Tegnap a Fővárosi Közgyűlésben lejátszott koalíciós csörte a hivatalos napirend szerint a Budapesti Közlekedési Vállalat részére megvásárolandó 68 darab hannoveri használt villamosról szólt, ám a szabad demokraták és a szocialisták közötti nézetkülönbség időközben messze a hétmilliárd forintos beszerzési ár fölé emelte a gombnyomás tétjét. A történetnek normális helyzetben csakis a szóban forgó járművekről kéne szólnia, hiszen mi sem lenne fontosabb annál, mint hogy a magyar főváros szégyenletesen leromlott tömegközlekedési helyzetén bármi módon javítani lehessen. Ám a napok óta a nyilvánosság előtt zajló huzakodás már-már a Budapestet tizenegy éve közösen kormányzó szociálliberális koalíció szakadásával fenyegetett – avagy kecsegtetett, kinek-kinek politikai gusztusa szerint.Miután Vajda Pál MSZP-s alpolgármester indítványát a villamoskocsik beszerzéséről még tegnap reggel – erős ellenzéki támogatással – felvették a délután tárgyalandó ügyek programjába, Demszky főpolgármesterből tüstént kitört a pártelnök: ad hoc sajtótájékoztatóján egyértelművé tette álláspontját, miszerint „az SZDSZ felbontottnak tekinti az MSZP-vel kötött koalícióját, ha a szocialisták az ellenzékkel együtt megszavazzák a vásárlást”. A fenyegetés olyan nyersre sikeredett, hogy egy kérdésre, ami a további lépéseket firtatta, Demszky csak annyit felelt titokzatosan: az már egy másik sajtótájékoztató témája lesz...Estére kiderült, hamarosan újabb „sajttájt” kell tartania a szabad demokrata elnöknek szakadásügyben. Lehet, hogy dacosabban fogalmazott a kelleténél, majd alszik rá néhány napot. Amint azt sejteni lehetett, a szocik ezúttal egyrészt meg akarták csavargatni Demszky karját viszonzásul múltkori sérelmük miatt, amikor is a főpolgármester pimaszul kevés időt hagyott nekik a forrásmegosztási paksaméta áttanulmányozására, másrészt felbosszanthatta őket az SZDSZ-es pártelnök utóbbi időben tanúsított MSZP-ellenessége, és végül – engedjük meg – talán már nekik is elegük van a főváros közlekedésének tartós csődjéből.A szavazás előtt a szocialista frakció félórás szünetet kért, szépen meghányták-vetették a dolgot, majd megnyomkodták az igen gombot. Ami ez esetben nem csupán azt jelenti, Budapest utcáin hamarosan feltűnnek a Hannovertől megkímélt állapotban, ötévi garanciával megvásárolt villamosok, hanem azt is, hogy tizenegy év után kettészakadhat a városházi koalíció. De legalábbis: már nem olyan elszakíthatatlan, mint a Guttmann-nadrág volt az egykori reklámban.Ennél is fontosabb, hogy mi lesz ezután a főváros gyalázatos tömegközlekedésével, a felszínen és a felszín alatt egyaránt vészesen lepusztult, ma már teljesen korszerűtlen és kényelmetlen járműparkkal, az elavult vonalhálózattal és a betegeskedő infrastruktúrával.Mert valaminek sürgősen történnie kell, akár használt villamosok forgalomba állításával, akár újonnan gyártottakkal, hogy a magyar főváros e tekintetben is emlékeztessen az európai nagyvárosokra, Bécsre, Prágára, hogy Münchenről vagy Madridról ne is beszéljünk.
Szijjártó Péter: a labdarúgás történelem, szenvedély, nemzeti önazonosság
