A használt nyugati vadászgépek beszerzésének előkészületeit fenyegeti és a jelenlegi hiányos repülésbiztonsági feltételeket konzerválja a Honvédelmi Minisztérium (HM) azon döntése, miszerint nem folytatja a repülőgép-szimulátor beszerzésére kiírt tenderét – értesültünk kormányzati forrásból.Mint arról lapunk is hírt adott, a HM január első felében szakította meg az eljárást arra hivatkozva, hogy a két pályázó túlzottan magas – állítólag 4,5 milliárd forintos – ajánlatot tett, amely kétszerese a tárca által reméltnél. A birtokunkban lévő dokumentumokból azonban kitűnik, hogy a valóságban a versenyben maradt szlovák–magyar, illetve izraeli pályázatok értéke nem haladja meg a hárommilliárd forintot.A szlovák sajtóból ugyanakkor kiderült: a minisztériumi döntést követően alig egy héttel Perenyei Tamás közigazgatási államtitkár szlovák kollégájával, Jozef Pivarcival máris aláírt egy megállapodást arról, hogy a magyar pilóták továbbra is a szlovák légierő szimulátorán, a Sliacon gyakorolhatnak. Ennek megfelelően a kecskeméti MiG–29-es pilóták idén fejenként 20 órát „repülhetnek” a szlovákiai szimulátoron.Ez a megoldás a repülésbiztonság szempontjából lényeges lépés, ám jóval többe kerül és körülményesebb annál, mintha Magyarországnak lenne saját szimulátora – nyilatkozta lapunknak egy neve mellőzését kérő szakértő. A napidíjak, a szlovák fél természetes igénye az ügyletből befolyó haszonra, illetve az amúgy is szűkös kecskeméti pilótaállomány távolléte olyan tényezők, amelyek mindenképpen sürgetővé teszik saját szimulátor beszerzését – állítja a szakértő. Mindemellett a külföldi gyakoroltatás nemzetbiztonsági okoból csak korlátozott lehet: a Magyar Honvédségre jellemző harceljárásokkal, repülőtér- és terepadatokkal nem lehet gyakorolni.Kormányzati források szerint a HM döntése fenyegeti a nemrégiben elhatározott használtgépbeszerzést (bérlést) is. Ennek előkészítéseként szükség lenne a pilóták fokozott gyakoroltatására szimulátoron is, hiszen az átállásra csak gyakorlatban tartott pilóták alkalmasak. Különösen igaz ez abban a tekintetben – nyilatkozta a fent idézett szakértő –, hogy a beérkezett ajánlatokban olyan moduláris felépítésű szimulátorok szerepelnek, amelyek nemcsak a jelenlegi MiG–29-esekkel, hanem jelentéktelen módosítással az új gépekkel is kompatibilisek lehetnek, legyenek azok F–16-osok vagy Gripenek.
Halász Bence bekezdett a vb-döntőben, olimpiai bajnok riválisa sem fogta vissza magát
