Értéknövelt telefónia

Vargha Márton
2001. 06. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az informatikában évekkel ezelôtt jelent meg ez a kifejezés: értéknövelt, mint az angol „value added” tükörfordítása. Szakmai sovinizmus volna azt gondolni, hogy más ágazatokban ismeretlen az ilyesmi. Minden, amit a kereskedô ad hozzá az áruhoz, növeli annak használati értékét, és ha ezt fel is számítja, akkor nyilván a piaci értékét, röviden az értékét is. Elôre felvágja és becsomagolja a szalámit, nem kell sorba állni érte, elég elvenni a gondoláról: máris megéri kicsit többet fizetni érte. Tehát VAR, azaz value adding reseller. Aki hozzáteszi a maga tudását a számítástechnikai termékhez, géphez, hardverhez, szoftverhez, és ezzel a vásárló számára idôt, fáradságot takarít meg.Ez fogalom vonult át a telefóniába, Magyarországon is azóta, hogy verseny van. Mármint a mobiltelefon-társaságok között. Az elôfizetô-toborzásnak nem lehet egyedüli eszköze az olcsó készülék, másra is szükség van. Szolgáltatásokra, amik megkönnyítik az ember életét, és növelik a biztonságérzetét. Arról nem is beszélve, hogy az értéknövelés végsô soron bevételnövelés.A magyar operátorok — követve, vagy éppen egy-egy esetben meg is elôzve a világ többi társaságát — nem fukarkodnak egyik fajta szolgáltatással sem. Értéknövelô szolgáltatás a rövid üzenet, az SMS, amit — hiszen ma már havonta sok milliót küldenek belôle Magyarországon — a tévé mintájára nyugodtan írhatnánk „esemes”-nek. Nemcsak azért fontos ez rövid telefontávirat, mert kényelmes, úgy közvetít információt szinte azonnal két ember között, hogy nem követeli meg a közvetlen egyidejû kapcsolatot, hanem azért is, mert számtalan további értéknövelô szolgáltatást lehet ráépíteni. Részint az operátorok és partnereik friss híradásait, programajánlatait, a részvényárfolyam közléseket, részint az elôfizetôvel kapcsolatban álló más szervezetek, vállalkozások üzeneteit. Sok banknál kérheti például az ember, hogy ha valami tranzakció — vásárlás, készpénzfelvétel — történik a bankkártyájával, arról kapjon egy SMS-t, és ez növeli a biztonságérzetünket. Egyrészt esetleg hamarabb észrevesszük így, ha ellopták a kártyát, másrészt egy családban vagy egy cégnél, ahol ugyanazon a számlán több bankkártya is van, szinte percre készen követhetô a kártyahasználat. (Mire átadja valaki házastársának a születésnapi ajándékot, ô már pontosan tudja, mibe került, és mikor vásárolták!)Másik fajtája az értéknövelésnek a beszédátvitelhez kapcsolódó számtalan kényelmi megoldás, amit mind az tett lehetôvé, hogy a telefonközpontokban számítógépek vannak, amiket egyre rugalmasabban, könnyebben lehet programozni. Az objektumorientált programozás, az, hogy egy-egy funkciót külön modulban lehet rábiggyeszteni a telefonközpont programjára, szédületes távlatokat nyit a telefontársaságok elôtt. Nincs messze az az idô, amikor a vállalkozó kedvû elôfizetô este az interneten beállítgatja, hogy másnap ki mindenkivel kapcsolja ôt össze a telefonja és hánykor. Vagy éppen kérheti, hogy a Lotus Notes együttmûködést segítô rendszerben tárolt napirendjérôl figyelmeztetô SMS-eket kapjon.Tapasztalhatjuk, hogy ebben a versenyben, amit a mobiloperátorok indítottak Magyarországon, a vezetékesek sem akarnak lemaradni. E sorok írójának személyes élményei a Matávhoz kötôdnek ugyan, de kétség nem férhet ahhoz, hogy hasonlókat minden koncessziós szolgáltatónál, a HTTC-hez vagy a Vivendihez tartozóknál is át lehet élni. Volt úgy, hogy a Matáv — kérés nélkül — beállította, hogy ha beszélgetés közben más is keres, pityegjen a készülék. Ezt úgy vettem észre, hogy internetezés közben pittyent a modem, és megszakadt a vonal. Legutóbb pedig az történt, hogy — ellenôrizendô, melyik vonalra van éppen kötve a modem — felhívtam magam, és ahelyett, hogy foglalt jelzést hallottam volna a modembôl, egy nô felvette a kagylót. Gondosan megnéztem a számot, majd megpróbáltam ismét. Megint felvette a nô. Próbáltam kivenni, ki az, erre kiderült, hogy egy (automata) Matáv kisasszony. Közölte, hogy a szám, amit hívok foglalt, de kérésemre szívesen összekapcsol vele, csak ezt meg azt a gombot nyomogassam be a telefonomon. Azóta is, ha foglalt, akit hívok, a másik vonalon a szokásos foglalt jelzés érkezik, ezen viszont a kisasszony ajánlja fel szolgálatait.A beszédátviteli értéknövelô szolgáltatások közül kétségtelenül a hangposta az, ami a leghasznosabb(nak tûnik). Aki hív, úgy érezheti, hogy elért, én pedig úgy, hogy semmirôl sem maradtam le, hiszen tudom, ki mindenki számára voltam addig is fontos, amíg nem voltam telefonközelben.Ebben a dologban azonban mégis inkább a Matáv és az üzenetrögzítô-gyártók együttmûködése a legbámulatosabb. Miután gyakorlatilag már mindenki megvásárolta az elsô (sokan annak tönkremenetele után már a második) berendezést, aki erre akart és tudott áldozni, a vezetékestelefon-társaságnál is megnyíltak a hangpostafiókok. Igaz, feltételezhetô, hogy a Matávnál nagyon sokan olyanok is igénybe veszik ezt a szolgáltatást, akik üzenetrögzítôt sosem vettek volna. Mint ahogy az is valószínû, hogy költségvetési intézményeknél a köztisztviselôk, közalkalmazottak — bár olcsóbb volna mûködtetni —, szépen felteszik a szekrény tetejére a meglévô üzenetrögzítôt, és fizet(tet)nek az adófizetôkkel az értéknövelt szolgáltatásért.SMS és hangposta: a két legnépszerûbb értéknövelô szolgáltatás Magyarországon. A világ másik végén, Japánban már továbbléptek eggyel, ôk i-mode-oznak. Képeket, képes játékokat, információt töltögetnek a mobiltelefonjukra. Az NTT DoCoMo maga vagy ötezer, mellette független vállalkozások még vagy ötvenezer és a többi mobiloperátor is jó pár szolgáltatást kínál annak — rövidesen, ahogy a készülékcsere lezajlik, minden mobiltelefon-elôfizetônek —, akinek benne van a telefonjában a nálunk elterjedt WAP-böngészôhöz hasonló i-mode-kezelô program.Idén vagy jövôre biztosan elindul a világban nyilvánosan is a 3G, azaz azok a harmadik generációsnak nevezett mobiltelefon-hálózatok, amelyekben mindenféle információ gyorsan — akár két megabit/másodperc sebességgel is — eljuthat a mobil — nem feltétlenül telefon- — készülékhez, illetve onnan be a központba, majd tovább. Az, amit ma még, a kijelzô apró betûin az SMS-t böngészve elképzelni is nehéz, a képtelefonálás, a tiloson áthajtó autó azonnali feljelentése az esetrôl készült fotóval, már nem „értéknövelt”, hanem alapszolgáltatás lesz. A jelzô elkopik, marad a mobilinternet és benne a szolgáltatások garmadája, mögötte a telefontársaságok hálózata, a tartalomszolgáltatók SAM adattárai, elôtte pedig a XXI. század kezében telefonkészülékkel, fülében fülhallgatóval születô új nemzedéke.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.