Egyre népszerűbb a Comenius program

Hanczár János
2001. 06. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy éve, összesen 450 intézmény kezdte meg munkáját a Comenius 2000 közoktatási minőségfejlesztési program keretében. Mára a részt vevő intézmények egyharmada sikeresen befejezte a program első szakaszát és már a II. modell kiépítését is elindította. Az intézmények munkáját 42 szolgáltató szervezet és több mint 70 egyéni tanácsadó segíti. Lapunkat Kropf Hajnalka, a Comenius 2000 Közoktatási Minőségfejlesztési Programigazgatóság Támogató Szervezet vezetője tájékoztatta a programmal kapcsolatos legújabb eredményekről.Egynapos értékelő megbeszélést tartottak az intézmények munkatársaival és a segítő tanácsadókkal a program értékelési (monitoring) rendszerének keretében az Országos Közoktatási és Értékelési Vizsgaközpont (OKÉV) és a regionális munkaerő-piaci és képző központok értékelő szakértői, akik a kísérleti programban részt vevő intézmények felében jártak – közölte Kropf Hajnalka. Az értékelők megállapításai alapján a meglátogatott intézmények döntő többségében a program a követelmények szerint zajlik, az intézmények egy részében azonban találtak olyan hiányosságokat, amelyek pótlását kérték az érintettektől. A hiányokat az intézmények többsége, a tanév végi hajrá ellenére már pótolta – tette hozzá.A szakember szerint a helyszíni értékelések tapasztalatai alapján megállapítható, hogy bár a minőségfejlesztés jelentős többletmunkát igényel a pedagógusoktól, mégis nagy sikereket és változásokat hozott az intézmények életében. A minőségfejlesztési munka során az iskolák partnereinek viszszajelzései alapján az intézmények feltárták azokat a legfontosabb működésbeli hiányosságokat, amelyekre már születtek belső intézkedések is. Kropf Hajnalka tapasztalatai alapján a minőségfejlesztésben dolgozó pedagógusokat többek között a tanulók értékelése objektív rendszerének kialakításával kapcsolatos szakmai kérdések foglalkoztatják. Ilyen az egységes minimumkövetelmények meghatározása. A pedagógusok közötti információáramlás és módszertani felkészültségük javítását is fontosnak tartják. Megoldásra váró problémaként vetették fel a gyermekek élelmezésének helyzetét és az iskolán belüli biztonság növelését is – emelte ki a támogató szervezet vezetője.Az Oktatási Minisztérium – a Comenius Programigazgatóság létrehozásával – támogató környezetet hozott létre az intézmények számára, amelynek legfőbb elemei: folyamatos továbbképzések, módszertani segédanyagok, a programban részt vevő intézmények közötti tanulás, tapasztalatcsere segítése – közölte. E cél érdekében idén májusban a programiroda elindította a Comenius 2000 Intézményi Klubhálózat működtetését, amelynek célja rövid távon a jelenleg a programban dolgozó közoktatási intézmények számára egy állandó tapasztalatcserére lehetőséget nyújtó fórum megteremtése. A klubrendszer létrehozásának hosszú távú célkitűzései közé sorolta a második pályázati körben belépő intézmények részére a tapasztalatok átadását, valamint a követő intézmények munkájának segítését. A klubok működtetésének legfontosabb alapelveként említette, hogy a minőségfejlesztésben jó eredményt és értékes tapasztalatokat felmutató intézmények és dolgozóik átadhassák tudásukat a minőségfejlesztésben most indulóknak. Céljuk a legjobb gyakorlatok közös feltérképezése és a saját eredmények szintezése (benchmarking) is. Kérdésünkre elmondta, hogy ez a tanulási forma nemigen terjedt még el a magyar közoktatási rendszerben, így a programigazgatóság feladata, hogy a klubok szerveződését, működését módszertani segítséggel, folyamatos támogató háttérrel biztosítsák.Ebben a tanévben összesen 24 helyszínen, több mint kétszáz intézmény részvételével kezdődtek meg a klubrendezvények, amelyek legfontosabb eredményének Kropf Hajnalka szerint a szakmai tapasztalatok, gyakorlati praktikus tanácsok átadása bizonyult. Úgy véli, hogy a Comenius 2000 közoktatási minőségfejlesztési program hosszú távú terjesztésének egyik alappillére, hogy az intézmények egymástól tanulják meg a program megvalósítását.A minőségfejlesztési program fenntartói modelljének fejlesztése is befejeződött – tette hozzá a támogató szervezet vezetője. Elmondta: az érdeklődést jól jelzi, hogy több önkormányzat már jelezte részvételi szándékát a kísérleti programban. A modell véleményeztetésében öt fókuszcsoport vett részt az ország különböző részein, meghívott önkormányzati, minőségfejlesztési, közigazgatási és oktatásfejlesztési szakemberek részvételével. A modellkísérlet kipróbálása még ebben az évben elindul tíz települési önkormányzat kiválasztását követően.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.