Az eddig vezető állásokat betöltött negyvenéves férfi kissé elcsodálkozott, amikor új munkahelyet keresve a fejvadászcég kézzel, ráadásul golyóstollal írt önéletrajzot kért tőle. Hozzátették, hogy sima papíron legyen. Legyintett, semmiség. Kézbe vette a tollat, s három órájába telt, mire azt mondta, na, ez elfogadható. Később bevallotta, hogy írás közben csurgott a hátán a víz, úgy érezte magát, mint egy kisiskolás. Tizenöt éve dolgozik számítógéppel, a tollat csak aláírásra használja.Nem is sejtjük, hány középiskolás vagy egyetemista cseréli fel a betűket, hányan „felejtik” el, amit kiskorukban tanultak. Ennek okaként a rohanó tempót, a jegyzetelési stílust, a komputer használatát említik.A kézírás veszélyben van, mondja szakmai fórumokon, írja tanulmányaiban, könyveiben W. Barna Erika, a hazai és a nemzetközi grafológiai élet elismert személyisége. Egyenesen új civilizációs betegségről beszél.– A grafofóbiáról van szó, amely írászavarral kezdődik. A baj az, hogy ha a gyerek panaszkodik, a környezetében csak legyintenek rá, azt mondják, legfeljebb csúnya lesz az írása. Súlyosabb az eset, ha az írás szorongást vált ki, lelki teher a gyerek vagy a fiatal számára. Előre fél, retteg tőle.– Hogyan lehetséges ez, hiszen a három-négy éves gyerek még örömmel veszi kezébe a színes ceruzát?! Talán kevés időt adnak neki az írástanulásra?– Kétségtelen, hogy akinek az általános iskola első két évében nehézségei vannak, és nem segítik idejében, később egyre kevésbé tudja pótolni a hiányokat. Ha pedig kikerül az iskolából, végképp egyedül marad a gondjával. Ám két másik zavaró körülményt is látok. Az egyik az, hogy írástanításunk nem személyiségközpontú, hanem sablont kényszerítenek a gyerekekre. A másik a családi, társadalmi környezetre vonatkozik. Ma már egy hat-hét évest is igen erős stresszhatások érnek, s ennek egyik jelzése az, amiről beszélünk.– Ha ez, mint említette, civilizációs betegség, nyilván a gyógyítás kulcsa is megvan hozzá. Ismerik, alkalmazzák nálunk?– A grafoterápia a kulcs, amely szakmánk speciális területe, és Nyugaton, főként Franciaországban, a szakterület fellegvárában több mint fél évszázados múltra tekint vissza. Nálunk, mivel a grafológiát az ötvenes években száműzték a tudományos életből, csak az utóbbi időben van mód rá, hogy átvegyük az eddig felhalmozott tapasztalatokat. Ami a pedagógiai megközelítést illeti, a grafoterápia módszere az egyéni írás tiszteletén alapul. A tanítás folyamán a gyerek ritmusára kell építeni, hogy olyan automatizmus alakuljon ki benne, amellyel könnyen, gyorsan tud boldogulni. Ez a módszer a világ több országában bevált, s nemcsak az említett csoportoknak, hanem a viselkedési és pszichés zavarokkal küszködőknek is segít önbizalmuk visszanyerésében. A közelmúltban jelent meg A grafoterápia alapjai című könyv, amely a pedagógusokat igazítja el, sőt ősszel továbbképző tanfolyam anyagaként is elsajátíthatják a módszert.A Multi-Man személyzeti tanácsadó cég irodájában vagyok, ahol a vezető munkatársak nekem is helyet szorítanak az asztalnál. A meghívott grafológus először az írás mechanizmusáról beszél, amely bonyolult agyi, idegi és finom izommunka, nagyfokú összpontosítás eredménye. A kézírás az agy által vezérelt, rendkívül összetett jelenség, s alakításában a tudatos és tudattalan lelki folyamatok egyaránt szerepet kapnak. A lelki egyensúly és a szétesettség jegyeit egyaránt fel lehet fedezni az írás formájában, ritmusában, a jelek kötésében. Árulkodik személyiségjegyeinkről, s évtizedek, évszázadok múltán is következtetni lehet belőle lelkiállapotunkra. Rögvest meglátjuk, miről is van szó.Egy papírlapon egymás alatt három aláírás. Mindhárom Napóleoné. A lap körbejár, a kérdés az, vajon felismerjük-e, hogy életének melyik szakaszából valók. Az elsőről arra következtetünk, hogy a fiatal, becsvágyó káplár aláírása lehet, a másodikat hatalma teljében vethette papírra, a harmadik pedig talán Waterloonál, talán Szent Ilona szigetén születhetett. Majd közelebb kerülünk napjainkhoz. Az elénk tett két levél három hónap különbséggel készült. Mi történhetett a közbeeső időben azzal, aki írta? – kérdezzük döbbenten. Mert az elsőnek a sorai olvashatók, viszonylag rendezettek, a másodikon viszont csak kusza firkálást látunk. Ezt tette a drog – jegyzi meg a grafológus. De nézzük a művészek, írók kézjegyét! Az elengedettség és szorongás jeleit Kafkánál, a nagy elmélyültségre, önfegyelemre valló vonalvezetést Béjart-nál. A betűk hasonló formáját két nagy zeneszerzőnél, Beethovennél és Dvoráknál. És Dalí? Olyan az írása, akár extravagáns élete. Vízszintesből függőlegesbe átmenő soraiban az egyik betű virágszerű rajzolatba kanyarul. Mindezek persze villanások a jelek különös szerepéről, amelyeket magunk után hagyunk.Az összejövetel igazi célja az, hogy megvilágítsa az íráselemzésnek azokat az alkalmazási lehetőségeit, amelyekkel Japánban vagy Nyugat-Európában egyre gyakrabban élnek a vállalatok a személyzeti munka különböző területein. A Multi-Man igazgatója fiatal ember, aki tisztában van vele, hogy az alkalmazott pszichológia mellett egyre nagyobb szerephez jut a grafológia is. Ezt mondja:– Mivel a hazai középvállalatok mellett jelentős számú nagy külföldi cég is partnerünk, többször találkoztunk azzal az igénnyel, hogy az általunk ajánlott személyekről a megszokott dokumentáción és a pszichológus szakvéleményén túl grafológiai elemzés is készüljön. Az utóbbi nekem és munkatársaimnak most még szokatlan, de meg kell ismernünk az alkalmazási lehetőségeit, etikai vonatkozásait. Szeretnénk minél kevesebbet tévedni az emberek megítélésében, és jobban összhangba hozni a személyes érdekeket meg a gazdasági szempontokat.Íme néhány a tapasztalatokon alapuló információkból: megtudjuk, hogy a kézíráselemzés igen hasznos az előzetes személyi szűrésnél, amikor több százan jelentkeznek egyetlen állásra. Egy titkárnőjelölt esetében például a pályázati anyaghoz csatolt írásmintából következtetni lehet olyan szakmai készségekre, mint diszkréció, precizitás, adminisztrációs készség.Kézíráselemzéssel kimutatható az is, ki alkalmas csapatmunkára, és kit kell olyan munkakörbe helyezni, ahol az egyéni látásmód, a kreativitás, a dinamika a fontos. Az időnkénti grafológiai elemzés az állapotkövetésre is kiválóan alkalmas. Utal az ingadozó munkahelyi teljesítmény pszichés hátterére, családi konfliktusra, amelyen szabadságolással vagy más munkakörbe helyezéssel át lehet segíteni az illetőt.Ám nézzük az érem másik oldalát: mit szólnak a jelentkezők ahhoz, ha egyoldalnyi, sima papírra írott szöveget is kérnek tőlük a dokumentáció mellé? Az írásminta kérésekor pontosan tisztázni kell annak célját, az elemzés értékelése a jelölt jelenlétében történik, aki megengedheti vagy megtilthatja a további felhasználását. A személyi tanácsadó cégnek etikai okokból, a saját jól felfogott érdekében be kell tartania ezeket a szabályokat. Felmerül az a kérdés is, hogy mi az előnye magának a munkát kereső embernek ebből az elemzésből. A szakember úgy véli, pályaorientációnál csak előnyös lehet, ha valaki idejében néz szembe azzal, amit az írása mutat.Legalább ilyen fontos, hogy ismerjék a döntéseiket, mérlegelésüket segítő lehetőségeket azok, akik mások kiválasztásáért, a tehetségek gondozásáért, a gazdasági és emberi tényezők összehangolásáért felelnek. A Pécsi Tudományegyetem kezdeményezésére áprilisban indult az a speciális képzés, amelynek célja, hogy teljes körű szakmai háttér-információt adjon a grafológia felhasználási lehetőségeiről. Ez elsősorban a személyügyi munkára vonatkozik. Érdekes területről van szó, amit az is mutat, hogy a diplomás hallgatók a hétvégéjüket áldozzák a stúdiumokra. Sokan Budapestről utaznak oda, és vannak, akik már ezzel kapcsolatos kutatási témákon dolgoznak. Hozzáférhető az első magyar egyetemi tankönyv is, amelynek szerzői, Lévai Zoltán és W. Barna Erika azt kívánják megmutatni, miként segítheti a grafológia a tehetség kibontakoztatását.
A Tisza új alelnöke is kíváncsian várja, kik lesznek a jelöltjeik
