Az EuroWeb Rt. Magyarország egyik meghatározó üzleti internetszolgáltatója. A Pantel csoporthoz tartozó cég élére tavaly év végén új vezetôség került. Az EuroWeb ügyvezetô igazgatójával Kassai Ervinnel és Garai Géza üzletfejlesztési és marketingigazgatóval beszélgettünk többek közt a cég újonnan bevezetett VoIP szolgáltatásáról, illetve a további fejlesztési tervekrôl.— Az internet sokáig az informatika vezetô ágazatának számított, mostanában azonban inkább a problémákról esik szó. Mennyire érinti ez az EuroWebet?Garai Géza: Az Internet már régen nem az IT-világ egy ágazata, hanem a távközlés és informatika konvergáló fejlôdésének eredményeként kialakuló új eszközrendszer, amelynek fejlôdése folymatosan megváltoztatja majd komunikációs szokásainkat. A tavalyi „kijózanodás” folyamata elsôsorban azokat sújtotta, akik egy robbanásszerû, mindent felforgató internetes forradalomban hittek. Mi hagyományos üzleti elveken alapuló, folyamatos, evolucionáris fejlôdésben gondolkodunk, így a tavaly év negatív folyamatai ellenére is is dinamikusan folytattuk fejlôdésünket és mint évek óta nyereséges évet zártunk.Kassai Ervin: Valójában annak lehetünk tanúi, hogy a jelentôsen túlértékelt dot.com-cégek eddig túl voltak értékelve, és most korrekcióról van szó. Ezek hirtelen felvirágzása, majd tömeges összeomlása jelzi hogy alapjaiban kell újradefiniálnunk a helyzetüket, azaz nem virtuális hanem a valós helyükre tenni ôket, ami jóval a korábbi „lufi” effekt alatt leledzik. Ez azonban az egész informatikai szektorra hatással volt, s most véleményem szerint az iparág egésze a „pirosban” — a csökkenô részvényárfolyamok között — van számon tartva, annak ellenére hogy csúcstechnológiát képvisel, high-edge grénum. Egyébként éppen az ilyen helyzetek hívják fel a figyelmet arra, mennyire fontos rugalmas üzleti tervet készíteni és alkalmazni, amiben vannak tartalékok az esetleges nehézségek korrigálására.Tavaly is jó üzleti évet zártunk, kellô piaci konformitással, ahhoz azonban, hogy a mostani helyzetben is képesek legyünk tartani növekedési tempónkat, olyan nóvum-jellegû szolgáltatásokkal, wall-to-wall megoldásokkal kell jelentkeznünk, amelyek valós, nem pedig virtuális igényeket szolgálnak ki. Az ügyfeleknek nem csupán internethozzáférést biztosítunk, hanem integrált, teljes körû szolgáltatást, ez ma már elengedhetetlen, de önmagában még kevés. Nemcsak a folyamatosan változó igényekre igyekszünk reagálni, hanem proaktív módon magunk is formáljuk, befolyásoljuk a piacot. Tovább kell lépni a core business-tôl a kifejezetten ügyfélcentrikus, kínálati megoldások irányába. Ennek egyik fontos lépése a Voice+ beszédszolgáltatás bevezetése a nagy és középméretû vállalatok számára.— Ez milyen elônyt jelent az EuroWeb partnereinek?G. G.: Az elsôk között jelentkeztünk internet alapú hangátvitellel. A Voice+ lényegileg az ügyfeleknél meglévô infrastruktúrára építve biztosít új szolgáltatást. Azok a partnereink, akik ezt igénybe veszik, jelentôsen csökkenthetik távközlési költségeiket. Akik nagy sávszélességû bérelt vonalon csatlakoznak hozzánk, és sokat beszélnek, illetve faxolnak külföldre, vagy sok belföldi távhívásuk van, akár ötven százalékkal is csökkenthetik telekommunikációs kiadásaikat. Ez nemcsak azért fontos, mert olcsóbbá teszi a távhívásokat, hanem egyszersmind tervezhetôbbé is teszi a távközlési díjakat.— Milyen további új szolgáltatások megjelenésére számíthatunk a közeljövôben?K. E.: Már meglévô, klasszikusnak nevezhetô internetszolgáltatói tevékenységünkhöz kapcsolódó értéknövelt szolgáltatásainkon túl számos új megoldást tervezünk a közelibb-távolabbi idôben bevezetni. Ezek jelentôs részéhez a költségkímélô hangátviteli megoldást kínáló Voice+ afféle ugródeszkaként kínálkozik. Vallom azt a mondást, hogy „ma van a holnap tegnapja”, most kell megalkotnunk azokat a technikai, ügyfélcentrikus megoldásokat, amelyeket partnereink és jövendôbeli ügyfeleink a közeljövôben igényelni fognak tôlünk. Megtaláljuk azokat a fô irányokat, példákat mutatunk fel, amelyekkel kielégíthetjük a fogyasztói igényeket, azaz a ma még rejtett elvárásoknak holnap már a kibôvített piaci választékkal teszünk eleget. Ilyen például aktív szerepvállalásunk az Egységes Hírközlési Törvény (EHT) tekintetében is.G. G.: Az internetes üzletnek jelenleg két fô iránya van, az egyik a hozzáféréssel kapcsolatos kérdésekre összpontosít — illetve a hozzáférést magát kínálja a felhasználóknak —, a másik az alkalmazásokat helyezi elôtérbe. Ez utóbbinak azért is van nagy jelentôsége, mivel szerintem nemsokára a felhasználók többsége a szoftverekhez az interneten keresztül jut majd hozzá, a munka megkezdésekor, vagy akár menet közben megjelölve az éppen aktuálisan szükséges alkalmazásokat.— Kik a legfontosabb együttmûködô parnereik a mind fontosabbá váló ASP-, azaz alkalmazásszolgáltatói piacon?K. E.: Azt kell hogy mondjam nincsenek „állandó” partnerek, minden partnerünket egyedi esetként kezelünk: úgy gondolom, nyitottak vagyunk mindazon cégek irányába, amelyekkel üzleti alapon egyeztetni tudjuk közös elképzeléseinket, biztosan számíthatnak ránk. A jövô mindenféleképpen a személyre szabott, „taylor made” szolgáltatásoké. Ezeknek az elvárásoknak csak azok képesek eleget tenni, akik a piaci kihívásoknak megfelelnek. Ugyanakkor mi magunk is jelentôs tartalomszolgáltatóként jelenünk meg. A nemrégiben megvásárolt Internetto az elsô hazai portál volt, s jelenleg is az egyik leglátogatottabb hazai internetes oldal. Tavaly csupán az on-line hirdetésre 1,6 milliárd forintot, idén, a prelimináris elôrejelzések alapján várhatólag mintegy 3-3,3 milliárd forintot költenek a hazai piacon. Távlatilag azonban a nagy portáloknak nem ezek jelentik az igazi üzleti lehetôséget, hanem azok az együttmûködési lehetôségek, amelyek kölcsönösen segítik egymás forgalmát, piacát növelni.— Milyen nemzetközi háttérrel, illetve együttmûködô partnerekre támaszkodhat az EuroWeb a globalizálódó piacon?K. E.: Az EuroWeb a PanTel csoport tagjaként az anyacég 3700 kilométer hosszúságú üvegszálas gerincvezeték hálózatát és Magyarország egyik legnagyobb sávszélességû nemzetközi összeköttetését tudja biztosítani. A továbblépéshez komoly segítséget jelent, hogy a PanTel a közelmúltban nyolcvanmillió eurós banki kölcsönt kaptott, ami évekre biztosítja gazdasági és piaci pozícióját, illetve a további fejlôdést. Továbbá Budapesten található az EuroWeb International négy országot felölelô régionális központja is. Az EuroWeb International Szlovákiában a legnagyobb Romániában és Csehországban egyértelmûen piacvezetô ISP, azaz a térség egyik meghatározó minôségi internetszolgáltatója. A legfontosabb eredmény azonban, hogy az EuroWeb évek óta nyereséges cégként a különféle piaci kihívásokra gyorsan és rugalmasan tud reagálni. Ez jelentôs versenyelônyt jelent, amikor egy üzleti ajánlatot vagy akár egy akvizíciós szerzôdést kell elbírálni. A tapasztalatok nagyban befolyásolják a további lépések nagyságát és irányát.G. G.: Nem lenne teljes a kép a cég leányvállalatai nélkül. Ezek elsôsorban a piaci réseket igyekeznek kitölteni, illetve lehetôséget biztosítanak a továbblépéshez. Nyereséges vállalkozásokról van szó, amelyek a továbbiakban is fontos szerepet kapnak fejlesztési terveinkben, így például az Írisz a multimédiás megoldásokban, illetve az azonnal telepíthetô, mikrohullámú internetes szolgáltatásokban.— Milyen módon érintette az EuroWebet az ingyenes, illetve a kábeltévé csatornáira támaszkodva fix díjas, olcsó internet-hozzáférést kínáló szolgáltatók megjelenése?K. E.: Azt gondolom, hogy ez a folyamat némiképp letisztítja a piacot. Az EuroWeb Rt. hagyományosan az üzleti felhasználókra koncentrál, így elsôsorban bérelt vonalas összeköttetést választó ügyfélköre van. Ezek a szolgáltatók viszont inkább a dial-upos, azaz a hagyományos, telefonvonalon, modemen kommunikáló otthoni, illetve SOHO kisirodai felhasználókat célozzák meg. Természetesen a helyzet folyamatosan és gyorsan változik, ezért „szárazon tartjuk a puskaport”, azaz felkészülünk a kihívásokra.G. G.: Talán úgy lehetne megfogalmazni, hogy a mi ügyfeleink legfontosabb részének nem az internetezés, hanem az interneteztetés a legfontosabb érdeke. Kapcsolatunkat nagyfelhasználói partnereinkel leginkább a B2B2C „formula” írja le: azaz az üzleti felhasználó kommunikál egy másik üzleti felhasználóval, aki viszont a fogyasztókat szeretné elérni. A mi erôsségünk éppen abban áll, hogy nem csak abban tudunk segíteni, hogy technikailag hogyan lehet megoldani egy feladatot, hanem segítünk megtalálni azokat a megoldásokat, amelyek ügyfeleink internetes tevékenységét hatékonnyá teszik. Szakértôink révén lehetôséget kínálunk arra, hogy partnereink üzleti céljai megvalósuljanak, megtalálják azt az „internetes utat”, amelyen elérik saját ügyfélközösségüket.
Puli és juhász – klasszikus csárda a bulinegyed szívében népzenével, szívmelengető környezettel, hagyományos magyar ételekkel
