Új utakon a TGV

2001. 02. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy áttörést jelent a francia nagy sebességű vasút, a TGV történetében, hogy járatai 2001. június 10-től már Párizstól Marseille-ig közlekednek, s ezt a távolságot három óra leforgása alatt futják be a különleges adottságokkal kiépített pálya szerelvényei. A napokban bejelentett vonalbővítés rekordidő, egy év alatt valósult meg, ám valójában tíz év munkájának eredménye – fejtette ki Guillome Pepy, az SNCF (a francia vasúttársaság) közönségkapcsolatokért felelős igazgatója.Párizstól Lyonig 1981 óta közlekedik a TGV. A nagy sebességű járatot, mely a legutóbbi tesztelésekor elérte az 512 kilométer/órás végsebességet, a következő projektek a 90-es évek során nem a Földközi-tenger irányába fejlesztették tovább, a TGV Atlantique 1989-ben Vendome-ig kiépítve Nantes és a nyugati országrész közlekedését gyorsította fel, míg a TGV Nord-Europe 1993-ban elérte Lille városát. Innen már csak egy ugrás volt az 1994-ben átadott Eurotunnel.Tíz év tervezés, készülődés előzte meg a Marseille-ig közlekedő vonal átadását – a megformálás, kivitelezés művészi volta is ezt a felkészültséget dicséri. Valance, Avignon, Aix-en-Provence, a három felújított pályaudvar már a XXI. század stílusában készült. A TGV Méditerranée vagonjait Christian Lacroix „öltöztette” új ruhába, a művész által dekorált vagonok mindegyike külön egyéniséget, színvilágot képvisel, amit a XX. század elejéről ismert francia kollázstechnika tesz dinamikussá. A Lyon–Marseille távolság 1 óra 40 percre rövidül. A Párizst Franciaország második és harmadik legnagyobb városával összekötő vonal napi harmincezres utasforgalmat bonyolít, s az erőteljes légi kon-kurencia ellenére az utasszám bővülésére számítanak. Júniusban tehát „vérre menő” konkurencia-harc indul az SNCF és az Air France között. Párizs és Marseille légi öszszeköttetését naponta negyven retúrjárat biztosítja, a TGV egyelőre csak tervezi a napi 22 járatot a jelenleg reális napi 15-tel szemben.A földi szállítás három nagy előnyt próbál kiaknázni: a feleannyiba kerülő jegyárakat, azt, hogy a város szívébe érkeznek a járatok, és a pontosságot. Már most is maximum ötpercnyi eltéréssel érnek célba a TGV járatai, míg a légi közlekedés pontosságát a megnövekedett forgalom és időnként az időjárási körülmények bizonytalanabbá tehetik. Annak ellenére, hogy az árak magasabbak, jelenleg az utasok 70 százaléka vesz igénybe repülőt, ha Marseille-be igyekszik. A TGV két év alatt 30 százalékkal akarja emelni forgalmát, s nagyobb piaci részesedésre törekszik. Újabb fejlesztési irányt képez a TGV Est, még ebben az évben elkezdik a Strasbourg felé tartó pálya kiépítését, míg 2010–2015 körül készül el a Cote d’Azurral összekötő pályarész.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.