Meghonosodó angolszász ünnep

Stépán
2001. 02. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon új szelek fújdogáltak a rendszerváltáskor. Ebbe kapaszkodtak bele az angolszász eredetű Bálint- (Valentin-) nap kiszolgálói, a szemfüles gagyi- és virágárusok. Mára a Szent Bálint emlékét őrző napon az eladott virágok számát olyan magasra tornázták fel, ami egy erősebb névnapnak felel meg. A hipermarketekben és az utcákon is elképesztő mennyiségű, erősen megkérdőjelezhető ízlésvilágot tükröző ajándék vár potom pénzért vevőre.Nagy matematikusokhoz méltóan a virágkereskedők ma bizton megtalálják számításukat. Répás László, a főváros legnagyobb nagybani virágpiacának igazgatója úgy tájékoztatta lapunkat, hogy a tegnapi forgalom jelentős volt, mintegy fele a „leghúzósabb ” ünnepnek, a nők napjának. Számításai szerint a három évvel ezelőttihez képest mintegy négyszeresére növekedett az eladott mennyiség. Hozzátette: mára már elmúlt a hóvirágos Bálint- (Valentin-) nap, visznek mindenféle virágot. Mint mondta, 300 magyar kertészet szállít be, és Hollandiából is kamionszámra érkeznek a hőn áhított fajták.A szupermarketek fő eladóterein is átvették az uralmat a piros szívecskék, esetenként műanyag virágok közé bújtatva. Az Auchan áruházban járva minden megtalálható: piros lufi I love you felirattal, műanyag díszdobozok, és Bálint-napi növények. A Tesco áruházak szórólapjának tanúsága szerint ott is „rózsás” a helyzet. Villámkörkérdésünk alapján az emberek nemigen vannak tisztában azzal, hogy mit is ünnepelünk Szent Bálint napján. Hiába mondjuk, hogy ez nemcsak szeretteink ünnepe, hanem egyúttal a szerelmesek napja is. A fáma szerint ugyanis II. Claudius börtönében sínylődvén Valentin a börtönőr vak leányának visszaadta a látását a hit segítségével. Amikor aztán 270. február 14-én kivégezték, üzenetet küldött a lánynak: „a te Valentinod.”Gyuris Tamás szociológus szerint a Bálint- (Valentin-) nap az összetartozás és a szeretet ünnepe. Ugyanakkor megjegyezte: az ünnep mindenképp globalizációs jelenség, a Coca-Cola és a McDonald’s terjedéséhez tudná hasonlítani. Vallásmentessége egyértelmű, de azért terjed ilyen gyorsan, mert a mai fogyasztói társadalomban meghatározza hovatartozásunkat az ajándékozás aktusa. Állítja: az ünnep ügyes csomagolásban prezentált fogyasztási igény.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.