Közel 560 millió euró (148,5 milliárd forint) értékben írhat ki a kormány környezetvédelmi és közlekedésfejlesztési tendereket, miután megtörtént a teljes körű pénzügyi kötelezettségvállalás az ISPA 2000 program ügyében – jelentette be Boros Imre PHARE-ügyekért felelős tárca nélküli miniszter. A várhatóan 2006-ig fokozatosan felhasznált fejlesztési keret legalább fele az EU támogatásából származik. Esetenként azonban az unió hozzájárulása meghaladja az ötven százalékot. A hazai társfinanszírozás nagy részét a központi költségvetésből biztosítják, erre már megvan a kormányhatározat, és a kétéves költségvetésben is elkülönítették a szükséges összegeket.Korszakalkotók a vasúti beruházások, mivel ebben a szektorban már régóta nem volt ilyen mértékű fejlesztés – mondta Boros Imre, utalva az ISPA 2000 keretében megvalósuló Budapest–Lökösháza, Budapest–Hegyeshalom és Zalalövő– Zalaegerszeg–Boba vasútvonalak fejlesztésére és a korábban PHARE-támogatással megkezdett beruházásokra. A támogatott projektek másik része a regionális hulladék- és szennyvízkezelés fejlesztésére irányul.A miniszter várakozásai szerint idén és jövőre is a mostanihoz hasonló összegű ISPA-programokról születhet megállapodás, így a kormányzati ciklus végére 1-1,5 milliárd eurós kötelezettségvállalásra kerülhet sor. Kiemelte, hogy a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium és a környezetvédelmi tárca közötti koordináció mellett a megállapodások megkötéséhez szükség volt a régiók és a helyi önkormányzatok együttműködésére is. Hozzátette: a megkezdett fejlesztések Magyarország EU-csatlakozása után is folytatódnak, és más formában még nagyobb támogatásokra számíthat az ország. Emiatt is kezdték meg több mint ezer kistérségi szakértő képzését, mivel tapasztalataik szerint a támogatások összegének korlátját a korábbi években sem az EU-s hozzájárulás hiánya, hanem a hazai szervezés problémái jelentették.
Otthon start: ezekben a vármegyékben nagy az érdeklődés
