok megvalósítása.Az útfejlesztési célelőirányzatból kerül sor a 33-as számú főút rekonstrukciójára, 2001–2002-ben a Hortobágy és a Hajdúszoboszló elágazás közötti szakaszt újítják fel. A 85-ös számú főúton korszerűsítik a Nagycenk–Pereszeteg közötti szakaszt valamint a 3-as számú főúton Novajidránynál pedig elkerülő út épül. Az ország egyik legforgalmasabb főútján, a négyesen Albertirsa és Abony között kezdik el jövőre átépíteni négysávossá az útszakaszt. Ugyanilyen formában szélesítik majd a 8-as számú főút Székesfehérvár–Várpalota, a 44-es számú főút Békéscsaba–Gyula, és a 47-es Hódmezővásárhely–Szeged közötti szakaszát. Ugyancsak jövőre kezdik el építeni az egykori vasúti töltés mentén a Dunaföldvárt elkerülő út építését.A hídépítések közül a legjelentősebb a Mária Valéria híd megvalósítása lesz. Emellett idén befejezik a dunaföldvári Duna-híd felújítását, és új hidat avatnak a Tiszán, Tiszaugon.Megfelelő ütemben halad a Budapestet elkerülő M0-s körgyűrű újabb szakaszának előkészítése, az építkezés várhatóan ősszel Dunaharaszti közelében kezdődik – tájékoztatta Bakonyi István, a munkáért felelős Nemzeti Autópálya Rt. kapcsolati igazgatója az MTI-t. A beruházás szakértői becslések szerint százmilliárd forintba kerül. Bakonyi István elmondta: az új autópálya-szakasz előkészítési munkáihoz 80-120 szakhatósági engedély beszerzése szükséges. Ezek többsége már megvan, jelenleg a környezetvédelmi hatásvizsgálaton dolgoznak a szakemberek. Az útszakasz Pécelt érintve Újpest után a 2A-s útba fut. Pécel után egy 12 kilométeres útszakasz épül majd Gödöllőig, amely az M3-as autópályába csatlakozik, a Dél-Pest irányából Miskolc felé közlekedők útját lerövidítve.
Orbán Viktor: Harcosok klubja edzőtábor – folytatjuk! + videó
