Veszélyes a szimulátor hiánya

2001. 02. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A használt nyugati vadászgépek beszerzésének előkészületeit fenyegeti és a jelenlegi hiányos repülésbiztonsági feltételeket konzerválja a Honvédelmi Minisztérium (HM) azon döntése, miszerint nem folytatja a repülőgép-szimulátor beszerzésére kiírt tenderét – értesültünk kormányzati forrásból.Mint arról lapunk is hírt adott, a HM január első felében szakította meg az eljárást arra hivatkozva, hogy a két pályázó túlzottan magas – állítólag 4,5 milliárd forintos – ajánlatot tett, amely kétszerese a tárca által reméltnél. A birtokunkban lévő dokumentumokból azonban kitűnik, hogy a valóságban a versenyben maradt szlovák–magyar, illetve izraeli pályázatok értéke nem haladja meg a hárommilliárd forintot.A szlovák sajtóból ugyanakkor kiderült: a minisztériumi döntést követően alig egy héttel Perenyei Tamás közigazgatási államtitkár szlovák kollégájával, Jozef Pivarcival máris aláírt egy megállapodást arról, hogy a magyar pilóták továbbra is a szlovák légierő szimulátorán, a Sliacon gyakorolhatnak. Ennek megfelelően a kecskeméti MiG–29-es pilóták idén fejenként 20 órát „repülhetnek” a szlovákiai szimulátoron.Ez a megoldás a repülésbiztonság szempontjából lényeges lépés, ám jóval többe kerül és körülményesebb annál, mintha Magyarországnak lenne saját szimulátora – nyilatkozta lapunknak egy neve mellőzését kérő szakértő. A napidíjak, a szlovák fél természetes igénye az ügyletből befolyó haszonra, illetve az amúgy is szűkös kecskeméti pilótaállomány távolléte olyan tényezők, amelyek mindenképpen sürgetővé teszik saját szimulátor beszerzését – állítja a szakértő. Mindemellett a külföldi gyakoroltatás nemzetbiztonsági okoból csak korlátozott lehet: a Magyar Honvédségre jellemző harceljárásokkal, repülőtér- és terepadatokkal nem lehet gyakorolni.Kormányzati források szerint a HM döntése fenyegeti a nemrégiben elhatározott használtgépbeszerzést (bérlést) is. Ennek előkészítéseként szükség lenne a pilóták fokozott gyakoroltatására szimulátoron is, hiszen az átállásra csak gyakorlatban tartott pilóták alkalmasak. Különösen igaz ez abban a tekintetben – nyilatkozta a fent idézett szakértő –, hogy a beérkezett ajánlatokban olyan moduláris felépítésű szimulátorok szerepelnek, amelyek nemcsak a jelenlegi MiG–29-esekkel, hanem jelentéktelen módosítással az új gépekkel is kompatibilisek lehetnek, legyenek azok F–16-osok vagy Gripenek.



Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.