Gőzerővel építi ki a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága (VPOP) az ország majdani schengeni határait. Az új átkelőhelyeket mindenekelőtt a magyar–ukrán, a magyar–jugoszláv és a magyar–román szakaszon alakítják ki. A költségvetés három év alatt tízmilliárd forintot áldoz erre a célra, míg az Európai Unió által biztosított PHARE-segély összege meghaladja a három és fél milliárdot.A most folyó legnagyobb beruházás a röszkei autópálya-határátkelőhely megépítése, aminek az ára hárommilliárd forint – tudtuk meg Várkonyi Zsolt őrnagytól, a VPOP beruházási és elhelyezési hivatalának vezetőjétől. Magyarország és Jugoszlávia között kétszer hét sávon zajlik majd itt a személyforgalom, vagyis hegyeshalmi méretű lesz. A teherforgalomban hatvan kamionnak biztosítanak leállóhelyet a ki- és a belépő oldalon egyaránt. Az új határátkelő öt-hatszáz méterre lesz a régitől. Az eredeti terv szerint a jelenleg Kiskunfélegyházáig futó autópálya idén a határt is elérné, de az év végéig csak a határátkelőhelyet adják át a forgalomnak. A hárommilliárdos beruházás alig tizenegy hónap alatt készül el.A letenyei határátkelő kivitelezési munkálatai – ami ugyancsak PHARE-segély bevonásával épül – az előre megadott ütemterv szerint haladnak, s még idén befejeződnek. A záhonyi, a gyulai és az ártándi határátkelőhelyek korszerűsítése 700-700 millió forintba kerül. Tíz hónap alatt befejeződnek a munkálatok is. A csengersimai határátkelőhely teherforgalmi terminálja a PHARE-program által valósul meg, a kivitelezés jövő tavasszal kezdődhet. A vállaji, kiszombori és nyírábrányi kis határátkelők korszerűsítése – 400-400 millió forintért – ősszel indul.A VPOP beruházási és elhelyezési hivatala közúti és vasúti határátkelőt, vámhivatalt és raktárépületet egyaránt épít, de talán legérdekesebb beruházásuk a kutyakiképző iskola volt, amelyet 1999-ben adtak át.
Az univerzum legnagyobb rejtélye: mi lehet a világegyetem határain túl?
