Lefaragott kiadások

Putsay Gábor
2001. 06. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A MÁV Rt. elkészítette idei üzleti tervének módosított változatát, amelyet már elküldtek a közlekedési miniszternek. Ebben az eredetileg tervezett 33,4 milliárd forintos veszteséget a kiadások és az idei beruházások karcsúsításával, illetve átütemezésével 30 milliárd alá csökkentették – mondta Kukely Márton, a vasúttársaság vezérigazgatója egy tegnapi sajtóbeszélgetésen.Mint arról korábban beszámoltunk, Fónagy János közlekedési és vízügyi miniszter az eredetileg elkészített 2001. évi üzleti tervet elutasította az általa túlzásnak ítélt veszteségi mutatók miatt. A vezérigazgató a MÁV jövőbeli terveivel kapcsolatban elmondta, hogy a korlátozott anyagi erőforrások ellenére elsősorban a szolgáltatások fejlesztésére helyezik a hangsúlyt, mivel csak ebben az esetben maradhatnak versenyben. Fokozatosan modernizálják a személy- és vontatójármű-parkot, a piaci igényeknek megfelelő teherkocsikat szereznek be, a tízéves programban pedig átalakítják a nagyobb állomásokat.A MÁV 136 elővárosi személykocsi felújítására, a Bombardier csoporthoz tartozó és részben a MÁV tulajdonában lévő dunakeszi járműjavítót bízza meg: ha az EBRD véglegesen jóváhagyja a 38 millió eurós hitel folyósítását, megkötik a szerződést a dunakeszi céggel, így valamennyi kocsi két éven belül forgalomba állhat.A MÁV tárgyalásokat kezdeményezett a horvát vasúttal a fennálló adósság törlesztése céljából: ennek egy részéből – amenynyiben sikerül megegyezni – a horvátok tíz személykocsit újítanak fel, ezeket a MÁV a távolsági személyforgalomban használná. Eredménytelen volt ugyanakkor a sínbusztender első fordulója, amelyre négy cég nyújtott be ajánlatot. A MÁV tizenöt-tizenhat kétrészes sínbuszt vásárolna a hatvanmillió márkás német hitel és a környezetvédelmi alapból elnyert támogatás terhére, ugyanakkor a vasút vezetése soknak találta azt az öesszeget, amit a gyártók kértek. Emellett az orosz államadósság terhére – százmillió dollár – is sínbuszokat vásárolna a Magyar Államvasutak.A nehézipar átalakításával stabilizálódhat a MÁV helyzete az árufuvarozói piacon, és egyes könnyűipari termékek elszállítására megkötött szerződésekkel is gyarapítani tudják az idén a bevételeket – mondta a vezérigazgató. Az eltolható oldalfalú kocsik sikeresnek bizonyultak, így a továbbiakban is ilyen típusok vásárlására törekszik a MÁV. Kukely Márton elmondta: 1,1 millió tonna gabona elfuvarozásával számolnak, a meglévő állomány mellett idén is bérelnek gabonaszállító kocsikat.A MÁV gazdálkodásának átláthatósága céljából és az EU-irányelveknek megfelelően jövő év január 1-jétől az infrastruktúra, illetve a kereskedővasút szervezetileg is elkülönül, a bevételekről és a kiadásokról külön mérleg készül. A személyszállítás 2003. január 1-jével válik le az árufuvarozásról, így végérvényesen megszűnik a keresztfinanszírozás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.