Egy éve, összesen 450 intézmény kezdte meg munkáját a Comenius 2000 közoktatási minőségfejlesztési program keretében. Mára a részt vevő intézmények egyharmada sikeresen befejezte a program első szakaszát és már a II. modell kiépítését is elindította. Az intézmények munkáját 42 szolgáltató szervezet és több mint 70 egyéni tanácsadó segíti. Lapunkat Kropf Hajnalka, a Comenius 2000 Közoktatási Minőségfejlesztési Programigazgatóság Támogató Szervezet vezetője tájékoztatta a programmal kapcsolatos legújabb eredményekről.Egynapos értékelő megbeszélést tartottak az intézmények munkatársaival és a segítő tanácsadókkal a program értékelési (monitoring) rendszerének keretében az Országos Közoktatási és Értékelési Vizsgaközpont (OKÉV) és a regionális munkaerő-piaci és képző központok értékelő szakértői, akik a kísérleti programban részt vevő intézmények felében jártak – közölte Kropf Hajnalka. Az értékelők megállapításai alapján a meglátogatott intézmények döntő többségében a program a követelmények szerint zajlik, az intézmények egy részében azonban találtak olyan hiányosságokat, amelyek pótlását kérték az érintettektől. A hiányokat az intézmények többsége, a tanév végi hajrá ellenére már pótolta – tette hozzá.A szakember szerint a helyszíni értékelések tapasztalatai alapján megállapítható, hogy bár a minőségfejlesztés jelentős többletmunkát igényel a pedagógusoktól, mégis nagy sikereket és változásokat hozott az intézmények életében. A minőségfejlesztési munka során az iskolák partnereinek viszszajelzései alapján az intézmények feltárták azokat a legfontosabb működésbeli hiányosságokat, amelyekre már születtek belső intézkedések is. Kropf Hajnalka tapasztalatai alapján a minőségfejlesztésben dolgozó pedagógusokat többek között a tanulók értékelése objektív rendszerének kialakításával kapcsolatos szakmai kérdések foglalkoztatják. Ilyen az egységes minimumkövetelmények meghatározása. A pedagógusok közötti információáramlás és módszertani felkészültségük javítását is fontosnak tartják. Megoldásra váró problémaként vetették fel a gyermekek élelmezésének helyzetét és az iskolán belüli biztonság növelését is – emelte ki a támogató szervezet vezetője.Az Oktatási Minisztérium – a Comenius Programigazgatóság létrehozásával – támogató környezetet hozott létre az intézmények számára, amelynek legfőbb elemei: folyamatos továbbképzések, módszertani segédanyagok, a programban részt vevő intézmények közötti tanulás, tapasztalatcsere segítése – közölte. E cél érdekében idén májusban a programiroda elindította a Comenius 2000 Intézményi Klubhálózat működtetését, amelynek célja rövid távon a jelenleg a programban dolgozó közoktatási intézmények számára egy állandó tapasztalatcserére lehetőséget nyújtó fórum megteremtése. A klubrendszer létrehozásának hosszú távú célkitűzései közé sorolta a második pályázati körben belépő intézmények részére a tapasztalatok átadását, valamint a követő intézmények munkájának segítését. A klubok működtetésének legfontosabb alapelveként említette, hogy a minőségfejlesztésben jó eredményt és értékes tapasztalatokat felmutató intézmények és dolgozóik átadhassák tudásukat a minőségfejlesztésben most indulóknak. Céljuk a legjobb gyakorlatok közös feltérképezése és a saját eredmények szintezése (benchmarking) is. Kérdésünkre elmondta, hogy ez a tanulási forma nemigen terjedt még el a magyar közoktatási rendszerben, így a programigazgatóság feladata, hogy a klubok szerveződését, működését módszertani segítséggel, folyamatos támogató háttérrel biztosítsák.Ebben a tanévben összesen 24 helyszínen, több mint kétszáz intézmény részvételével kezdődtek meg a klubrendezvények, amelyek legfontosabb eredményének Kropf Hajnalka szerint a szakmai tapasztalatok, gyakorlati praktikus tanácsok átadása bizonyult. Úgy véli, hogy a Comenius 2000 közoktatási minőségfejlesztési program hosszú távú terjesztésének egyik alappillére, hogy az intézmények egymástól tanulják meg a program megvalósítását.A minőségfejlesztési program fenntartói modelljének fejlesztése is befejeződött – tette hozzá a támogató szervezet vezetője. Elmondta: az érdeklődést jól jelzi, hogy több önkormányzat már jelezte részvételi szándékát a kísérleti programban. A modell véleményeztetésében öt fókuszcsoport vett részt az ország különböző részein, meghívott önkormányzati, minőségfejlesztési, közigazgatási és oktatásfejlesztési szakemberek részvételével. A modellkísérlet kipróbálása még ebben az évben elindul tíz települési önkormányzat kiválasztását követően.
Két ember halt meg a hétvégén lakástüzek miatt
