Tizenhárom ország, köztük Magyarország képviselője írta alá tegnap Budapesten a belvízi árufuvarozási szerződésről (CMNI) szóló egyezményt. A liberalizálódó folyamhajózási piacon az egyezményhez csatlakozó államok számára egységes jogi feltételek – így például az áru elvesztése, átrakodás, veszélyes anyagok szállítása – biztosítják ezentúl a nemzetközi kereskedelmet. Fónagy János közlekedési és vízügyi miniszter elmondta: az egyezmény egyben biztosítékot ad arra, hogy az európai belvizeken működő cégek hatékonyabban vegyenek részt a kombinált fuvarozásban, a közlekedésen belüli munkamegosztás pedig a gazdasági fejlődést szolgálja. A páneurópai egyezményhez az aláíró országokon – Magyarország, Bosznia-Hercegovina, Horvátország, Szlovákia, Ausztria, Belgium, Bulgária, Csehország, Németország, Luxemburg, Hollandia, Románia és Svájc – kívül további államok csatlakozását várják – tette hozzá a miniszter.A vízi úton bonyolódó kereskedelmet elsősorban a Duna–Majna- csatorna megnyitása pezsdítette fel, ami egyes hajóstársaságok előtt új lehetőségeket nyitott meg, ugyanakkor a jogszabályi háttér rendezetlen volt. A belvízi árufuvarozási szerződések feltételeiről szóló egységes rendelet helyett mind ez idáig az egymástól eltérő, főként a part menti államok nemzeti szabályozása volt az irányadó. Az egységes szabályozás hiánya számos esetben akadályozta a belvizeken zajló nemzetközi kereskedelmet.
Fehér Ház: jól hangzik Oroszország Új START-megállapodással kapcsolatos javaslata
