Körvasutat szorgalmazó balatoniak

2001. 04. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Régi vágyuk a tóparti önkormányzatoknak egy olyan vasúti járat, amellyel átszállás nélkül körbevonatozható a magyar tenger. Az úgynevezett balatoni körvasút gazdasági és üzemeltetési feltételeinek megteremtését több régióbeli polgármester is szorgalmazza, legutóbb pedig a Balatoni Szövetség ülésén vették jegyzőkönyvbe: a több mint félszáz tó környéki önkormányzatot képviselő grémium kormányzati támogatást kér a körvasút megvalósításához. A Közlekedési és Vízügyi Minisztérium vasúti közlekedési főosztálya méltányolja a balatoniak körvasútjavaslatát, és mint a lapunknak nyilatkozó Horváth Lajos főosztályvezető elmondta: ismételten megvizsgálják egy átszállás nélküli járat üzemeltetésének lehetőségét.A déli part vasúti közlekedése rendben volna: a Dél-Európából érkező és az oda tartó nemzetközi expresszek külleme és komfortja nem sok kívánnivalót hagy maga után, és a hazai forgalomra szánt intercityk is megfelelnek az utazók elvárásainak, a veszprémi oldalon viszont csúfos kinézetűek a személyszállító vonatok. Ezt a minap a Nők a Balatonért Egyesület elnöke, Simonné Zákonyi Tünde is szóvá tette egy civil szervezeti fórum sajtótájékoztatóján.A közlekedési tárca vasúti közlekedési főosztályának vezetője is elismeri: a Balatonnál is találkozhatunk 25-30 éves vasúti kocsikkal, amelyeken csak a 10-15 évenkénti főjavítás segítene. Ám mint Horváth Lajos főosztályvezető lapunknak elmondta: az ország más részein közlekedő járművekhez hasonlóan – fedezet hiányában – a balatoniakat sem tudják kellően karbantartani. A MÁV Rt. járműállományában mindazonáltal kedvező változást hozhat az a tárgyalássorozat, amelynek eredményeként EUROFIMA-hitelhez jut a vasúttársaság, s ez a tó környéki közlekedésen is meglátszik majd.Addig is „állomáscsinosítási” munkálatokkal igyekszik vonzóbbá tenni a vasúti közlekedést a MÁV. A balatoni vasútállomások csinosítására a MÁV Rt. pécsi területi igazgatósága idén 35 millió forintot fordít – tudtuk meg a pécsi igazgatóság kabinetfőnökétől, Pókay Zoltántól. Új színfoltja lesz a „déli vasútnak” a balatonlellei állomás, és a fonyódihoz hasonló tágas, esztétikus pénztárcsarnokok sora is hamarosan bővül.Ha körvasúttal nem is, de egy parádés „főpróbával” már az idén is kirukkol a MÁV. A részvénytársaság – az új szemléletű vasúti idegenforgalmi szolgáltatás népszerűsítéséért – május 5-én és 6-án Interaktív Turisztikai Zöld Vonat programot szervez, hogy felhívja a figyelmet a környezetbarát vasúti közlekedésre, illetve a balatoni és a velencei-tavi turisztikai látnivalókra. A Balaton Fejlesztési Tanács, a Dél-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács, a térségi önkormányzatok és vasúttársaságok közös akciója keretében május 5-én Budapestről indul és Füreden, Tapolcán át Zalaegerszegre és Zalalövőre tart majd a zöldvonat, másnap pedig a magyar–szlovén vasúti kapcsolatok „újjáépítése” céljából Bajánsenye, Keszthely, Fonyód és Siófok érintésével indul vissza Budapestre.A zöldvonat célja, hogy minden korosztálynak felkínálja az élmény- és kalandturizmust, a gyógyturisztikai lehetőségeket, a természetjárást és a szelíd sportokat, valamint a régió kulturális értékeit. A velencei-tavi madárvártáktól az őrségi természeti értékekig sok mindent felvonultató zöldvonatprogram természetesen az üzleti kapcsolatokra is épít. Ez utóbbiért a lokomotívra egy mobil informatikai rendszert telepítenek, és bárkinek hozzáférhetővé teszik a balatoni és a velencei-tavi idegenforgalmi szolgáltatások „lehívását” is.A Progress Vidékfejlesztési Iroda gondjaira bízott turisztikai zöldvonatprogramról, illetve a MÁV egyedi kísérleti szolgáltatásáról holnap Siófokon Endrédy István, a MÁV Rt. elnöke tájékoztatja a régió idegenforgalmi szervezeteinek vezetőit és a balatoni önkormányzatok vezetőit.Szabó Imre keszthelyi polgármester, a Balaton Szövetség elnöke lapunknak azt mondta: örvendetes, hogy a MÁV is megújítja az idegenforgalmi stratégiáját, így remélhető, hogy abba mielőbb beépül a balatoni körvasút megvalósításának terve is.


A közlekedési miniszter határozottan cáfolja, hogy a MÁV élén vezetőcserékre kerülne sor – nyilatkozta az MTI-nek Boros István, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium szóvivője a hét végén. Közlése szerint Fónagy János elfogadhatatlannak tartja, hogy személyére hivatkozva valótlan állításokat jelentetett meg az egyik napilap. A közlekedési minisztérium írásban kéri a laptól cáfolatának megjelentetését – mondta a szóvivő. A Népszava szombati számában lapértesülésként – több egymást megerősítő vasúti forrásra hivatkozva – az jelent meg, hogy a szakminiszter a MÁV Rt. három legfelső vezetőjének felmentését, valamint a tervezett reformfolyamat élére új miniszteri biztos kinevezését tervezi.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.