Ma negyvenhét éve, 1954. május 30-án történt a magyar vízi közlekedés históriájának legsúlyosabb szerencsétlensége: Balatonfürednél felborult, majd elsüllyedt a Rákosi Mátyás iránti tiszteletből Pajtás névre keresztelt öreg csavargőzös. A tragédia huszonhárom áldozatáról és ötvenhat sérültjéről ma Füreden emlékeznek meg a túlélők.Évtizedeken át titok fedte a hajószerencsétlenség körülményeit, a korabeli hírközlő szervek sem számolhattak be az eseményről. A szemtanúk elmondása szerint az 1918-ban készült és többször is átépített csavargőzös – amely 1945 elején komphajóként egyszer már az Országház előtt is elsüllyedt – azért borult fel, mert egy látványos vitorlásverseny miatt utasai a hajó egyik oldalára tódultak, és „kimozdították” azt.A szakszerűtlen módon átalakított Pajtás kezdetben dunai átkelőhajóként szolgált, majd Siófokra „helyezték”, és balatoni hajó lett. A tragédia után 1959-ben új nevet kapott, és Dömsödként folytatta dicstelen pályafutását – újfent a Dunán.Balatonfüred önkormányzata, a Nők a Balatonért Egyesület és a Mahart Balatoni Hajózási Rt. igazgatósága minden évben megemlékezik a szerencsétlenségről. Két éve Raffay Béla alföldi szobrászművésznek a füredi Tagore-sétányon elhelyezett, megrázó hatású kompozíciójánál idézték fel a történteket az emlékezők, a túlélők és a szerencsétlenség áldozatainak hozzátartozói.A Pajtás tragédiája a korabeli Mahart-vezetőket is meggondolásra késztette: elsődlegesen ezért álltak el a tó legnagyobb hajója, a Belloiannisz befogadóképességének növelésétől. A Balatoni Hajózási Rt. ügyvezető igazgatója, Horváth Gyula szerint elképzelhetetlen, hogy megismétlődjék egy ilyen hajószerencsétlenség. A balatoni hajók átalakítását szigorú szabályok szerint végzik, és nagy súlyt helyeznek a biztonsági követelmények betartására. A kompok 70-80 kilométeres szélerősségnél már nem futhatnak ki a révből, mert bár a hatalmas vízi szállító járművek biztonságosak, a fedélzetükön lévő emeletes buszok vagy trélerek menet közben megdőlhetnek. A menetrendi és kirándulóhajók ugyancsak biztonságosak. Terhelhetőségüket cementtel és homokkal megrakott zsákokkal tesztelik, és – szemben a Pajtás rendkívül hiányos mentőkellékeivel – a mai balatoni hajókon a szállítható személyeknél jóval több mentőpad és mentőmellény szavatolja az áldozat nélküli mentést.
Káoszba fulladt a lomtalanítás, szólt a lakosokhoz az óbudai önkormányzat
