Nemzetpolitika és turizmus

Harrach Gábor
2001. 02. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Széchenyi-tervvel a honi turisztika minőségi fejlesztésének kérdése végre méltó helyére került. Arról azonban szinte soha nem esik szó, legalábbis itthon, hogy hogyan lehetne fejleszeni a Kárpát-medencei, határon túli magyar területekre irányuló idegenforgalmat. Noha a magyar államnak nem hozna közvetlen hasznot, össznemzeti szempontból elkerülhetetlenül szükséges egy Kárpát-medencei, az elszakított és magyarlakta térségekre vonatkozó turisztikai koncepció kidolgozása.A határokon túl igen komoly reményeket fűznek a Magyarországról oda irányuló turizmus feléledéséhez: ettől várják a központi hatalom által sokszor szándékosan elhanyagolt, perifériára szorított térségek gazdasági felemelkedését, mi több, sok elöregedett falu már csak a falusi turizmusban látja az egyetlen lehetőséget, hogy helyben tartsa a fiatalságnak legalább egy részét. Az sem elhanyagolandó szempont, hogy a magyar állampolgárok érdeklődésének felkeltése a Kárpát-medencei turizmus iránt a személyes kapcsolatok szintjén mélyítené el a magyar–magyar integrációt, ami mellesleg az egyik legfontosabb nemzetpolitikai célkitűzés. Tapasztalati tény, hogy azok a magyarországi turisták, akik először járnak a Kárpát-medence elcsatolt részein, milyen gazdag élményanyaggal térnek haza, mennyire megérinti őket, hogy az államhatártól akár több száz kilométerre is élő magyar beszédet hallanak, s virágzó magyar kultúrát találnak. Egy-egy ilyen élmény nagyon sok embernél évek, sőt évtizedek sztereotípiáit építi le néhány nap alatt. Arról nem is beszélve, hogy a Magyarországról kifelé irányuló Kárpát-medencei turizmus élénkülése felértékelné a magyar nyelvet a szomszédos országok szolgáltatóiparában, ami gazdasági előnnyel járna az ott élő magyarok számára. Jól láthattuk ezt bő évtizeddel ezelőtt Ausztriában, amikor a Gorenje-turizmus hatására egyszeriben kelendőek lettek a bécsi munkaerőpiacon a burgenlandi magyarok.A határon túli magyar települések, magyarlakta tájak potenciális vonzereje nem lehet vita tárgya. Hiszen mindaz, amivel a megcsonkított Magyarország idegenforgalmi szempontból szegényebb lett – műemlékekben gazdag történelmi városaink, természeti szépségekben gazdag tájaink legjavát elcsatolták –, most az elszakított részeket gazdagítja. S nem csupán a festői hegyvidékek vagy a történelmi magyar városok felbecsülhetetlen kulturális-építészeti hagyatéka, hanem például a gyógyturizmus lehetőségei (gondoljunk csak a Székelyföld sóbarlangjaira és gyógyvizeire), a reneszánszát élő falusi turizmus, a Kárpátok nyújtotta sportolási lehetőségek, illetve a régi mesterségek, szokások, hagyományok továbbélése – vagyis a máig eleven népi kultúra – is komoly vonzerőt képezhet a turisták számára, ha az érintettek profi módon aknázzák ki a lehetőségeket. (A határon túli magyar civil szervezetek, önkormányzatok által kezdeményezett vagy éppen föltámasztott fesztiválok, rendezvények a hagyományőrzés vagy éppen hagyományteremtés szándéka mellett a vendégforgalom növelését is célozzák.) Érdemes külön kiemelni az olyan, ugyancsak idegenforgalmi vonzerőt jelentő emberi értékeket is, mint a – főleg a falusi turizmus híveit megörvendeztető – természetes vendégszeretet, amely egy adott ország relatív szegénysége ellenére is képes biztosítani a szolgáltatások szívélyességét, vagyis azt a spiritualitást, amit egyre többen igényelnek az emberek.Ugyanakkor beszélnünk kell azokról a hátrányokról is, amelyek sajnos hatékonyan ellensúlyozhatják az itt említett előnyöket. A legnagyobb probléma a megfelelő infrastruktúra hiánya – gondolunk itt elsősorban az utak állapotára –, ám a szállodai, éttermi szolgáltatások sokszor igen gyatra minősége is szembeötlő. Ráadásul a nagyobb szolgáltatók esetében már sokkal ritkábban érzékelhető a falusi turizmusban tevékenykedőkre oly jellemző szívélyesség, s mivel itt már nem csak az idilli körülményeken, természeti szépségen vagy élő népi kultúrán van a hangsúly, a minőségi szolgáltatások hiánya is szembetűnőbb. Súlyosbítja a helyzetet, hogy a szomszédos országok kormányai kifejezetten hátráltatják a magyarlakta régiók fejlesztését, ami az egyik legfőbb gátja a turisztikai lehetőségek kibontakoztatásának. A legkézenfekvőbb példa Románia esete: a Székelyföldön még az ország többi részéhez képest is fejletlen az infrastruktúra, a nagy múltú magyar és szász műemlékeket pedig szándékosan hagyják lepusztulni, miközben – állami pénzből – Erdély-szerte épülnek a több évszázados hangulatot sugárzó, ám éppen ezért rendkívül ízléstelen, giccses, a régió eredeti arculatát elcsúfító ortodox katedrálisok.Mivel a hivatalos politika sem Romániában, se más szomszédos államban nem törekszik arra, hogy elősegítse a magyarlakta vagy vegyes lakosságú területekre irányuló idegenforgalmat, az érdekelteknek és az anyaországnak kell közösen kidolgozni és végrehajtani egy hatékony Kárpát-medencei turisztikai stratégiát. Amíg azonban nem ver gyökeret a határokon túl a minőségre és a profizmusra való törekvés, amíg középszerűség, sőt igénytelenség jellemzi a turisztikai szolgáltatások jó részét, addig a Kárpát-medence gyönyörű tájait továbbra is inkább csak romantikus egyetemisták és elhivatott történelemtanárok fogják felkeresni, de a tömegek semmiképpen.Egy nemrég megtartott udvarhelyi konferencián az egyik előadó úgy fogalmazott: a székely fogadóba betérő igényes turista nem Zwack Unicumra vágyik, hiszen azt megkapja otthon is, hanem házi szilvapálinkára, mert ez az, ami erre a vidékre jellemző. Tegyük hozzá: a helyi sajátosságok, a hagyományok csak akkor érnek valamit, ha azok minőségi szolgáltatásokkal párosulnak – és fordítva. Jelenleg most a minőségre és hagyományra egyszerre építő turisztikai „mintagazdaságok” létrehozása lenne a legszükségesebb feladat, legyen szó falusi, gyógy- vagy ökoturizmusról. Magyarországnak, ahol az idegenforgalom ügye már a legfelső színtereken is prioritást élvez, át kell nyújtania tapasztalatait a határon túli magyarságnak: szemléletet adni, megtanítani a tenni akaró, ám sokszor klisékben gondolkodó érdekelteket a kreatív gondolkodásra, arra, hogy hogyan lehetne egy adott régió előnyeit és egyediségeit maximálisan a turizmus szolgálatába állítani, sőt a már meglévő sajátosságok mellé újakat és még vonzóbbakat teremteni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.