Más kárán tanulva – életmentő balesetek

Svékus Gergõ
2001. 06. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Saab évtizedek óta vizsgálja a típusait érintő közúti baleseteket. Az így összegyűjtött adatoknak köszönhetően vált a svéd autógyár a passzív és aktív biztonság egyik fellegvárává. A svédeknél azonban a közlekedés résztvevőinek túlélésért folytatott harc nem merül ki az ütközésvédelemben.Már csak kilenc hónap volt hátra a Saab első autójának sorozatgyártásáig, amikor 1949 márciusában egy közúti menetpróba során az egyik tesztautó teherautóval ütközött. A pilóta túlélte a balesetet, a roncsot azonban darabokra szedték a mérnökök, és alaposan kielemezték a balesetet és következményeit.A svédek tehát – ha akaratukon kívül is – előbb végeztek töréstesztet, mint hogy legyártották volna első autójukat. Akkoriban még nem léteztek ütközésbiztonsági előírások, az autókkal szemben az volt az egyetlen elvárás, hogy szépek, kényelmesek és gyorsak legyenek. Minden bizonnyal a Saab is megelégedett volna ennyivel, múltját azonban nem tagadhatta meg. A cég ugyanis repülőgépek gyártásával kezdte pályafutását, és csak a második világháború végeztével csapta meg a növekvő motorizáció szele. Az autógyártásban az itt szerzett tapasztalatokra támaszkodtak, a katonai repülésben pedig mindennél fontosabb volt a pilóta biztonsága.Az elmúlt fél évszázad során a svédországi közúti balesetek részletes kiértékelése a fejlesztőmunka szerves részévé vált a Saabnál. 1971 óta a helyi biztosítótársaságokkal együttműködve több mint hatezer ütközést elemeztek ki és dolgoztak fel. Hetente egy-két összetört autót vizsgálnak meg a gyár mérnökei és orvos szakértői, hogy kiderítsék, mi okozta a balesetet, illetve hogyan sérültek meg az utasok. Az így szerzett tapasztalatokat folyamatosan és azonnal alkalmazzák a gyártásban: ha szükséges, akár három hónap alatt módosítják a futószalagról lekerülő autókat, hogy elkerüljék egy adott sérülés megismétlődését.A laboratóriumi töréstesztek terén sem elégszik meg a gyár a törvényben előírt vizsgálatokkal. Jelenlegi zászlóshajójuk, a 9-5 fejlesztése során a 12 kötelező szimuláción túl mintegy ötven további ütközési helyzetben vizsgálták az autó biztonságát. A Saab a „szorgalmi feladatok” során is valós szituációkat próbál rekonstruálni. Teherautókkal és különböző méretű és kategóriájú személyautókkal ütköztetik a tesztjárműveket, más gyártók modelljeit is bevonva a vizsgálatba. A legkülönlegesebb tesztben egy 380 kilogramm tömegű, a szélvédő felső peremének szintjében elhelyezkedő kábelkötegnek vezetik neki az autót 70 km/h sebességgel. Ez a baleseti helyzet a világ legtöbb részén igen valószínűtlen lenne, Svédország útjain azonban gyakran csellengenek jávorszarvasok, és a nagy testű állatokkal való találkozás komoly veszélyt jelent az autósokra.A svédek kutatásainak eredményeit persze általában kevésbé extrém helyzetekben élvezhetik az utasok. Az oldalirányú ütközések a test legérzékenyebb részeit, a fejet és a mellkast veszélyeztetik. A Saabok B oszlopa, azaz az első ajtó mögötti merevítőelem ezért különleges kialakítást kapott. Az oszlop felső rögzítési pontja körül ingaként mozdul el, így ahelyett, hogy behatolna az utastérbe, az ütközési erők nagy részét az alsó merevítő- elemek felé továbbítja. Az ilyen típusú baleseteknél a tapasztalatok szerint az utasok feje először az utastér belseje felé mozdul el, ezért a Saab kétfázisú oldallégzsákot fejlesztett ki, amely az ütközés pillanatában csak a mellkas magasságában fúvódik fel. A visszacsapódó test maga szorítja ki innen a gázt felfelé, így biztosítva a fej pontosan időzített védelmét.Ugyancsak a baleset során elmozduló test hozza működésbe a Saab aktív fejtámlarendszerét. A SAHR-t (Saab Active Head Re-straint) a ráfutásos baleseteknél gyakori ostorcsapás-nyaksérülések ellen fejlesztettek ki. A becsapódáskor az ülésbe préselődő test elmozdít egy, a háttámlába épített lemezt, amely előre és felfelé mozgatja a fejtámlát, így az automatikusan a megfelelő pozícióba kerül, mégpedig az ütközés erejéhez igazodó sebességgel.A SAHR rendszert, amely a bevezetése óta elszenvedett balesetek tapasztalata szerint 75 százalékkal csökkenti a súlyos nyaksérülések kockázatát, az teszi különlegessé, hogy számol az emberi tökéletlenséggel: azaz hogy a legtöbb vezető nem állítja be megfelelően a fejtámlát.A közlekedési biztonság legfontosabb tényezője ugyanis az ember – vagy ahogy a Saabnál fogalmaznak: nem kísérleti bábuk vezetik az autókat. A drága és kifinomult berendezések segíthetik ugyan a veszélyhelyzetek megelőzését vagy csökkenthetik a sérüléseket, de mindez semmit nem ér az utasok aktív részvétele nélkül. Épp ezért minden új Saab kesztyűtartójában ott lapul egy, a repülőgépek fedélzetén találhatóhoz hasonló laminált lapocska, amely a biztonsági öv, a fejtámla és az ülések helyes beállítását, a gyermekülés vagy a csomagok biztonságos rögzítését mutatja be. Stílusos kezdeményezés egy olyan autógyártól, amely a levegőben kezdte pályafutását.A közlekedés biztonságáért végső soron az emberek felelősek, ám ez nem csak az autóban ülőkre vonatkozik. Ezért a Saab átfogó közlekedésbiztonsági kísérletbe fogott a svédországi Trollhättan városában. A Vision Zero projekt, amelyben az autógyáron kívül a helyi és országos közlekedésbiztonsági, rendőri és közigazgatási szervek is részt vesznek, a közlekedést minden korábbinál tágabb összefüggéseiben szemléli. Összesen negyven kilométernyi közutat alakítottak át az új felfogás értelmében. Eltávolítottak vagy elkerítettek minden, potenciálisan veszélyesnek nyilvánított út menti műtárgyat, a merev szegélykorlátokat pedig rugalmas acéldrótokból alakították ki. A városon belül a sebesség korlátozására fektettek hangsúlyt. Új formájú fekvőrendőröket építettek, a lámpával védett kereszteződésekben megemelték az aszfalt szintjét, a buszmegállókat pedig homokóraszerűen alakították ki, így le- és felszállás közben nem lehet megelőzni a tömegközlekedési járműveket. A Saab a maga részéről különlegesen felszerelt gépkocsikkal járult hozzá a kísérlethez. A látogatók által is kipróbálható járművek sebességét GPS által vezérelt intelligens rendszer igazítja az előírásokhoz, az autókba épített alkoholszonda pedig letiltja a gyújtást, ha a sofőr szeszes italt fogyasztott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.