Az ország területén 280 kilométer hosszúságú keskeny nyomközű erdei kisvasút működik, ebből 170 kilométeren bonyolítanak az üzemeltetők menetrend szerinti személyszállítást. A múlt esztendő fordulatot hozott a hazai kisvasutak életében, ugyanis az átalakult támogatási rendszereknek köszönhetően néhány szakaszon újból megindulhatott a forgalom – hangzott el tegnap a Kárpát-medencei kisvasutak VII. találkozóján. A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium tavaly százmillió forinttal támogatta az erdei kisvasutak működését és az idén is várhatóan ennyi pénz áll e célból rendelkezésre. Bár a keskeny nyomközű vasutakat egykor kifejezetten az áruszállítás miatt építették, ma csak két gazdaság, a zalai és a gemenci bonyolít ilyen jellegű forgalmat. A kisvasutakat az év egy meghatározott időszakában leginkább a turisták keresik fel: tavaly összesen 762 ezer utast szállítottak, negyvenezerrel többet mint 1999-ben.A hazai források mellett EU-s forrásokat is igénybe kívánnak venni a kisvasutak üzemben tartói, ez azonban jelenleg nehézségekbe ütközik. Az EU ugyan támogatja a vasúti fejlesztéseket, ám csak a MÁV törzshálózatának felújítására biztosít forrásokat, azokra, amelyek a nemzetközi folyosók részét képezik. A MÁV jelenleg négy keskeny nyomközű vasutat üzemeltet – köztük a budai gyermekvasutat –, összesen 210 kilométeren.
Otthon start: ezekben a vármegyékben nagy az érdeklődés
