Meglepő fordulatok

2001. 06. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aki nem ismeri saját korlátait, nem is tudja, milyen messze van azoktól – ez a közel három éve működő Gerhard Berger közlekedésbiztonsági és vezetéstechnikai tanpálya szlogenje. Kelet-Európa egyetlen ilyen létesítménye minden autós rémálmát, az irányíthatatlan sodródást, a megállíthatatlan csúszást kelti életre – kontrollált körülmények között.A legtöbb sofőr biztos kézzel kezeli járművét a hétköznapi forgalomban. Elég azonban néhány csepp eső vagy pár milliméternyi hótakaró, és máris elveszítik uralmukat az autó felett. A hiba nem az ő készülékükben van: sem a vezető- képzés, sem a hazai éghajlati viszonyok nem készítik fel őket a csúszós úton történő manőverezésre. Ez azonban nem változtat azon a tényen, hogy a megfelelő vezetési technika hiánya súlyos tragédiákhoz vezethet.A Gerhard Berger tanpálya pontosan az ilyen extrém helyzetek biztonságos körülmények között történő szimulálására szolgál. A fél-, egy- vagy kétnapos tanfolyamok célja persze nem az, hogy raliversenyzőket neveljen. Megismerteti viszont a résztvevőkkel a megcsúszás érzését, lehetőséget ad nekik, hogy begyakorolják az ilyenkor szükséges mozdulatokat, és megtapasztalják, hol húzódik autójuk képességeinek határa.„Sokan vakon bíznak saját tudásukban és autójuk modern biztonsági segédberendezéseiben. A blokkolásgátló vagy a vészfékaszszisztens azonban csak akkor hasznos, ha képesek vagyunk azokat használni – mondja Nádasdi János, a tanpálya igazgatója. – Számos balesetet okozott már, hogy az ABS működésével együtt járó lüktetéstől megijedve a gyakorlatlan vezető felengedte a fékpedált. Ugyancsak veszélyforrás, ha fékezés közben nem nyomjuk ki a kuplungot, hiszen a lefulladó motorral együtt a fék- és kormányszervó hatása is megszűnik, így aránytalanul nagyobb erő szükséges az autó irányításához.”Az ilyen és ezekhez hasonló apró trükköket először elméleti oktatás keretében tudatosítják a résztvevőkben, majd jön a vezetési gyakorlat. Ehhez a központ autóit is igénybe lehet venni, de Nádasdi János szerint hasznosabb, ha mindenki a saját autójával megy végig a tanpályán. Minden gépkocsi máshogy viselkedik ugyanis, ezért azt a járművet kell kiismernünk, amit minden nap vezetünk. Ha tudjuk, mekkora kanyarsebességre képes, hogyan jelzi a tapadás elvesztését, saját vezetési stílusunkat is ehhez fogjuk igazítani.„Gyakran megkérjük a tanfolyam résztvevőit, helyezzenek el egy bóját a nedves aszfalton oda, ahol szerintük meg fognak állni – meséli a pálya igazgatója. – Ilyenkor a magukat rutinosnak tartó sofőrök is megdöbbennek: szinte kivétel nélkül többszörösen alulbecsülik a fékutat. A tesztpályán ilyenkor csak a bóját ütik el, a valós életben azonban a bója helyén egy másik autó vagy egy gyalogos áll. Ezek után biztos, hogy megfontoltabban, felelősségteljesebben fognak közlekedni a közutakon is.”A vezetéstechnikai centrum gyakran szervez céges napokat. A néhány órás intenzív képzés arra ugyan nem elegendő, hogy rutinná finomodjanak a mozdulatok, de már a helyzet átélése is hatásos lehet. A tapasztalatok szerint a tanfolyamokat követően 25–30 százalékkal csökken a vállalati flottán belül a saját hibából bekövetkezett balesetek száma.„Magyarországon egyre népszerűbbek a terepjárók, ám ezek vezetését is külön meg kell tanulni, ezért hamarosan felépítünk egy off-road pályát – beszél a fejlesztési elképzelésekről Nádasdi János. – Ugyancsak tervezzük egy reflektorsor felállítását, amivel az éjszakai közlekedés legnagyobb veszélyét, az elvakítást tudjuk majd szimulálni.”A hivatásos sofőröktől kezdve a magánemberekig sokan látogatják a pályát. A nyitás óta folyamatosan érkeznek a visszajelzések: egy-egy éles helyzet után faxon, levélben köszönik meg a képzést a résztvevők. Ilyenkor bizonyosodik be, hogy a tanfolyam, bár nem olcsó, igenis megéri a befektetést. Mivel pedig a biztonságos vezetést nem lehet elég korán elkezdeni, akciót szerveznek a 17–21 éves korosztály számára. A fiatalok fél áron vehetnek részt a félnapos képzésen, így az nagyjából annyiba kerül, mint ha három-négy órát vezetnének a gépjármű-vezetői tanfolyamon a forgalomban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.