Füredi emlékezés a Pajtás tragédiájára

Gulyás J. A.
2001. 05. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma negyvenhét éve, 1954. május 30-án történt a magyar vízi közlekedés históriájának legsúlyosabb szerencsétlensége: Balatonfürednél felborult, majd elsüllyedt a Rákosi Mátyás iránti tiszteletből Pajtás névre keresztelt öreg csavargőzös. A tragédia huszonhárom áldozatáról és ötvenhat sérültjéről ma Füreden emlékeznek meg a túlélők.Évtizedeken át titok fedte a hajószerencsétlenség körülményeit, a korabeli hírközlő szervek sem számolhattak be az eseményről. A szemtanúk elmondása szerint az 1918-ban készült és többször is átépített csavargőzös – amely 1945 elején komphajóként egyszer már az Országház előtt is elsüllyedt – azért borult fel, mert egy látványos vitorlásverseny miatt utasai a hajó egyik oldalára tódultak, és „kimozdították” azt.A szakszerűtlen módon átalakított Pajtás kezdetben dunai átkelőhajóként szolgált, majd Siófokra „helyezték”, és balatoni hajó lett. A tragédia után 1959-ben új nevet kapott, és Dömsödként folytatta dicstelen pályafutását – újfent a Dunán.Balatonfüred önkormányzata, a Nők a Balatonért Egyesület és a Mahart Balatoni Hajózási Rt. igazgatósága minden évben megemlékezik a szerencsétlenségről. Két éve Raffay Béla alföldi szobrászművésznek a füredi Tagore-sétányon elhelyezett, megrázó hatású kompozíciójánál idézték fel a történteket az emlékezők, a túlélők és a szerencsétlenség áldozatainak hozzátartozói.A Pajtás tragédiája a korabeli Mahart-vezetőket is meggondolásra késztette: elsődlegesen ezért álltak el a tó legnagyobb hajója, a Belloiannisz befogadóképességének növelésétől. A Balatoni Hajózási Rt. ügyvezető igazgatója, Horváth Gyula szerint elképzelhetetlen, hogy megismétlődjék egy ilyen hajószerencsétlenség. A balatoni hajók átalakítását szigorú szabályok szerint végzik, és nagy súlyt helyeznek a biztonsági követelmények betartására. A kompok 70-80 kilométeres szélerősségnél már nem futhatnak ki a révből, mert bár a hatalmas vízi szállító járművek biztonságosak, a fedélzetükön lévő emeletes buszok vagy trélerek menet közben megdőlhetnek. A menetrendi és kirándulóhajók ugyancsak biztonságosak. Terhelhetőségüket cementtel és homokkal megrakott zsákokkal tesztelik, és – szemben a Pajtás rendkívül hiányos mentőkellékeivel – a mai balatoni hajókon a szállítható személyeknél jóval több mentőpad és mentőmellény szavatolja az áldozat nélküli mentést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.