Az informatikában évekkel ezelôtt jelent meg ez a kifejezés: értéknövelt, mint az angol „value added” tükörfordítása. Szakmai sovinizmus volna azt gondolni, hogy más ágazatokban ismeretlen az ilyesmi. Minden, amit a kereskedô ad hozzá az áruhoz, növeli annak használati értékét, és ha ezt fel is számítja, akkor nyilván a piaci értékét, röviden az értékét is. Elôre felvágja és becsomagolja a szalámit, nem kell sorba állni érte, elég elvenni a gondoláról: máris megéri kicsit többet fizetni érte. Tehát VAR, azaz value adding reseller. Aki hozzáteszi a maga tudását a számítástechnikai termékhez, géphez, hardverhez, szoftverhez, és ezzel a vásárló számára idôt, fáradságot takarít meg.Ez fogalom vonult át a telefóniába, Magyarországon is azóta, hogy verseny van. Mármint a mobiltelefon-társaságok között. Az elôfizetô-toborzásnak nem lehet egyedüli eszköze az olcsó készülék, másra is szükség van. Szolgáltatásokra, amik megkönnyítik az ember életét, és növelik a biztonságérzetét. Arról nem is beszélve, hogy az értéknövelés végsô soron bevételnövelés.A magyar operátorok — követve, vagy éppen egy-egy esetben meg is elôzve a világ többi társaságát — nem fukarkodnak egyik fajta szolgáltatással sem. Értéknövelô szolgáltatás a rövid üzenet, az SMS, amit — hiszen ma már havonta sok milliót küldenek belôle Magyarországon — a tévé mintájára nyugodtan írhatnánk „esemes”-nek. Nemcsak azért fontos ez rövid telefontávirat, mert kényelmes, úgy közvetít információt szinte azonnal két ember között, hogy nem követeli meg a közvetlen egyidejû kapcsolatot, hanem azért is, mert számtalan további értéknövelô szolgáltatást lehet ráépíteni. Részint az operátorok és partnereik friss híradásait, programajánlatait, a részvényárfolyam közléseket, részint az elôfizetôvel kapcsolatban álló más szervezetek, vállalkozások üzeneteit. Sok banknál kérheti például az ember, hogy ha valami tranzakció — vásárlás, készpénzfelvétel — történik a bankkártyájával, arról kapjon egy SMS-t, és ez növeli a biztonságérzetünket. Egyrészt esetleg hamarabb észrevesszük így, ha ellopták a kártyát, másrészt egy családban vagy egy cégnél, ahol ugyanazon a számlán több bankkártya is van, szinte percre készen követhetô a kártyahasználat. (Mire átadja valaki házastársának a születésnapi ajándékot, ô már pontosan tudja, mibe került, és mikor vásárolták!)Másik fajtája az értéknövelésnek a beszédátvitelhez kapcsolódó számtalan kényelmi megoldás, amit mind az tett lehetôvé, hogy a telefonközpontokban számítógépek vannak, amiket egyre rugalmasabban, könnyebben lehet programozni. Az objektumorientált programozás, az, hogy egy-egy funkciót külön modulban lehet rábiggyeszteni a telefonközpont programjára, szédületes távlatokat nyit a telefontársaságok elôtt. Nincs messze az az idô, amikor a vállalkozó kedvû elôfizetô este az interneten beállítgatja, hogy másnap ki mindenkivel kapcsolja ôt össze a telefonja és hánykor. Vagy éppen kérheti, hogy a Lotus Notes együttmûködést segítô rendszerben tárolt napirendjérôl figyelmeztetô SMS-eket kapjon.Tapasztalhatjuk, hogy ebben a versenyben, amit a mobiloperátorok indítottak Magyarországon, a vezetékesek sem akarnak lemaradni. E sorok írójának személyes élményei a Matávhoz kötôdnek ugyan, de kétség nem férhet ahhoz, hogy hasonlókat minden koncessziós szolgáltatónál, a HTTC-hez vagy a Vivendihez tartozóknál is át lehet élni. Volt úgy, hogy a Matáv — kérés nélkül — beállította, hogy ha beszélgetés közben más is keres, pityegjen a készülék. Ezt úgy vettem észre, hogy internetezés közben pittyent a modem, és megszakadt a vonal. Legutóbb pedig az történt, hogy — ellenôrizendô, melyik vonalra van éppen kötve a modem — felhívtam magam, és ahelyett, hogy foglalt jelzést hallottam volna a modembôl, egy nô felvette a kagylót. Gondosan megnéztem a számot, majd megpróbáltam ismét. Megint felvette a nô. Próbáltam kivenni, ki az, erre kiderült, hogy egy (automata) Matáv kisasszony. Közölte, hogy a szám, amit hívok foglalt, de kérésemre szívesen összekapcsol vele, csak ezt meg azt a gombot nyomogassam be a telefonomon. Azóta is, ha foglalt, akit hívok, a másik vonalon a szokásos foglalt jelzés érkezik, ezen viszont a kisasszony ajánlja fel szolgálatait.A beszédátviteli értéknövelô szolgáltatások közül kétségtelenül a hangposta az, ami a leghasznosabb(nak tûnik). Aki hív, úgy érezheti, hogy elért, én pedig úgy, hogy semmirôl sem maradtam le, hiszen tudom, ki mindenki számára voltam addig is fontos, amíg nem voltam telefonközelben.Ebben a dologban azonban mégis inkább a Matáv és az üzenetrögzítô-gyártók együttmûködése a legbámulatosabb. Miután gyakorlatilag már mindenki megvásárolta az elsô (sokan annak tönkremenetele után már a második) berendezést, aki erre akart és tudott áldozni, a vezetékestelefon-társaságnál is megnyíltak a hangpostafiókok. Igaz, feltételezhetô, hogy a Matávnál nagyon sokan olyanok is igénybe veszik ezt a szolgáltatást, akik üzenetrögzítôt sosem vettek volna. Mint ahogy az is valószínû, hogy költségvetési intézményeknél a köztisztviselôk, közalkalmazottak — bár olcsóbb volna mûködtetni —, szépen felteszik a szekrény tetejére a meglévô üzenetrögzítôt, és fizet(tet)nek az adófizetôkkel az értéknövelt szolgáltatásért.SMS és hangposta: a két legnépszerûbb értéknövelô szolgáltatás Magyarországon. A világ másik végén, Japánban már továbbléptek eggyel, ôk i-mode-oznak. Képeket, képes játékokat, információt töltögetnek a mobiltelefonjukra. Az NTT DoCoMo maga vagy ötezer, mellette független vállalkozások még vagy ötvenezer és a többi mobiloperátor is jó pár szolgáltatást kínál annak — rövidesen, ahogy a készülékcsere lezajlik, minden mobiltelefon-elôfizetônek —, akinek benne van a telefonjában a nálunk elterjedt WAP-böngészôhöz hasonló i-mode-kezelô program.Idén vagy jövôre biztosan elindul a világban nyilvánosan is a 3G, azaz azok a harmadik generációsnak nevezett mobiltelefon-hálózatok, amelyekben mindenféle információ gyorsan — akár két megabit/másodperc sebességgel is — eljuthat a mobil — nem feltétlenül telefon- — készülékhez, illetve onnan be a központba, majd tovább. Az, amit ma még, a kijelzô apró betûin az SMS-t böngészve elképzelni is nehéz, a képtelefonálás, a tiloson áthajtó autó azonnali feljelentése az esetrôl készült fotóval, már nem „értéknövelt”, hanem alapszolgáltatás lesz. A jelzô elkopik, marad a mobilinternet és benne a szolgáltatások garmadája, mögötte a telefontársaságok hálózata, a tartalomszolgáltatók SAM adattárai, elôtte pedig a XXI. század kezében telefonkészülékkel, fülében fülhallgatóval születô új nemzedéke.
Bérlakás vagy saját tulajdon? – Mutatjuk melyik éri meg jobban
