Portál az otthonossághoz

2001. 02. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Statikus lapok — honlapok — megjelenítésével kezdődött a világháló korszaka. A tartalomszolgáltatók — vagyis a másokat a világhálón információval ellátók — között azonban megindult a harc a hirdetésekért, s a minél több hirdető megnyerése érdekében a látogatókért. Kitaláltak különféle szolgáltatásokat, amikkel magukra tudják vonni, és akár órákra is le tudják kötni a közönség figyelmét. A honlapot meg kellett osztani a lehetőségekre mutató kapcsolók között, kialakultak a keretekre, címeket tartalmazó képekre osztott honlapok, és egyszer csak elkezdték azokat portálnak nevezni.A világhálós megjelenítési, kapcsolat-fenntartási technika általánossá válása, megjelenése a vállalatok belső életében és a cégek között, az intra- és extranet felértékelte a portált. Ezért ez a fogalom lassan de biztosan átveszi a személyi számítógéphez kialakított desktop, munkaasztal koncepció helyét. Az asztal és ami rajta van, az mind ott van a számítógépben. A portál viszont, mint a neve is mutatja, egy ajtó, amin keresztül kilépünk a szobánkból a világba. Hol ide, hol oda. Mint a filmen, ahol ahányszor kinyitják ugyanazt az ajtót, mindig más van mögötte. Hol az óceán, hol egy virágos rét, hol egy barlang, mikor mi. A világhálós portálon persze megkülönböztethetők egymástól az egyes helyszínekre — külső kapcsolatokra — nyíló ajtók. Sőt a nagy szoftverházak versengenek egymással abban, melyik tudja jobban strukturálni a maga portálmegoldását.A META Group piackutató szakértői szerint 2003-ra a világ kétezer legnagyobb cége közül több mint ezerötszáz teszi portálon keresztül elérhetővé az információs erőforrásokat dolgozói számára. Erre a célra kínált szoftver, amivel találkoztam, a mySAP.com Workplace és a Marketplace. Az utóbbi világhálós felület célja az egymással üzleti kapcsolatba került vállalkozások SAP R/3 integrált vállalatirányítási rendszerei, az azokkal dolgozó ügyintézők közötti információátadás megkönnyítése. A Workplace viszont azzal segít, hogy egységes felületen jeleníti meg az ügyintéző által használt különféle ügyviteli programokat, s így ő könnyebben, a teljes műveletsort együtt látva tudja intézni az ügyeket.A Corporate Yahoo! (http:// corporate.yahoo.com) az egyedi igények szerint módosítható, a széles körben ismert és elterjedt My Yahoo! (http://my.yahoo.com) felületet használó vállalati információs portálmegoldás. Vásárlói egyesíthetik az egyedi vállalati tartalmat és alkalmazásokat a személyre szabott hozzáféréssel a Yahoo! világhálós adatbázis-tartalmához és szolgáltatásaihoz, mindezt a meglévő tűzfalak mögül. Nemrég jelentették be a Novell eDirectory címtárrendszerének összedolgozását a Yahoo! PortalBuilder 2.0 portálkészítő szoftverrel, pontosabban a Corporate Yahoo!-val. A Novell hálózati szolgáltatásaival a jogosultság ellenőrzését lehet biztonságosan megoldani a virtuális munkahelyen. A címtárra támaszkodva mindenkit, aki már egyszer bejelentkezett a portálján, minden további jelszó és azonosító megadása nélkül össze lehet kapcsolni minden, számára engedélyezett internetes és vállalati információforrással, szolgáltatással.De kínálja a Novell a saját portálkészítő rendszerét is. Ennek a Novell címtárszolgáltatással való szoros együttműködés mellett hasznos tulajdonsága az XML formátumban érkező anyagok fogadására képes keretrendszer, ami lehetővé teszi különféle, Java nyelven megírt eszközobjektumok elérését, használatát a portálon keresztül.Jól átgondolt, kiforrott koncepciója van a Lotus tudáskezelő projekt első termékének, a Discovery Service részét képező K-Station portálnak. Megjelenésében is a tervezők célját követi, egyesíteni a munka két terét, a személyest, ahol egyedül végezzük a munkánkat, és a tárgyalót, ahol a többiekkel egy asztalnál ülve dolgozunk egy feladaton, valamint az együttműködésnek a csoportmunkát támogatós szoftverekből jól ismert segédeszközeit, a naptártól a levelezőrendszeren át az irattárig.Az alapváltozatban, amivel a felhasználók először a januári orlandói Lotusphere során találkozhattak, a bejelentkezéskor három részre osztott képernyő tárul a felhasználó szeme elé a K-Stationben. Az első oszlopban a Personal Places (személyes munkaterek), a másodikban a Community Places (csoporthelyek) és a harmadikban a különféle elindítható csoportmunka-támogató és egyéb programocskák listája látszott. Ez az elrendezés azonban nem általános és nem kötelező. Számos, könnyen kezelhető segédeszköz áll a felhasználó rendelkezésére, hogy úgy alakítsa a személyes portálját, úgy helyezze el rajta a listákat, hívja elő a különféle helyeket, ahogy kedve tartja.A személyes munkahelyek közé sorolja a K-Station például a levelezőt, a kedvenc honlapokat és a munkavégzéshez használt belső, intranetes rendszereket, például a megrendeléskezelőt, a számlanyilvántartást vagy akár a szabadságkiíró programot. Ezeken a helyeken vannak azok a programok, találhatók azok az információk, amelyeket az ember a napi munkáját végezve rendszeresen használni szokott.A K-Station közös helyei, a Community Place-ek azok, ahol egyszerre többen is jelen lehetnek, akár az egész cég minden munkatársa bejelentkezhet rájuk. Egy projekt közös helyén érhetők el mindazok a programok és dokumentumok, amelyek a feladat elvégzését segítik. Ez a hely alkalmas az együtt gondolkodásra is, azok, akik éppen be vannak jelentkezve, a Lotus Sametime rendszerét használva tudnak gyorsan szót váltani egymással. Ezt segítik a listák, amik mutatják nemcsak azt, hogy ki mindenkinek van bejárása a közös helyre, de azt is, hogy kik azok, akik éppen dolgoznak benne. A K-Station képes egyszerre több honlapot nyitva tartani, és sok segédeszköz segíti benne a gyors, hatékony munkát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.