MÁV: a Siemens a befutó

Putsay
2001. 06. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Siemens által gyártott két áramnemű villamos mozdony megvásárlása mellett döntött a MÁV Rt., a GYSEV Rt., a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium, valamint a Pénzügyminisztérium kijelölt tagjaiból álló értékelőbizottság. A másik pályázó, az Adtranz nem vette tudomásul a döntést, és fellebbezést nyújtott be a Közbeszerzési Tanácshoz. A lapunk által megkérdezett MÁV-vezetők azonban úgy foglaltak állást, hogy mindez a bizottság döntésén várhatóan nem változtat, így a nyár folyamán a Siemens-mozdonyra kötik meg a szerződést.A MÁV Rt. és a Győr–Sopron Ebenfurti Vasút Rt. év elején írta ki pályázatát tizenöt nagy teljesítményű, két áramnemű mozdony legyártására, miután a kormány garanciát vállalt a társaságok által felveendő hitelre. A MÁV tíz, míg a GYSEV öt olyan mozdonyt vásárol, amely alkalmas arra, hogy a magyartól eltérű áramrendszerű villamosított vasúti pályákon, így például Ausztriában vagy Németországban is továbbíthat személy-, illetve áruszállító vonatokat. Minderre azért van szükség, mert néhány év múlva sor kerül a vasút liberalizására, így a magyar vasutaknak is lehetőségük nyílik arra, hogy saját vontató járművel vállaljanak fuvart Európában. A vasúttársaságok által meghirdetett mintegy 12 milliárd forint értékű tenderre a két vezető vasúti járműgyártó cég a Siemens és az Adtranz – amelyet időközben a kanadai Bombardier-csoport vásárolt meg – nyújtotta be pályázatát. A MÁV és a GYSEV előírásai szerint a mozdonyokat legalább 5,4 mega-watt – 7500 lóerő – teljesítményűre kell megépíteni, amellyel alkalmasak arra, hogy egy hétszáz tonnás gyorsvonatot 200, és egy ezerkétszáz tonnás tehervonatot legalább 120 kilométeres sebességgel vontassanak. A Siemens a Taurus fantázianevű mozdonnyal pályázott, amelynek teljesítménye 6,4 megawatt, legnagyobb sebessége pedig 230 kilométer óránként. Az Adtranz BR 185-ös sorozat továbbfejlesztett mozdonya 5,4 megawattos és 200 kilométeres végsebességű, ebből a mozdonyból azonban még a prototípus sincs készen. Az értékelőbizottság végül a Taurus mellett döntött, ugyanis ezt a mozdonyt hamarabb tudják szállítani, a karbantartási költségek pedig szintén kedvezőbbek voltak ennél a típusnál. Amennyiben a Közbeszerzési Tanács is meghozza végső döntését, a szerződést harminc napon belül lehet aláírni. Ettől kezdve az első öt mozdonyt egy éven belül szállítják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.