Aki nem ismeri saját korlátait, nem is tudja, milyen messze van azoktól – ez a közel három éve működő Gerhard Berger közlekedésbiztonsági és vezetéstechnikai tanpálya szlogenje. Kelet-Európa egyetlen ilyen létesítménye minden autós rémálmát, az irányíthatatlan sodródást, a megállíthatatlan csúszást kelti életre – kontrollált körülmények között.A legtöbb sofőr biztos kézzel kezeli járművét a hétköznapi forgalomban. Elég azonban néhány csepp eső vagy pár milliméternyi hótakaró, és máris elveszítik uralmukat az autó felett. A hiba nem az ő készülékükben van: sem a vezető- képzés, sem a hazai éghajlati viszonyok nem készítik fel őket a csúszós úton történő manőverezésre. Ez azonban nem változtat azon a tényen, hogy a megfelelő vezetési technika hiánya súlyos tragédiákhoz vezethet.A Gerhard Berger tanpálya pontosan az ilyen extrém helyzetek biztonságos körülmények között történő szimulálására szolgál. A fél-, egy- vagy kétnapos tanfolyamok célja persze nem az, hogy raliversenyzőket neveljen. Megismerteti viszont a résztvevőkkel a megcsúszás érzését, lehetőséget ad nekik, hogy begyakorolják az ilyenkor szükséges mozdulatokat, és megtapasztalják, hol húzódik autójuk képességeinek határa.„Sokan vakon bíznak saját tudásukban és autójuk modern biztonsági segédberendezéseiben. A blokkolásgátló vagy a vészfékaszszisztens azonban csak akkor hasznos, ha képesek vagyunk azokat használni – mondja Nádasdi János, a tanpálya igazgatója. – Számos balesetet okozott már, hogy az ABS működésével együtt járó lüktetéstől megijedve a gyakorlatlan vezető felengedte a fékpedált. Ugyancsak veszélyforrás, ha fékezés közben nem nyomjuk ki a kuplungot, hiszen a lefulladó motorral együtt a fék- és kormányszervó hatása is megszűnik, így aránytalanul nagyobb erő szükséges az autó irányításához.”Az ilyen és ezekhez hasonló apró trükköket először elméleti oktatás keretében tudatosítják a résztvevőkben, majd jön a vezetési gyakorlat. Ehhez a központ autóit is igénybe lehet venni, de Nádasdi János szerint hasznosabb, ha mindenki a saját autójával megy végig a tanpályán. Minden gépkocsi máshogy viselkedik ugyanis, ezért azt a járművet kell kiismernünk, amit minden nap vezetünk. Ha tudjuk, mekkora kanyarsebességre képes, hogyan jelzi a tapadás elvesztését, saját vezetési stílusunkat is ehhez fogjuk igazítani.„Gyakran megkérjük a tanfolyam résztvevőit, helyezzenek el egy bóját a nedves aszfalton oda, ahol szerintük meg fognak állni – meséli a pálya igazgatója. – Ilyenkor a magukat rutinosnak tartó sofőrök is megdöbbennek: szinte kivétel nélkül többszörösen alulbecsülik a fékutat. A tesztpályán ilyenkor csak a bóját ütik el, a valós életben azonban a bója helyén egy másik autó vagy egy gyalogos áll. Ezek után biztos, hogy megfontoltabban, felelősségteljesebben fognak közlekedni a közutakon is.”A vezetéstechnikai centrum gyakran szervez céges napokat. A néhány órás intenzív képzés arra ugyan nem elegendő, hogy rutinná finomodjanak a mozdulatok, de már a helyzet átélése is hatásos lehet. A tapasztalatok szerint a tanfolyamokat követően 25–30 százalékkal csökken a vállalati flottán belül a saját hibából bekövetkezett balesetek száma.„Magyarországon egyre népszerűbbek a terepjárók, ám ezek vezetését is külön meg kell tanulni, ezért hamarosan felépítünk egy off-road pályát – beszél a fejlesztési elképzelésekről Nádasdi János. – Ugyancsak tervezzük egy reflektorsor felállítását, amivel az éjszakai közlekedés legnagyobb veszélyét, az elvakítást tudjuk majd szimulálni.”A hivatásos sofőröktől kezdve a magánemberekig sokan látogatják a pályát. A nyitás óta folyamatosan érkeznek a visszajelzések: egy-egy éles helyzet után faxon, levélben köszönik meg a képzést a résztvevők. Ilyenkor bizonyosodik be, hogy a tanfolyam, bár nem olcsó, igenis megéri a befektetést. Mivel pedig a biztonságos vezetést nem lehet elég korán elkezdeni, akciót szerveznek a 17–21 éves korosztály számára. A fiatalok fél áron vehetnek részt a félnapos képzésen, így az nagyjából annyiba kerül, mint ha három-négy órát vezetnének a gépjármű-vezetői tanfolyamon a forgalomban.
A Tisza új alelnöke is kíváncsian várja, kik lesznek a jelöltjeik
