Kutatóbázis települt Ferihegyre

Putsay Gábor
2001. 06. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI), valamint az Eurocontroll által létrehozott légiirányító kutató-fejlesztő és szimulációs központot tegnap avatták fel a Budapest Ferihegy nemzetközi repülőtéren. A 650 millió forintos költségen megépített, illetve a 750 milliós értékű műszerállománnyal ellátott központ a CEATS – Közép-európai Légiforgalmi Szolgálat – tagországok irányítóinak és repülési szakembereinek egyik bázisául szolgál. Az európai légtérben az egyre növekvő forgalom és az eltérő szabványok miatti problémák kiküszöbölésére az Eurocontroll – amelyhez hazánk 1992-ben csatlakozott – olyan tervet dolgozott ki, amely szerint a 9000 méter feletti átmenő légi forgalmat egységes rendszer keretein belül irányítanák a jövőben. A kelet-közép-európai országok számára létrehozott szervezethez hét állam – Ausztria, Csehország, Horvátország, Magyarország, Olaszország, Szlovákia és Szlovénia – csatlakozott. Az Eurocontroll döntése alapján az egységes légiirányító központot Bécsben, az oktatóbázist pedig olasz földön hozzák létre. Szintén az Eurocontroll szabványai szerint építették meg a kontinens egyik legkorszerűbb légiforgalmi intézményét, a ferihegyi kutató-fejlesztő és szimulációs központot. A légiirányítás számára nélkülözhetetlen fejlesztések mellett az épületben 21 irányító és 20 pilóta gyakorolhat a szimulációs rendszeren.Várhatóan a jövő hónapban alapítják meg az LRI egyik utódszervezetét, a Budapest Airport Rt.-t. A repülőteret üzemeltető társaság – mint arról korábban beszámoltunk – 20 millió forintos alaptőkével jön létre, ám egyelőre nem jegyzik be. Az rt. akkor kezdi meg működését, amikor az LRI megszűnik, ezt követően jelentősen megemelik az alaptőkét is. Az LRI megszűnésével egyidejűleg alakul meg a másik szervezet, a légiirányítást végző Hungarokontroll. Mindkét társaság 100 százalékos állami tulajdonban marad – elképzelhető, hogy az rt.-t később privatizálják –, a Hungarokontrollt továbbra is a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium, az Airportot pedig az ÁPV Rt. utódszervezete felügyeli. A repülőtér területe, illetve a rajta lévő épületek elidegeníthetetlenek maradnak, a megalakuló rt.-hez apportként kerülnek az LRI jelenlegi vagyontárgyai, valamint az LRI üzletrészei.A 2C terminál terveiről Somogyi Tóth Gábor az LRI megbízott igazgatója tegnap elmondta: 2A és 2B együttesen évi 5,5 millió utas kiszolgálására képes, ennyi emberre pedig 2003-tól számítani lehet. A megbízott igazgató szerint a 2C-t legkésőbb 2005-ben kellene megnyitni. Maga az épület 200 millió dollárba kerülne, és két év kellene a megépítéséhez. Az 50 ezer négyzetméter alapterületű 2C évi 5,5 millió embert fogadna, 50 beszállókaput és 15 utaskaput építenének: mindezek a Malév és a partner légitársaságok gépeit látnák el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.