Tranzitlehetőségek az V. vasúti folyosón

Putsay Gábor
2001. 05. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Annak ellenére, hogy az első negyedévben némiképp csökkent Magyarország és a FÁK-államok között a vasúti forgalom, év végére az Ukrajnából érkező import és tranzit, valamint a magyar exportból adódó szállítási teljesítmény a bázisévhez képest emelkedik. Ez nagyrészt összefügg az V. számú európai folyosó fejlesztésével. A magyar–szlovén vasútvonal megnyitásával elsősorban az Olaszország és a FÁK-országok között bonyolódó tranzitkereskedelemben lehet kihasználni a vasút nyújtotta lehetőségeket – tájékoztatta lapunkat Bobál István, a MÁV Rt. árufuvarozási szakigazgatója.Az év első hónapjában Ukrajna felől 200 ezer tonnával kevesebb árut szállítottak Magyarországra, a hazánkból induló gabona és szemestakarmányok mennyisége is csökkent. A tranzit változatlan volt 2000 hasonló időszakához képest. Az importforgalmat éves szinten csökkenti a Dunaferrnél hamarosan kezdődő kohóátépítés, ami hetven napot vesz igénybe. Mint ismeretes, Ukrajnából Dunaújvárosba a vasércet ma kizárólag vasúton szállítják, egy-egy ilyen kényszerszünet pedig a MÁV teljesítményét is befolyásolja. A MÁV-nak jelenleg a Dunaferr a legnagyobb partnere és a fuvarok jeletős részét az Ukrajnából jövő vasércszállítmányok teszik ki. A vasúti szállítást minden bizonnyal befolyásolja az a tény is, hogy jövőre megindul az al-dunai hajóforgalom. Ezzel összefüggésben Bobál István megjegyezte: a Dunaferr több lábon álló cég, és az al-dunai hajóforgalommal együtt a nyersanyagok és késztermékek nagy részét továbbra is vasúton fuvarozzák.Az Ukrajna felé irányuló vasúton bonyolódó magyar export jelentős részét az élelmiszer-ipari termékek, illetve a szemestakarmányok teszik ki. Ezen árufajták fuvarmennyisége is visszaesett az első negyedévben, egész évre vonatkozóan azonban nem számolnak csökkenéssel. A MÁV mintegy 450 ezer tonna búza és szemestakarmány szállítását tervezi idén a FÁK országaiba. Tavaly a magyar– ukrán vasúti áruforgalom 6,5 millió tonnát tett ki, idén 6,7 millióval számolnak a MÁV vezetői.A délnyugati–keleti kereskedelemben változást hozhat az V. folyosó bővítése, a 44 kilométer hoszszú új magyar–szlovén vasúti kapcsolat lehetőségeivel minden érintett társaság számol. A vasútvonal ugyanis gyorsabb átmenetet biztosít a határokon – Magyarországról a horvát határátmenet megszüntetésével lehet eljutni a szlovén vagy az olasz kikötőkbe – időben és távolságban is lerövidíti a szállítási utakat. A múlt heti kijevi ma-gyar–ukrán vasúti találkozón fel is vetették: az V. folyosó által közvetlenül érintett négy vasút, az olasz, a szlovén, a magyar és az ukrán a jövőben rendszeresen egyeztet egymással a folyosó áruellátásáról.A versenyképesség fenntartása miatt a távolsági személy- és a kishatárforgalomban is jelentős változásokat helyeztek kilátásba a magyarok és az ukránok. Az eltérő nyomtáv miatti kötelező szerelések, illetve a lassú vámvizsgálat miatt jelenleg a távolsági vonatok legalább két órát várakoznak a határon. A június 10-től életbe lépő menetrendváltozástól a Kijevig és Moszkváig közlekedő Tisza-expressz menetideje egy órával csökken. Kishatárforgalomban két pár személyszállító vonat közlekedik, így naponta a Budapest–Csap közvetlen járattal és a Tisza-expresszel együttesen a Záhony–Csap– Záhony viszonylatban nyolc vonatot vehetnek igénybe az arra közlekedők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.