Amikor megkezdődött az M3-as autópálya építése, a kivitelezéssel megbízott konzorcium minden ajánlatára legalább ötven vállalkozó jelentkezett. Nem kis feladatot vállalt magára a szakmai zsűri, amikor a pályázók közül kiválasztotta a szerinte legalkalmasabbakat.Egyed Károly, a Vegyépszer Rt. vállalkozási főmérnöke szerint a nem mindennapi felelősséget csak egy olyan pályázati rendszer kidolgozása után vehették a vállukra, amely többszörös garanciát biztosít a munkák elvégzésére. A közreműködő vállalkozók kiválasztásához külön pályázati szisztémát dolgoztak ki. A referenciával rendelkező cégek előminősítése alapján pályázati felhívásokat készítettek, amelyeket megkaptak az ajánlatot benyújtó vállalatok. Az ajánlatokat a Vegyépszer Rt. illetékesei értékelték, akik a megfelelőnek tartott cégekkel megbeszélést folytattak, hogy pontosítsák a feltételeket és a műszaki tartalmat. Ezután egy zsűri választotta ki a legkedvezőbb ajánlatot tévő vállalkozásokat. Egyelőre a földmunkákat, az ehhez kapcsolódó vízelvezetési, csatornázási feladatokat és a hídépítés egy részét adták ki alvállalkozóknak, illetve saját kapacitású cégeket hoztak létre az út- és hídépítésre. A Maút Kft. és a Mahíd Rt. végzi a hidak, illetve a pályaszerkezet felépítését, valamint az aszfaltozás jelentős részét. Az ehhez szükséges gépeket és eszközöket a Vegyépszer Rt., valamint az autópálya-építő társulás vásárolja meg.Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy egy-egy munka elvégzésére általában negyven-ötven cég jelentkezik, ezek közül nyolc-tíz vállalkozásra szűkítik a kört az elbírálás első szakaszában, majd ezután döntenek a győztes pályázóról. A döntésnél figyelembe veszik a műszaki felkészültség mellett a tőkeerőt is, mert ez biztosíthatja, hogy az alvállalkozó megfeleljen a garanciális feltételeknek. Természetesen nem elegendő a legjobbnak mutatkozni a döntési szempontok alapján kialakított pontozási rendszerben, az ajánlati ár is sokat számít. Azoknak a cégeknek, amelyek már évek óta ezen a területen dolgoznak, nem ismeretlen ez a feltételrendszer, így általában eredményesen pályáznak, de a munka elnyeréséhez a szerződésben meghatározott ár tíz százalékáig teljesítési bankgaranciát kell letenniük. Erre azért van szükség, mert óriási lenne a kár, ha a munka nem úgy sikerülne, ahogyan a tervdokumentációban meghatározták.Eddig több mint háromszáz szerződést kötöttek a különböző alvállalkozókkal, helyi szolgáltatókkal, de a résztvevők száma ennél is több, hiszen a szerződéssel rendelkezők igyekeznek kihasználni az építkezés környékén élő kisebb vállalkozásokat és a helyi munkaerőt. Azonos feltételek esetén az építtetők mindig kedvezményezettnek tekintették a környékbeli cégeket, az építkezés munkafázisaiban jól szerepelnek például a miskolci, debreceni és emődi középvállalkozók. Miskolci a vízelvezetést, vízműépítést végző Adeptus Rt. és az FK-Raszter Kft., a nyíregyházi PBT Kft. szintén ilyen munkákat vállalt. A nyíregyházi cég a helyi cigány kisebbséggel is szerződést kötött a munkanélküli romák alkalmzásáról.Békéscsabai és szegedi cégek végzik a töltésanyag egy részének szállítását és betöltését. A kiválasztott vállalkozók eddig egytől egyig teljesítették a szerződéseikben vállaltakat. Az alvállalkozói szerződések kivitelezésre, meghatározott műszaki tartalomra vonatkoznak, kiegészülve az ütemtervekkel, a megszabott árral és a feltételrendszer részletezésével. A szerződések tartalmazzák a teljesítésnél és az átadásnál betartandó garanciális, jótállási kötelezettségeket is. A cégek az autópálya átvételét követő tizennyolcadik hónapig vállalnak jótállást, öt évig pedig garanciát az általuk elvégzett munkára.Ha valaki nem tartja be a megszabott határidőt, a megbízó azonnal beavatkozik. Először tárgyalásos úton igyekszik rávenni a lemaradót a teljesítési időpont betartására, a kapacitás megemelésére, a munka hatékonyabb megszervezésére. Amennyiben ez nem sikerül, le lehet váltani a vállalkozót, vagy a teljesítési garancia öszszegéből pénzt vonhatnak le a kivitelezők, de ez eddig ritkán történt meg. A több száz, szerződéssel rendelkező cégből egy-két vállalkozó tevékenységével kapcsolatban voltak kisebb problémák, de ezeket a türelmi időn belül sikerült megoldani. Ehhez persze hozzátartozik az is, hogy a munka nagyobbik része még az építők előtt áll.Egyed Károly úgy tartja, hogy ebben az évben nagyobb veszéllyel járhat minden határidő-átlépés, mivel jóval nagyobb munkát kell elvégezni, és sokkal feszítettebb ütemben. Ráadásul az ütemezés sem változtatható meg, mert a munkafolyamatok összefüggnek egymással. Az eddigi földmunkákhoz szükséges anyagok beszerzésére is szerencsés megállapodásokat sikerült kötnie a kivitelezőknek, mert azokkal a bányákkal szerződtek, amelyeknek a legelőnyösebb az elhelyezkedésük a nyomvonalhoz képest. Kiváló anyaggal szolgált az autópálya közelében lévő Emőd melletti Hervebánya, ezenkívül Tiszatarjánból és a hejőpapi bányából szállítottak földmeddőanyagot és kavicsot az építkezés területére. A homokos kavics védőrétegre épülő beton készítése szintén ezekben a bányákban folyik majd, az ehhez szükséges cementet a Hejőcsabai Cementgyárból szállítják a helyszínre.A pályatest építéséhez szükséges zúzott kő szállítására kiírt pályázatot még értékelik a konzorcium vezetői, de bitument vagy a hidak építéséhez elengedhetetlen vasbeton gerendát csak egy-két magyarországi cég képes ekkora mennyiségben szállítani, így nincs igazán lehetőség a versenyeztetésre. Több helyen okozott gondot, hogy a néhány megfelelő piaci szereplő a verseny helyett megegyezett egymással, és ezzel nehéz helyzet elé állította a gyorsforgalmi utat építő társulás vezetőit. A főmérnök elmondta: ilyen esetekben igen kemény tárgyalásokra volt szükség, hogy ne fizessen rá a kivitelező.Előfordult olyan eset, hogy a nagy volumenű megrendelés dacára az ajánlat a hivatalos listaárnál magasabb volt, így csak egészen magas szintű tárgyalási technikákkal sikerült megegyezni. Az M7-es felújítási költségeiben is nehéz volt megegyezni az Autópálya-építő Rt.-vel, de ebben elsősorban a kockázati tényezők játszottak szerepet. Nem lehet például előre tudni, hogy milyen mértékben károsodtak a hidak szerkezeti elemei és az autópálya egyéb részei, így nehéz volt előre megítélni a szükséges munkák mértékét és költségeit, de az árvita elhúzódásában szerepet játszottak az M3-as építésénél szerzett tapasztalatok és a megrendelő technológiai koncepciójának bizonytalansága is.A főmérnök szerint ennél a felújításnál jóval szigorúbban kell eljárni a vállalkozók kiválasztásánál, mert az építkezés ütemterve sokkal feszítettebb. Az M7-es munkálataiba szintén a környéken lévő vállalkozókat kívánják bevonni, de természetesen azok is pályázhatnak, akik már referenciákat szereztek az M3-as tavalyi építésénél.

Azt hitte, nem látják: videón, ahogy tiltott tárgyat akarnak bejuttatni a balassagyarmati börtönbe