A találmány áfája

2001. 05. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bíró G. Albert találmánya Erdélyben született, az üzlet Magyarországon indult volna, ám jelenleg per folyik a forgalmazó és a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága (VPOP) között arról, hány százalékos az áfája a zsenialitásnak.Jó néhány évvel ezelőtt egy székelyudvarhelyi matematikatanár elgondolkodott azon, miként tudná a térmértant jobban megértetni nebulóival. Fúrt-faragott, s hosszú kísérletezés után összeállított egy készletet, amely révén megtörtént a csoda: a diákok játszva szerették meg a számok és formák törvényeit. Bíró G. Albert ötletével aranyérmet nyert egy nemzetközi találmányi vásáron, egy erdélyi származású, Bécsben élő üzletember pedig több mint félmillió márkát áldozott a felfedezés sorozatgyártására.Székelyudvarhelyen már évek óta használják a matematikaoktatásban a Bíró-féle berendezést, amelyet UBIM-re (Udvarhelyi Bíró Matematika vagy Universal Basic Intelligence Modelling – lehet választani) keresztelt a feltaláló. Az ötvenhárom éves, matematika–fizika szakos tanár sokévi gondolkodás után jött rá: le kell fordítani a matematikát a modellezés nyelvére, kihasználva a gyerekek építőkedvét és örökös mozgásigényét. A leginkább a legóra emlékeztető készlettel elért eredmények a feltalálót is meglepték: egy összehasonlító kísérlet nyomán kiderült, hogy az UBIM-ot használó csoportban tapasztalt átlagos teljesítményjavulás meghaladta a harminchat százalékot a hagyományos oktatással felkészített másik csoporttal szemben. A készlet az általános iskola első osztályától a gimnázium végéig használható. Az alsó tagozat negyedik osztályosainak egy másik kísérletben a tanterv szerinti tizenhat órás anyagot úgy sikerült négy óra alatt megtanítani, hogy az ezután megíratott felmérőn az átlagos eredmény 8,27 volt (akkoriban Romániában a tízes volt a legjobb osztályzat)! A kérdéseket összeállító tanítónő nem hitt a szemének, ugyanis a hagyományos oktatás tizenhat órája után általában 5-ös, 6-os átlagot érnek el a diákok.A különféle kötőelemekből, idomokból, pálcikákból és hurkákból, valamint az ezek rögzítésére szolgáló falapból álló rendszer lényege, hogy a diákok maguk építik meg előre gyártott elemekből a modellt, ez pedig egyetlen mozdulattal változtatható, s így modellezi a különféle variációkat, mozgásokat. A kézi munka és a folyamat játékos jellege oldja a diákok hagyományos szorongását a matematikától, kiküszöbölődik a kudarcélmény, félelem helyett a játék örömét tapasztalják meg a kísérletezők.A találmányt 1997-ben jegyezték be Romániában. A több országra érvényes szabadalom, a műanyag elemek és az igen formás fadoboz sorozatgyártása nagyon tőkeigényesnek bizonyult, ezért befektetőket kerestek az üzlethez. Így jött a képbe a székelyudvarhelyi származású bécsi üzletember, János Gyula, aki több mint félmillió márkát áldozott a találmány sorozatgyártására. El kellett készíteni a műanyag alkatrészek fröccsöntőmatricáit, a tárlódobozt, elő kellett készíteni a különben igen drága európai bejegyzést, eközben a rendszerről ismertető anyag és videokazetta készült. A különféle vásárokon és rendezvényeken bemutatott termék óriási szakmai sikert aratott – tavaly például a genfi nemzetközi találmányi vásáron aranyéremmel honorálták. Világméretű elterjedésének egyetlen akadálya van: iskolai bevezetése lelkes, az újra fogékony pedagógust kíván. A tanárnak előbb meg kell barátkoznia a különben pofonegyszerű kötéstechnikával.Az UBIM ma már készen áll a sorozatgyártásra, egy székelyudvarhelyi üzem elő tudná állítani sokezres tételben. A forgalmazója egy magyarországi vállalkozás (ennek is János Gyula a tulajdonosa), ám nem várt problémák adódtak a vám- és pénzügyőrséggel: a magyar hatóság belekapaszkodott a „játékos matematika” megnevezés első tagjába, és a tizenkét százalékos áfájú oktatási szemléltetőeszköz helyett a jóval magasabb adótartalmú játék kategóriába sorolta a terméket. János Gyula nem hagyta annyiban a dolgot, perre ment a vámosokkal.A többfordulós bírósági hercehurca során a felperes videokazettával és pedagógusi szakvéleményekkel igyekezett bizonyítani, hogy amiért az eszköz játékos jelleget kölcsönöz a matematika oktatásának, azért még nem gyerekjáték. A vita nem csak elméleti: a közel ötszáz elemből álló készlet ára jelenleg több mint hetvenezer forint, így nem mindegy, hogy a vékonypénzű iskoláknak tizenkét vagy huszonöt százalékos áfát kell-e fizetniük.János Gyula a bíróságnak címzett levelében így fogalmazott: „Bár a modellek elkészítése bizonyos vonatkozásban hasonlít a játéképítéshez, ám az igényes kötés- és illesztéstechnika, a felhasználás jellege és a játékmenet, valamint a játékszabályok hiánya azt bizonyítja, hogy nem szórakozásra, hanem tanulásra szolgál.”A vám- és pénzügyőrség – amelynek képviselője az eljárás befejezéséig nem kíván nyilatkozni lapunknak – ragaszkodik a játék besoroláshoz. A forgalmazónak megküldött értesítőjükben úgy fogalmaznak, hogy az áru gyermekek számára készített fejlesztő és oktató, térlátást segítő játék, nem oktatási eszköz, ezért elrendelték a forgalmiadó-különbözet pótlólagos befizetését. A legutóbbi bírósági tárgyaláson a szemléltető videokazettáról szólva úgy vélekedtek, hogy az csak a felperes igazának bizonyítására készült, nem része a terméknek, s mivel az UBIM-nak van egy óvodásoknak szánt, faidomokat is tartalmazó készlete, ezek akár kirakójátéknak is használhatók. (Érdekes adalék, hogy a rendszer az óvodai bevezetés során nem hozta meg a kívánt eredményt – alkotója szerint éppen azért, mert nem eléggé játékos a kisgyerekek számára.)A Fővárosi Bíróság várhatóan június végén dönt az ügyben. A találmány, amelyről egy neves kolozsvári matematikaprofesszor úgy vélekedett, hogy rajzolni tanít a térben, addig a vámáruraktárakban porosodik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.