Statikus lapok — honlapok — megjelenítésével kezdődött a világháló korszaka. A tartalomszolgáltatók — vagyis a másokat a világhálón információval ellátók — között azonban megindult a harc a hirdetésekért, s a minél több hirdető megnyerése érdekében a látogatókért. Kitaláltak különféle szolgáltatásokat, amikkel magukra tudják vonni, és akár órákra is le tudják kötni a közönség figyelmét. A honlapot meg kellett osztani a lehetőségekre mutató kapcsolók között, kialakultak a keretekre, címeket tartalmazó képekre osztott honlapok, és egyszer csak elkezdték azokat portálnak nevezni.A világhálós megjelenítési, kapcsolat-fenntartási technika általánossá válása, megjelenése a vállalatok belső életében és a cégek között, az intra- és extranet felértékelte a portált. Ezért ez a fogalom lassan de biztosan átveszi a személyi számítógéphez kialakított desktop, munkaasztal koncepció helyét. Az asztal és ami rajta van, az mind ott van a számítógépben. A portál viszont, mint a neve is mutatja, egy ajtó, amin keresztül kilépünk a szobánkból a világba. Hol ide, hol oda. Mint a filmen, ahol ahányszor kinyitják ugyanazt az ajtót, mindig más van mögötte. Hol az óceán, hol egy virágos rét, hol egy barlang, mikor mi. A világhálós portálon persze megkülönböztethetők egymástól az egyes helyszínekre — külső kapcsolatokra — nyíló ajtók. Sőt a nagy szoftverházak versengenek egymással abban, melyik tudja jobban strukturálni a maga portálmegoldását.A META Group piackutató szakértői szerint 2003-ra a világ kétezer legnagyobb cége közül több mint ezerötszáz teszi portálon keresztül elérhetővé az információs erőforrásokat dolgozói számára. Erre a célra kínált szoftver, amivel találkoztam, a mySAP.com Workplace és a Marketplace. Az utóbbi világhálós felület célja az egymással üzleti kapcsolatba került vállalkozások SAP R/3 integrált vállalatirányítási rendszerei, az azokkal dolgozó ügyintézők közötti információátadás megkönnyítése. A Workplace viszont azzal segít, hogy egységes felületen jeleníti meg az ügyintéző által használt különféle ügyviteli programokat, s így ő könnyebben, a teljes műveletsort együtt látva tudja intézni az ügyeket.A Corporate Yahoo! (http:// corporate.yahoo.com) az egyedi igények szerint módosítható, a széles körben ismert és elterjedt My Yahoo! (http://my.yahoo.com) felületet használó vállalati információs portálmegoldás. Vásárlói egyesíthetik az egyedi vállalati tartalmat és alkalmazásokat a személyre szabott hozzáféréssel a Yahoo! világhálós adatbázis-tartalmához és szolgáltatásaihoz, mindezt a meglévő tűzfalak mögül. Nemrég jelentették be a Novell eDirectory címtárrendszerének összedolgozását a Yahoo! PortalBuilder 2.0 portálkészítő szoftverrel, pontosabban a Corporate Yahoo!-val. A Novell hálózati szolgáltatásaival a jogosultság ellenőrzését lehet biztonságosan megoldani a virtuális munkahelyen. A címtárra támaszkodva mindenkit, aki már egyszer bejelentkezett a portálján, minden további jelszó és azonosító megadása nélkül össze lehet kapcsolni minden, számára engedélyezett internetes és vállalati információforrással, szolgáltatással.De kínálja a Novell a saját portálkészítő rendszerét is. Ennek a Novell címtárszolgáltatással való szoros együttműködés mellett hasznos tulajdonsága az XML formátumban érkező anyagok fogadására képes keretrendszer, ami lehetővé teszi különféle, Java nyelven megírt eszközobjektumok elérését, használatát a portálon keresztül.Jól átgondolt, kiforrott koncepciója van a Lotus tudáskezelő projekt első termékének, a Discovery Service részét képező K-Station portálnak. Megjelenésében is a tervezők célját követi, egyesíteni a munka két terét, a személyest, ahol egyedül végezzük a munkánkat, és a tárgyalót, ahol a többiekkel egy asztalnál ülve dolgozunk egy feladaton, valamint az együttműködésnek a csoportmunkát támogatós szoftverekből jól ismert segédeszközeit, a naptártól a levelezőrendszeren át az irattárig.Az alapváltozatban, amivel a felhasználók először a januári orlandói Lotusphere során találkozhattak, a bejelentkezéskor három részre osztott képernyő tárul a felhasználó szeme elé a K-Stationben. Az első oszlopban a Personal Places (személyes munkaterek), a másodikban a Community Places (csoporthelyek) és a harmadikban a különféle elindítható csoportmunka-támogató és egyéb programocskák listája látszott. Ez az elrendezés azonban nem általános és nem kötelező. Számos, könnyen kezelhető segédeszköz áll a felhasználó rendelkezésére, hogy úgy alakítsa a személyes portálját, úgy helyezze el rajta a listákat, hívja elő a különféle helyeket, ahogy kedve tartja.A személyes munkahelyek közé sorolja a K-Station például a levelezőt, a kedvenc honlapokat és a munkavégzéshez használt belső, intranetes rendszereket, például a megrendeléskezelőt, a számlanyilvántartást vagy akár a szabadságkiíró programot. Ezeken a helyeken vannak azok a programok, találhatók azok az információk, amelyeket az ember a napi munkáját végezve rendszeresen használni szokott.A K-Station közös helyei, a Community Place-ek azok, ahol egyszerre többen is jelen lehetnek, akár az egész cég minden munkatársa bejelentkezhet rájuk. Egy projekt közös helyén érhetők el mindazok a programok és dokumentumok, amelyek a feladat elvégzését segítik. Ez a hely alkalmas az együtt gondolkodásra is, azok, akik éppen be vannak jelentkezve, a Lotus Sametime rendszerét használva tudnak gyorsan szót váltani egymással. Ezt segítik a listák, amik mutatják nemcsak azt, hogy ki mindenkinek van bejárása a közös helyre, de azt is, hogy kik azok, akik éppen dolgoznak benne. A K-Station képes egyszerre több honlapot nyitva tartani, és sok segédeszköz segíti benne a gyors, hatékony munkát.
Demján Sándor-tőkeprogram: valódi szintlépés a magyar KKV-k számára
