Kétpetéjű ikrek

Hajdu Imre
2001. 06. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Mazda 323 új szériája két karosszériaváltozatban készül, ám a modellek korántsem csupán ajtóik számában különböznek.Bizony megszeppent egy kicsit a konkurencia, amikor a Mazda először jelent meg 323F jelzésű családi modelljével. A sportos ötajtós ugyanis a bevett szokástól eltérően egyáltalán nem hasonlított ikertestvéreire. Ék alakú orrával, bukólámpáival és hátsó légterelőjével inkább emlékeztetett ajtótúlburjánzásban szenvedő sportkupéra, mint szolid ferde hátúra. A csapott tető ugyan néhány centiméterrel megkurtította a hátsó fejteret, és a kilátás sem volt tökéletes, de őszintén: mi ez a cserébe kapott sportos stílushoz képest?A későbbi modellfejlesztés során a 323F-et megálmodó radikális tervezői vonal alulmaradt a racionálisabb elgondolásokkal szemben, így a 2001-es évadra gyakorlatilag csak a visszafogott hátsó spoiler élte túl a fejlődést. A négy-, illetve ötajtós változatok külső megjelenésükben azonos hangulatot árasztanak, pedig két teljesen eltérő karakterű autóról van szó, amelyeknek egészen más szerepet szánt a gyár. Míg a négyajtós egy harmonikus, de hétköznapi szedán, az ötajtós változat – felszereltségi szintjétől függően – hol az egyterűek, hol a GTI-k irányába tesz egy-egy bátor lépést.A 323F 1,4 literes benzines alapmodellje még nem mutatja jelét e sokoldalúságnak, a bőkezűbben felszerelt Exclusive és TE változatokban azonban bőrkormányt markolászunk, a hátsó ülés sínen csúsztatható előre-hátra, az első utas plüssfotelje pedig vízszintes helyzetbe dönthető. Ettől persze a 323 még nem lesz a Demio házon belüli konkurense, de kihasználhatósága jelentősen javul, még akkor is, ha az állítható hátsó ülés csak felesben osztott, hiszen pillanatnyi igénytől függően választhatunk a szedánnal vetekedő méretű csomagtér és a kategória legtágasabb hátsó lábtere között.A 323 beltere mindkét változatnál azonos: a szokásos, letisztult Mazda-képet mutatja. A műszerfal kéttónusú, a középkonzol alján fedett pohártartót találunk. Különlegesség a 626-osból átvett aldehidszűrő, amely gyakorlatilag feleslegessé teszi a belső levegőkeringetést, illetve a gyár legújabb koncepciója, a modulonként bővíthető audiorendszer. Ennek kezelőfelületén az ötszögletű hűtőrács alakja köszön vissza, lényege pedig, hogy az alapáras RDS rádió bármikor fúrás-faragás nélkül kiegészíthető kazettás magnóval, CD-váltóval, illetve CD- vagy minidisc-lejátszóval.A hifi kormányról történő vezérlése abban segít, hogy a vezető az úton tartsa a szemét, az alapáras ABS és fékerőelosztó pedig az autóval teszi ugyanezt. A bázismodell kivételével széria a kipörgésgátló is, a DSC, azaz a kitörés- és kicsúszás-gátló viszont egyedül a csúcsmodellhez, a kétliteres, 130 lóerős, csak ötajtósként kapható GT verzióhoz jár.A passzív biztonság terén sem fukarkodott a Mazda: a négy légzsákért egyik változatban sem kell felárat fizetni, ha pedig gyermekülést helyezünk az első utasülésre, az kikapcsolja az előtte található lufit. Hátul azonban csak két fejtámla várja az utasokat, napjaink egyik újdonsága, a vészfékasszisztens pedig szintén hiányzik – igaz, ezzel így van a versenytársak többsége is.A változó hosszúságú szívócsővel felszerelt kétliteres mellett három józanabb motor is választható a 323-hoz: az 1,4-es 75, az 1,6-os pedig száz lóerőt teljesít; ugyanannyit, mint a közvetlen befecskendezéses 2.0 DITD turbódízel. Ez utóbbi pontosan egymillió forinttal drágább, mint a 3,3 milliós alapmodell – és kettővel olcsóbb a GT-nél. Az új 323 magyarországi forgalmazása április elején indult. A négy- és ötajtós modellek ára gyakorlatilag megegyezik, így a választás csupán ízlés kérdése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.