A Nokia felmérése szerint a mobiltelefónia használói könnyen megbarátkoznak majd a mobilkereskedelemmel, azaz az m-kereskedelemmel, amikor is mobiltelefonon keresztül fizethetünk az árukért és a szolgáltatásokért. A felmérés eredménye szerint többen használják majd mobiltelefonjukat mkereskedelemre, mint ahányan jelenleg az e-kereskedelem keretében az internetrôl vásárolnak. A felmérés megerôsítette, hogy az mkereskedelem megjelenésével bevételnövekedésre számíthatnak a mobilszolgáltatók.Nagy-Britannia legnagyobb független piackutató cége, a MORI felmérése szerint körülbelül nyolcszor annyian használják majd az m-kereskedelmet, mint ahányan jelenleg e-kereskedelem keretében vásárolnak. A felmérés azt is kimutatta, hogy az mkereskedelem iránt érdeklôdôk majdnem kilencven százaléka hajlandó pluszköltséget is vállalni az mkereskedelem garantálta kényelem érdekében. A MORI 2000 októberétôl idén januárig hat piacon több mint tizenegyezer emberrel készített interjút. A piackutatás az egész világra kiterjedt, a részt vevô országok Nagy-Britannia, Dél-Korea, Olaszország, az Egyesült Államok, Brazília, Finnország voltak.A Nokia azért készíttette el a felmérést, hogy az egyes piacokon már a közeljövôben bevezetendô mkereskedelemmel kapcsolatban a végfelhasználók álláspontját is megismertesse. A felmérés arra is fényt derített, hogy a mobiltelefon-felhasználók az mkereskedelmet olyan távkereskedelmi csatornák alternatívájának tekintik, mint az internet. Többnyire a „helyi” vásárlást részesítik elônyben, ahol az m-kereskedelem egyedülálló lehetôséget kínál az elektronikus tranzakciók számára.A vásárlók a tranzakció értékétôl és a számlázási megállapodástól függôen választhatják meg a fizetés módját, de a legtöbben hajlandók többet fizetni az m-kereskedelmi szolgáltatásokért. Mindez arra utal, hogy a fogyasztók számára valós értéket és elônyt jelent a mobiltelefonjuk vásárlási eszközként való használata.A felmérés kimutatta, hogy a kényelem és az irányítás kérdése döntô szerepet fog játszani az mkereskedelem elfogadásában. A felmérésben résztvevôk úgy tekintenek az m-kereskedelemre, hogy az egyrészt készpénzkímélô, másrészt elkerülhetôvé válik a sorban állás, emellett jobban kézben tudják majd tartani kiadásaikat, és semmi nem szab majd gátat vásárlási lehetôségeiknek. A jövô mkereskedelem-használói valószínûleg nem tekintenek majd egyes árucikkeket vagy szolgáltatásokat kizárólagosan „mkereskedelmi terméknek”. Inkább helyzetekben gondolkodnak, mint például ha eltévednek vagy leáll az autójuk, amikor is hajlandók lennének többet fizetni az m-kereskedelem révén elérhetô szolgáltatásokért.A felmérés azt is kimutatta, hogy az m-kereskedelem kezdeti elfogadottsága a mára többé-kevésbé érett e-kereskedelem kihasználtságához hasonló skálán mozog majd. A különbözô piacok válaszadóinak huszonnégy—ötvennégy százaléka azt is kijelentette, hogy huszonöt amerikai dollárt meghaladó értékû tranzakciót is lebonyolítana mobileszközével.
Bérlakás vagy saját tulajdon? – Mutatjuk melyik éri meg jobban
