Egyelőre nem közelednek az álláspontok a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium, valamint az M5-ös autópályát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. között az egységes díjfizetési rendszer bevezetését és az autópálya továbbépítését illetően. Mint ismeretes, a tavalyi kormányhatározat rendelkezik arról, hogy az autópálya továbbépítését december 3-ig meg kell kezdeni. Minisztériumi forrásokból lapunk úgy értesült, hogy az év második felében mindenképpen eldől: az állam vagy az AKA építi tovább a sztrádát, és meg lehet-e teremteni annak feltételeit, hogy jövőre már használhatóak legyenek a matricák. Utóbbi esetben az államnak kompenzálnia kell a díjbevételeinek elmaradását.Jean-Loup de Beavouir, az AKA Rt. vezérigazgatója tegnap elmondta, hogy a társaság a koncessziós szerződést tekinti alapul, ahhoz, hogy a költségeket fedezni tudják megfelelő bevétellel kell rendelkezniük. Az AKA idén 11 milliárd forint összbevétellel számol: ebből hétmilliárd folyik be a díjakból, négymilliárdot pedig üzemeltetési hozzájárulásként az állam biztosít. A koncessziós szerződés értelmében az államnak 1993-as árakon kilencmilliárddal kell hozzájárulnia az üzemeltetéshez, ezt az összeget az AKA hat és fél év alatt hívhatja le. Az M1–M3 matrica bevezetése miatt kieső díjbevételeket is a költségvetésnek kellene finanszíroznia, ami éves szinten ötmilliárd forintot jelentene. Nehézkes a megállapodás a sztráda továbbépítéséről is, ugyanis erről sem az állam, sem az AKA nem akar lemondani. Az AKA-nak 2003. december 31-ig van erre lehetősége, a kormányhatározat szerint az építkezéseket már idén meg kell kezdeni. Az M5-ös autópálya díjfizető pontjainál tegnap speciális kapukat helyeztek üzembe az AKA-kártyával rendelkezők számára. A gyorskapukon csak a gyakori felhasználók haladhatnak.
Macron ismét bohócot csinált magából
