A villamos energiáról szóló törvény tervezetét a már zajló szakmai egyeztetést követően júniusban megtárgyalhatja a kormány, majd az Országgyűlés nyári szünete után elfogadhatja a T. Ház. A szükséges kapcsolódó jogszabályok elkészülte után 2003. január 1-jén léphet életbe az új VET, a részleges piacnyitással együtt – mondta Hegedűs Éva.Mint jelezte: a felmérés szerint a következő tíz évben az összes energiaigény, 5 százalékos gazdasági növekedést figyelembe véve, évente átlagosan egy százalékkal, a villamosenergia-igény 1,45 százalékkal fog növekedni. A minisztérium előrejelzése szerint az energiatermelésben a szénbázisú erőművek részesedése tovább csökken, míg a földgáz már ma is magas, 40 százalékos arányának további növekedése várható. A gazdaság folyamatos javulása ellenére egy egységnyi hazai össztermék előállításához fajlagosan még mindig kétszer annyi energiát használunk fel, mint az Európai Unió országai.Hegedűs Éva szerint az új VET életbelépése után, vagyis 2003. január elsején kezdődhet a villamosenergia-piac liberalizálása is. A minisztérium tervei szerint az a piacnyitás első lépésben a 6,5 gigawattóra/év fogyasztás feletti feljogosított fogyasztók számára nyílna meg, ez mintegy 2-3 száz céget érintene, és az energiafelhasználás 35 százalékát tenné ki. Az üzleti modell fokozatos piacnyitással számol, amelynél alapkérdés az ellátás biztonsága, valamint a legkisebb költség elvének érvényesítése. Az előzetes számítások szerint a feljogosított nagyfogyasztók kezdetben körülbelül 15 százalék árelőnyt élvezheznek majd a közüzemi fogyasztókkal szemben. Az üzleti modell a kettős piac párhuzamos működését veszi alapul, amelyben a feljogosított fogyasztók versenypiaci körülmények között jutnak energiához, míg a közüzemi fogyasztók továbbra is hatósági áron kapnak áramot. A törvény tervezete fontos szerepet szán a független Magyar Energia Hivatalnak, valamint a szintén független rendszerirányítónak. Az új törvény elfogadásával együtt módosítani kell a jelenleg hatályos energiatörvényt is, hiszen a kapcsolódó jogszabályoknál, előírásoknál már az új VET-paragrafusait kell figyelembe venni, és ehhez alkalmazkodnia kell a jelenlegi szabályozásnak is.Az államtitkár asszony jelezte azt is, hogy az Európai Unióval folytatott csatlakozási tárgyalásokon az energiafejezetnél sem a villamosenergia-, sem a földgázpiac esetében nem kértünk derogációt, és vállaltuk, hogy a csatlakozás időpontjáig hatályba léptetjük a liberalizált piaci feltételeknek megfelelő törvényeket, valamint a piaci modellt. Ennek értelmében a VET tervezetével együtt elkészült a gázpiac pénzügyi modellje és a törvény tervezete is.A VET tervezete szerint a Magyar Energia Hivatal (MEH) jogállásáról és működéséről külön törvény rendelkezik, amelyben részletesen meghatározzák a villamosenergia-ellátással kapcsolatos feladatainak körét. Újdonság a tervezetben a szociális villamosenergia-ellátás megjelenése, amely egyedi támogatással, vagy szociális tarifa megállapításával nyújtható. Módosításként szerepel, hogy szeretnék „megkönnyíteni” az erőműépítéseket szabályozó jogszabályokat. A tervek szerint nem lesz követelmény a hosszú távú áramvásárlási szerződés megléte ahhoz, hogy a MEH megadja az erőmű-építési engedélyt.Fontos változás a törvényjavaslatban az átállási vagy befagyott költségek kérdése, amelynek kezelésében kiemelt szerepet kap a Magyar Villamos Művek Rt.Új paragrafusként kerül a törvénybe a megújuló, vagy hulladékenergiával termelt villamos energia meghatározása, amely a környezetvédelmi követelmények érvényesítését, valamint az importfüggőség csökkentését segíti. Eszerint a megújuló vagy hulladékenergiát felhasználó erőműveket támogatni fogják, valamint megjelenik a zöld bizonyítvány. Ez utóbbi jelzi majd, hogy az így termelt áram ténylegesen megújuló vagy hulladékenergiával lett előállítva.A rendszerirányító feladatai szintén külön paragrafusokban jelennek meg a törvény tervezetében. Azért nagyon lényeges a független rendszerirányító szerepének pontos meghatározása, mert az az együttműködő villamosenergia-rendszer üzemvitelének irányításáért felelős, és kiemelten kezeli az ellátás biztonságát, valamint az árak átláthatóságát.Feljogosított fogyasztók a jelen álláspont szerint a piacnyitás kezdetén a 6,5 gigawattóra/év feletti fogyasztók lehetnek. Szabadon megválaszthatják, hogy kitől vásárolják majd az energiát, és az éves fogyasztásuk feléig felszabadítják az importot is, azaz akár külföldről is vásárolhatnak villamos energiát.A tervezet kitér a szabálytalan energia vételezésre is, vagyis az áramlopásokra, és kimondja, hogy szabálytalan vételezés esetén felemelt díjat kell fizetni a szolgáltatónak és bizonyos esetekben szüneteltethető az áramellátás is.Leginkább természetesen mindenkit az árak alakulása érdekel. A VET szerint az árképzés és áralkalmazás részletes szabályait a Magyar Energia Hivatal alakítja ki, az árakat pedig a gazdasági miniszter állapítja meg, és hirdeti ki. Az energiahivatal az árszínvonalat és az árat bármelyik érdekelt fél kezdeményezésére köteles felülvizsgálni, és az eredményt nyilvánosságra hozni.Hegedűs Éva a szakmai egyeztetésen jelezte azt is, hogy a törvény tervezetének elkészítésekor lényeges kérdés volt az Európai Közösségek jogszabályaihoz való közelítés. Figyelembe veszi a közösségnek a villamos energia belső piacának közös szabályairól szóló 96/92/EK irányelvét, az energiatranzitról szóló irányelvét és a többi idevágó előírást is.Az államtitkár asszony végezetül minden piaci szereplőtől azt kérte, hogy juttassa el a minisztériumba a törvény tervezetével kapcsolatos javaslatát és elképzelését, hogy még a parlamenti vita előtt elkészíthető legyen egy mindenki számára elfogadható javaslat.
Ez az étrend csodákat tesz, ha magas a vérnyomása
