A MÁV Rt. elkészítette idei üzleti tervének módosított változatát, amelyet már elküldtek a közlekedési miniszternek. Ebben az eredetileg tervezett 33,4 milliárd forintos veszteséget a kiadások és az idei beruházások karcsúsításával, illetve átütemezésével 30 milliárd alá csökkentették – mondta Kukely Márton, a vasúttársaság vezérigazgatója egy tegnapi sajtóbeszélgetésen.Mint arról korábban beszámoltunk, Fónagy János közlekedési és vízügyi miniszter az eredetileg elkészített 2001. évi üzleti tervet elutasította az általa túlzásnak ítélt veszteségi mutatók miatt. A vezérigazgató a MÁV jövőbeli terveivel kapcsolatban elmondta, hogy a korlátozott anyagi erőforrások ellenére elsősorban a szolgáltatások fejlesztésére helyezik a hangsúlyt, mivel csak ebben az esetben maradhatnak versenyben. Fokozatosan modernizálják a személy- és vontatójármű-parkot, a piaci igényeknek megfelelő teherkocsikat szereznek be, a tízéves programban pedig átalakítják a nagyobb állomásokat.A MÁV 136 elővárosi személykocsi felújítására, a Bombardier csoporthoz tartozó és részben a MÁV tulajdonában lévő dunakeszi járműjavítót bízza meg: ha az EBRD véglegesen jóváhagyja a 38 millió eurós hitel folyósítását, megkötik a szerződést a dunakeszi céggel, így valamennyi kocsi két éven belül forgalomba állhat.A MÁV tárgyalásokat kezdeményezett a horvát vasúttal a fennálló adósság törlesztése céljából: ennek egy részéből – amenynyiben sikerül megegyezni – a horvátok tíz személykocsit újítanak fel, ezeket a MÁV a távolsági személyforgalomban használná. Eredménytelen volt ugyanakkor a sínbusztender első fordulója, amelyre négy cég nyújtott be ajánlatot. A MÁV tizenöt-tizenhat kétrészes sínbuszt vásárolna a hatvanmillió márkás német hitel és a környezetvédelmi alapból elnyert támogatás terhére, ugyanakkor a vasút vezetése soknak találta azt az öesszeget, amit a gyártók kértek. Emellett az orosz államadósság terhére – százmillió dollár – is sínbuszokat vásárolna a Magyar Államvasutak.A nehézipar átalakításával stabilizálódhat a MÁV helyzete az árufuvarozói piacon, és egyes könnyűipari termékek elszállítására megkötött szerződésekkel is gyarapítani tudják az idén a bevételeket – mondta a vezérigazgató. Az eltolható oldalfalú kocsik sikeresnek bizonyultak, így a továbbiakban is ilyen típusok vásárlására törekszik a MÁV. Kukely Márton elmondta: 1,1 millió tonna gabona elfuvarozásával számolnak, a meglévő állomány mellett idén is bérelnek gabonaszállító kocsikat.A MÁV gazdálkodásának átláthatósága céljából és az EU-irányelveknek megfelelően jövő év január 1-jétől az infrastruktúra, illetve a kereskedővasút szervezetileg is elkülönül, a bevételekről és a kiadásokról külön mérleg készül. A személyszállítás 2003. január 1-jével válik le az árufuvarozásról, így végérvényesen megszűnik a keresztfinanszírozás.
Két ember halt meg a hétvégén lakástüzek miatt
