Cégek versenye a konzorcium pályázatain

2001. 03. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor megkezdődött az M3-as autópálya építése, a kivitelezéssel megbízott konzorcium minden ajánlatára legalább ötven vállalkozó jelentkezett. Nem kis feladatot vállalt magára a szakmai zsűri, amikor a pályázók közül kiválasztotta a szerinte legalkalmasabbakat.Egyed Károly, a Vegyépszer Rt. vállalkozási főmérnöke szerint a nem mindennapi felelősséget csak egy olyan pályázati rendszer kidolgozása után vehették a vállukra, amely többszörös garanciát biztosít a munkák elvégzésére. A közreműködő vállalkozók kiválasztásához külön pályázati szisztémát dolgoztak ki. A referenciával rendelkező cégek előminősítése alapján pályázati felhívásokat készítettek, amelyeket megkaptak az ajánlatot benyújtó vállalatok. Az ajánlatokat a Vegyépszer Rt. illetékesei értékelték, akik a megfelelőnek tartott cégekkel megbeszélést folytattak, hogy pontosítsák a feltételeket és a műszaki tartalmat. Ezután egy zsűri választotta ki a legkedvezőbb ajánlatot tévő vállalkozásokat. Egyelőre a földmunkákat, az ehhez kapcsolódó vízelvezetési, csatornázási feladatokat és a hídépítés egy részét adták ki alvállalkozóknak, illetve saját kapacitású cégeket hoztak létre az út- és hídépítésre. A Maút Kft. és a Mahíd Rt. végzi a hidak, illetve a pályaszerkezet felépítését, valamint az aszfaltozás jelentős részét. Az ehhez szükséges gépeket és eszközöket a Vegyépszer Rt., valamint az autópálya-építő társulás vásárolja meg.Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy egy-egy munka elvégzésére általában negyven-ötven cég jelentkezik, ezek közül nyolc-tíz vállalkozásra szűkítik a kört az elbírálás első szakaszában, majd ezután döntenek a győztes pályázóról. A döntésnél figyelembe veszik a műszaki felkészültség mellett a tőkeerőt is, mert ez biztosíthatja, hogy az alvállalkozó megfeleljen a garanciális feltételeknek. Természetesen nem elegendő a legjobbnak mutatkozni a döntési szempontok alapján kialakított pontozási rendszerben, az ajánlati ár is sokat számít. Azoknak a cégeknek, amelyek már évek óta ezen a területen dolgoznak, nem ismeretlen ez a feltételrendszer, így általában eredményesen pályáznak, de a munka elnyeréséhez a szerződésben meghatározott ár tíz százalékáig teljesítési bankgaranciát kell letenniük. Erre azért van szükség, mert óriási lenne a kár, ha a munka nem úgy sikerülne, ahogyan a tervdokumentációban meghatározták.Eddig több mint háromszáz szerződést kötöttek a különböző alvállalkozókkal, helyi szolgáltatókkal, de a résztvevők száma ennél is több, hiszen a szerződéssel rendelkezők igyekeznek kihasználni az építkezés környékén élő kisebb vállalkozásokat és a helyi munkaerőt. Azonos feltételek esetén az építtetők mindig kedvezményezettnek tekintették a környékbeli cégeket, az építkezés munkafázisaiban jól szerepelnek például a miskolci, debreceni és emődi középvállalkozók. Miskolci a vízelvezetést, vízműépítést végző Adeptus Rt. és az FK-Raszter Kft., a nyíregyházi PBT Kft. szintén ilyen munkákat vállalt. A nyíregyházi cég a helyi cigány kisebbséggel is szerződést kötött a munkanélküli romák alkalmzásáról.Békéscsabai és szegedi cégek végzik a töltésanyag egy részének szállítását és betöltését. A kiválasztott vállalkozók eddig egytől egyig teljesítették a szerződéseikben vállaltakat. Az alvállalkozói szerződések kivitelezésre, meghatározott műszaki tartalomra vonatkoznak, kiegészülve az ütemtervekkel, a megszabott árral és a feltételrendszer részletezésével. A szerződések tartalmazzák a teljesítésnél és az átadásnál betartandó garanciális, jótállási kötelezettségeket is. A cégek az autópálya átvételét követő tizennyolcadik hónapig vállalnak jótállást, öt évig pedig garanciát az általuk elvégzett munkára.Ha valaki nem tartja be a megszabott határidőt, a megbízó azonnal beavatkozik. Először tárgyalásos úton igyekszik rávenni a lemaradót a teljesítési időpont betartására, a kapacitás megemelésére, a munka hatékonyabb megszervezésére. Amennyiben ez nem sikerül, le lehet váltani a vállalkozót, vagy a teljesítési garancia öszszegéből pénzt vonhatnak le a kivitelezők, de ez eddig ritkán történt meg. A több száz, szerződéssel rendelkező cégből egy-két vállalkozó tevékenységével kapcsolatban voltak kisebb problémák, de ezeket a türelmi időn belül sikerült megoldani. Ehhez persze hozzátartozik az is, hogy a munka nagyobbik része még az építők előtt áll.Egyed Károly úgy tartja, hogy ebben az évben nagyobb veszéllyel járhat minden határidő-átlépés, mivel jóval nagyobb munkát kell elvégezni, és sokkal feszítettebb ütemben. Ráadásul az ütemezés sem változtatható meg, mert a munkafolyamatok összefüggnek egymással. Az eddigi földmunkákhoz szükséges anyagok beszerzésére is szerencsés megállapodásokat sikerült kötnie a kivitelezőknek, mert azokkal a bányákkal szerződtek, amelyeknek a legelőnyösebb az elhelyezkedésük a nyomvonalhoz képest. Kiváló anyaggal szolgált az autópálya közelében lévő Emőd melletti Hervebánya, ezenkívül Tiszatarjánból és a hejőpapi bányából szállítottak földmeddőanyagot és kavicsot az építkezés területére. A homokos kavics védőrétegre épülő beton készítése szintén ezekben a bányákban folyik majd, az ehhez szükséges cementet a Hejőcsabai Cementgyárból szállítják a helyszínre.A pályatest építéséhez szükséges zúzott kő szállítására kiírt pályázatot még értékelik a konzorcium vezetői, de bitument vagy a hidak építéséhez elengedhetetlen vasbeton gerendát csak egy-két magyarországi cég képes ekkora mennyiségben szállítani, így nincs igazán lehetőség a versenyeztetésre. Több helyen okozott gondot, hogy a néhány megfelelő piaci szereplő a verseny helyett megegyezett egymással, és ezzel nehéz helyzet elé állította a gyorsforgalmi utat építő társulás vezetőit. A főmérnök elmondta: ilyen esetekben igen kemény tárgyalásokra volt szükség, hogy ne fizessen rá a kivitelező.Előfordult olyan eset, hogy a nagy volumenű megrendelés dacára az ajánlat a hivatalos listaárnál magasabb volt, így csak egészen magas szintű tárgyalási technikákkal sikerült megegyezni. Az M7-es felújítási költségeiben is nehéz volt megegyezni az Autópálya-építő Rt.-vel, de ebben elsősorban a kockázati tényezők játszottak szerepet. Nem lehet például előre tudni, hogy milyen mértékben károsodtak a hidak szerkezeti elemei és az autópálya egyéb részei, így nehéz volt előre megítélni a szükséges munkák mértékét és költségeit, de az árvita elhúzódásában szerepet játszottak az M3-as építésénél szerzett tapasztalatok és a megrendelő technológiai koncepciójának bizonytalansága is.A főmérnök szerint ennél a felújításnál jóval szigorúbban kell eljárni a vállalkozók kiválasztásánál, mert az építkezés ütemterve sokkal feszítettebb. Az M7-es munkálataiba szintén a környéken lévő vállalkozókat kívánják bevonni, de természetesen azok is pályázhatnak, akik már referenciákat szereztek az M3-as tavalyi építésénél.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.