Nemrégiben döntött a kormány a taszári repülőbázis kettős hasznosításáról. A döntés Kaposvár, Somogy, de a dél-dunántúli régió szempontjából is fordulópontot jelent. A taszári reptér ugyanis ezzel megszerezte a jogosítványt a polgári repülés lebonyolításához.Hetente két utasszállító járatot indítanak a tervek szerint a kibővített bázison. A megyeszékhely nem ült tétlenül a siker felett, már a döntés másnapján gyorsított építkezést sürgetett. Szita Károly, Kaposvár polgármestere a Magyar Nemzetnek úgy nyilatkozott: a dél-dunántúli régió fejlődésének irányát legalább ötven évre előre meghatározza a kormánydöntés. Hozzátette: rövid időn belül elkészülnek a kiviteli tervek, s még az idén lerakják a polgári terminál alapkövét is.A katonai reptér 400 hektárnyi területét továbbra is az Amerikai Egyesült Államok bérli. A polgári repülést a tervek szerint a katonaitól elkülönítve bonyolítja majd a taszári bázis. Ehhez – mivel nemrég megegyezés született a bázis határőrségének és a VPOP-nak esetenkénti „bérbevételére” is – csak egy polgári terminál építése szükséges. A beruházás 600 millió forintjából a kaposvári, a Somogy megyei és a taszári önkormányzat is részt vállal. Az önerőn felüli nagyobb hányad odaítéléséről pedig a Dél-dunántúli Regionális Területfejlesztési Tanács rövidesen soron következő ülésén dönt majd. Ugyanakkor szavaznak a Pécs-pogányi reptér egymilliárd forintos támogatásáról is. A taszári polgári reptér már bírja a testület előzetes ígéretét, s ugyanezt az „előzetes becsületszót” kapták a pogányiak is a tanácstól. Mindkét reptér fejlesztéséhez adott tehát a lehetőség. Szita Károly elmondta: a taszári bázis a pogányival szemben alkalmas lesz a nehezebb gépek fogadására is.– Régi vágyunk a taszári bázis kettős hasznosítása. A mostani döntés kétévi munkánk eredménye – közölte a polgármester. – Véleményem szerint minimum ötven évre előre az egész régió fejlődésének irányát megszabja. A katonai bázis kitűnő infrastruktúrájú, elég, ha csak a felújított kifutópályákra vagy a NATO-kompatibilis irányítástechnikára gondolunk. Szerencsés módon Taszár földrajzilag is a térség középpontjába esik. Ezeket az előnyöket nemcsak a katonai, de a polgári repülésben is ki kell használni. A tapasztalatok szerint azokban a térségekben, ahol az infrastruktúra fejletlen volt, az úthálózat hiányosságait a repülés sikeresen hidalta át. Magyarországon 1968-ban megszűnt a belföldi légi közlekedés. Mára a még létező 44 reptérből csak kilenc szilárd burkolatú. Kevés tehát a lehetőségünk. A taszári bázison egyébként nem a rentabilitás a döntő. Elsősorban a polgári repülés óriási térségfejlesztő hatásával számolunk. Ezzel a beruházással kaput nyithatunk Európa felé, s közvetlen összeköttetést biztosíthatunk az üdülő- és gyógyüdülő-forgalom számára. A reptérrel felgyorsulhat a működő tőke beáramlása a régióba, és vonzást gyakorolhat a bázis az új, modern ipar letelepedésére is a közelben – mondta Szita Károly.A reptér áldásos fejlesztő hatására a térségnek igencsak szüksége van. Csak Somogyban a GDP öt év alatt 6,3 százalékot csökkent. Ezzel a megye ma alig éri el az országos átlag 70 százalékát. A települések kicsik, majd felük még ötszáz lelket sem számlál. Szita Károly szerint akkor lehet jól kihasználni a repteret, ha a bővítés mellett Taszár és Kaposvár környékének komplex fejlesztését is megvalósítják. Erre jó alap a terület mellett futó gyorsforgalmi út, vagy a közelben lévő két ipari park is. Ez a repülőtér a régió exportját is növeli majd, amiben szintén az utolsók egyike a Dél-Dunántúl.A taszári repülőtér minél gyorsabb beindításához már ezen a héten összeül az a bizottság, amely a repteret üzemeltető logisztikai igazgatóság tagjaiból, a taszári, a kaposvári és a Somogy megyei önkormányzat képviselőiből áll, s amely elkészíti a beruházás munkatervét. Ez az infrastrukturális háttér kiépítését ugyanúgy tartalmazza majd, mint a polgári repülőtér kész kiviteli tervét.
Levitézlett jelöltek és irányított szavazás – színjáték lehet a tiszás előválasztás, mindenkiről Magyar Péter dönthet
