A Malév Rt. által készített éves beszámoló szerint, amit a tegnapi közgyűlés jóváhagyott, 2000-ben 108,6 milliárd forintos árbevétel mellett a légitársaság vesztesége 9,3 milliárd forint volt. A közgyűlés tegnap jóváhagyta a Malév és a Magyar Fejlesztési Bank Rt. (MFB) között megkötött devizahitelkeret-szerződést, így a társaság működési veszteségeinek és pénzügyi nehézségeinek csökkentésére felhasználhatja a 20 milliárd forint hitelt. A közgyűlés tegnap új igazgatósági és felügyelőbizottsági tagokat választott.A Malév idei üzleti tervét mindössze a múlt heti érdek-képviseleti megállapodásnak megfelelően módosították. Az eredeti tervben ugyanis nem számoltak bérfejlesztéssel, a szakszervezetekkel kötött egyezségben azonban kötelezettséget vállaltak arra, hogy az idei béreket a tavalyi infláció felével módosítják. Ez 450 milliós kiadási többletet jelent idén a légitársaságnak. A közgyűlési felhatalmazás alapján 2001. december 31-ig hosszabbítják meg a Mollal kötött üzemanyag-szállítási szerződést, amelyet január elsejétől csak május 31-ig rögzítettek.Szarvas Ferenc, a Malév Rt. igazgatóságának elnöke tegnap elmondta: a 20 milliárdos hitelkeret egy részét mindenképpen a napi működés fenntartására fordítják, ám elképzelhető a korábbi hitelek törlesztése is. A Malév idén 10 milliárd forintos beruházással számol, ebből elsősorban repülőgép-alkatrészeket vásárolnak. Az elnök hangsúlyozta ugyanakkor, hogy az ÁPV Rt. és az MFB által nyújtott hitelekkel csak átmenetileg tartható fenn a társaság biztos működése, a vállalat jövőjét hoszszú távon csak egy elfogadható mértékű tőkeemelés teszi kiszámíthatóvá. Az ÁPV Rt. néhány héten belül dönt a Malév által korábban benyújtott tőkerendezési programról, amelyet ezt követően a kormány elé terjesztenek. Az elnök szerint 30-35 milliárd forintra lenne szükség a légitársaság tőkeemeléséhez.Antal Erzsébet vezérigazgató a 2000-es évet értékelve elmondta: a Malév utasainak száma 6,5 százalékkal, összesen 2,15 millió főre emelkedett, a bevételek pedig 21 százalékkal nőttek. A költségek ugyanakkor 28,2 százalékkal haladták meg a bázisévet, ezen belül a legnagyobb terhet az üzemanyagárak jelentős növekedése okozta. Üzemanyagra 10 milliárddal költöttek többet, mint 1999-ben, az amerikai dollár és az euró árfolyama a Malév számára kedvezőtlenül alakult, és nem került sor a SITA-részvények értékesítésére.Az igazgatóságban is változás történt, mivel korábban lemondott Kovács Zoltán, Papi Attila és Skonda Ödön, ezenfelül visszahívták Enyedi Balázst. Helyükre Kiss László légügyi főigazgatót, Spéder Zoltánt, az OTP Bank Rt. alelnök-vezérigazgató-helyettesét, Seres Bélánét, az MFB osztályvezetőjét választották. A felügyelőbizottságban Kiss László helyét Skonda Ödön foglalta el. A légitársaság az idei évre 120 milliárd forint árbevétellel és 5,6 milliárd forint adózás előtti veszteséggel számol.
Az ENSZ azonnal száműzné a világ labdarúgásából Izraelt
