Annak ellenére, hogy az első negyedévben némiképp csökkent Magyarország és a FÁK-államok között a vasúti forgalom, év végére az Ukrajnából érkező import és tranzit, valamint a magyar exportból adódó szállítási teljesítmény a bázisévhez képest emelkedik. Ez nagyrészt összefügg az V. számú európai folyosó fejlesztésével. A magyar–szlovén vasútvonal megnyitásával elsősorban az Olaszország és a FÁK-országok között bonyolódó tranzitkereskedelemben lehet kihasználni a vasút nyújtotta lehetőségeket – tájékoztatta lapunkat Bobál István, a MÁV Rt. árufuvarozási szakigazgatója.Az év első hónapjában Ukrajna felől 200 ezer tonnával kevesebb árut szállítottak Magyarországra, a hazánkból induló gabona és szemestakarmányok mennyisége is csökkent. A tranzit változatlan volt 2000 hasonló időszakához képest. Az importforgalmat éves szinten csökkenti a Dunaferrnél hamarosan kezdődő kohóátépítés, ami hetven napot vesz igénybe. Mint ismeretes, Ukrajnából Dunaújvárosba a vasércet ma kizárólag vasúton szállítják, egy-egy ilyen kényszerszünet pedig a MÁV teljesítményét is befolyásolja. A MÁV-nak jelenleg a Dunaferr a legnagyobb partnere és a fuvarok jeletős részét az Ukrajnából jövő vasércszállítmányok teszik ki. A vasúti szállítást minden bizonnyal befolyásolja az a tény is, hogy jövőre megindul az al-dunai hajóforgalom. Ezzel összefüggésben Bobál István megjegyezte: a Dunaferr több lábon álló cég, és az al-dunai hajóforgalommal együtt a nyersanyagok és késztermékek nagy részét továbbra is vasúton fuvarozzák.Az Ukrajna felé irányuló vasúton bonyolódó magyar export jelentős részét az élelmiszer-ipari termékek, illetve a szemestakarmányok teszik ki. Ezen árufajták fuvarmennyisége is visszaesett az első negyedévben, egész évre vonatkozóan azonban nem számolnak csökkenéssel. A MÁV mintegy 450 ezer tonna búza és szemestakarmány szállítását tervezi idén a FÁK országaiba. Tavaly a magyar– ukrán vasúti áruforgalom 6,5 millió tonnát tett ki, idén 6,7 millióval számolnak a MÁV vezetői.A délnyugati–keleti kereskedelemben változást hozhat az V. folyosó bővítése, a 44 kilométer hoszszú új magyar–szlovén vasúti kapcsolat lehetőségeivel minden érintett társaság számol. A vasútvonal ugyanis gyorsabb átmenetet biztosít a határokon – Magyarországról a horvát határátmenet megszüntetésével lehet eljutni a szlovén vagy az olasz kikötőkbe – időben és távolságban is lerövidíti a szállítási utakat. A múlt heti kijevi ma-gyar–ukrán vasúti találkozón fel is vetették: az V. folyosó által közvetlenül érintett négy vasút, az olasz, a szlovén, a magyar és az ukrán a jövőben rendszeresen egyeztet egymással a folyosó áruellátásáról.A versenyképesség fenntartása miatt a távolsági személy- és a kishatárforgalomban is jelentős változásokat helyeztek kilátásba a magyarok és az ukránok. Az eltérő nyomtáv miatti kötelező szerelések, illetve a lassú vámvizsgálat miatt jelenleg a távolsági vonatok legalább két órát várakoznak a határon. A június 10-től életbe lépő menetrendváltozástól a Kijevig és Moszkváig közlekedő Tisza-expressz menetideje egy órával csökken. Kishatárforgalomban két pár személyszállító vonat közlekedik, így naponta a Budapest–Csap közvetlen járattal és a Tisza-expresszel együttesen a Záhony–Csap– Záhony viszonylatban nyolc vonatot vehetnek igénybe az arra közlekedők.
Kiderült miről beszélt Marco Rubio és Szergej Lavrov
