Régi vágyuk a tóparti önkormányzatoknak egy olyan vasúti járat, amellyel átszállás nélkül körbevonatozható a magyar tenger. Az úgynevezett balatoni körvasút gazdasági és üzemeltetési feltételeinek megteremtését több régióbeli polgármester is szorgalmazza, legutóbb pedig a Balatoni Szövetség ülésén vették jegyzőkönyvbe: a több mint félszáz tó környéki önkormányzatot képviselő grémium kormányzati támogatást kér a körvasút megvalósításához. A Közlekedési és Vízügyi Minisztérium vasúti közlekedési főosztálya méltányolja a balatoniak körvasútjavaslatát, és mint a lapunknak nyilatkozó Horváth Lajos főosztályvezető elmondta: ismételten megvizsgálják egy átszállás nélküli járat üzemeltetésének lehetőségét.A déli part vasúti közlekedése rendben volna: a Dél-Európából érkező és az oda tartó nemzetközi expresszek külleme és komfortja nem sok kívánnivalót hagy maga után, és a hazai forgalomra szánt intercityk is megfelelnek az utazók elvárásainak, a veszprémi oldalon viszont csúfos kinézetűek a személyszállító vonatok. Ezt a minap a Nők a Balatonért Egyesület elnöke, Simonné Zákonyi Tünde is szóvá tette egy civil szervezeti fórum sajtótájékoztatóján.A közlekedési tárca vasúti közlekedési főosztályának vezetője is elismeri: a Balatonnál is találkozhatunk 25-30 éves vasúti kocsikkal, amelyeken csak a 10-15 évenkénti főjavítás segítene. Ám mint Horváth Lajos főosztályvezető lapunknak elmondta: az ország más részein közlekedő járművekhez hasonlóan – fedezet hiányában – a balatoniakat sem tudják kellően karbantartani. A MÁV Rt. járműállományában mindazonáltal kedvező változást hozhat az a tárgyalássorozat, amelynek eredményeként EUROFIMA-hitelhez jut a vasúttársaság, s ez a tó környéki közlekedésen is meglátszik majd.Addig is „állomáscsinosítási” munkálatokkal igyekszik vonzóbbá tenni a vasúti közlekedést a MÁV. A balatoni vasútállomások csinosítására a MÁV Rt. pécsi területi igazgatósága idén 35 millió forintot fordít – tudtuk meg a pécsi igazgatóság kabinetfőnökétől, Pókay Zoltántól. Új színfoltja lesz a „déli vasútnak” a balatonlellei állomás, és a fonyódihoz hasonló tágas, esztétikus pénztárcsarnokok sora is hamarosan bővül.Ha körvasúttal nem is, de egy parádés „főpróbával” már az idén is kirukkol a MÁV. A részvénytársaság – az új szemléletű vasúti idegenforgalmi szolgáltatás népszerűsítéséért – május 5-én és 6-án Interaktív Turisztikai Zöld Vonat programot szervez, hogy felhívja a figyelmet a környezetbarát vasúti közlekedésre, illetve a balatoni és a velencei-tavi turisztikai látnivalókra. A Balaton Fejlesztési Tanács, a Dél-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács, a térségi önkormányzatok és vasúttársaságok közös akciója keretében május 5-én Budapestről indul és Füreden, Tapolcán át Zalaegerszegre és Zalalövőre tart majd a zöldvonat, másnap pedig a magyar–szlovén vasúti kapcsolatok „újjáépítése” céljából Bajánsenye, Keszthely, Fonyód és Siófok érintésével indul vissza Budapestre.A zöldvonat célja, hogy minden korosztálynak felkínálja az élmény- és kalandturizmust, a gyógyturisztikai lehetőségeket, a természetjárást és a szelíd sportokat, valamint a régió kulturális értékeit. A velencei-tavi madárvártáktól az őrségi természeti értékekig sok mindent felvonultató zöldvonatprogram természetesen az üzleti kapcsolatokra is épít. Ez utóbbiért a lokomotívra egy mobil informatikai rendszert telepítenek, és bárkinek hozzáférhetővé teszik a balatoni és a velencei-tavi idegenforgalmi szolgáltatások „lehívását” is.A Progress Vidékfejlesztési Iroda gondjaira bízott turisztikai zöldvonatprogramról, illetve a MÁV egyedi kísérleti szolgáltatásáról holnap Siófokon Endrédy István, a MÁV Rt. elnöke tájékoztatja a régió idegenforgalmi szervezeteinek vezetőit és a balatoni önkormányzatok vezetőit.Szabó Imre keszthelyi polgármester, a Balaton Szövetség elnöke lapunknak azt mondta: örvendetes, hogy a MÁV is megújítja az idegenforgalmi stratégiáját, így remélhető, hogy abba mielőbb beépül a balatoni körvasút megvalósításának terve is.
A közlekedési miniszter határozottan cáfolja, hogy a MÁV élén vezetőcserékre kerülne sor – nyilatkozta az MTI-nek Boros István, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium szóvivője a hét végén. Közlése szerint Fónagy János elfogadhatatlannak tartja, hogy személyére hivatkozva valótlan állításokat jelentetett meg az egyik napilap. A közlekedési minisztérium írásban kéri a laptól cáfolatának megjelentetését – mondta a szóvivő. A Népszava szombati számában lapértesülésként – több egymást megerősítő vasúti forrásra hivatkozva – az jelent meg, hogy a szakminiszter a MÁV Rt. három legfelső vezetőjének felmentését, valamint a tervezett reformfolyamat élére új miniszteri biztos kinevezését tervezi.