Nem kifogásolhat az unió

Gui Angéla
2001. 06. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az anyaország és az utódállamokban élő magyarok közötti viszonyt mindenképpen szabályozni kell, így a szomszédos országokban élő magyarokról szóló törvény több szempontból is előrelépésnek tekinthető – nyilatkozta lapunknak Schöpflin György, a londoni Imperial College professzora. A tudós szerint az Európai Unió tagállamai igazából nem kritizálhatják a státustörvényt politikai kifogásokkal, hiszen Nyugat-Európában számos precedens létezik hasonló kedvezményekre.Magyarország európai uniós csatlakozásakor nem jelenthet hátrányt, hogy elfogadott egy törvényt a szomszédos országokban élő magyarokra vonatkozóan, az Európai Unió országaiban ugyanis már létezik különféle, a státustörvényhez hasonló gyakorlat – fejtette ki a professzor. Schöpflin György elmondta: a második világháborút követően Franciaország és Nagy-Britannia – Németország esete speciális – elfogadta, hogy törvénnyel kell szabályozni azoknak a hovatartozását, akik egy adott nemzethez tartoznak, de külföldön élnek. Az imént említett két ország esetében főleg a gyarmatvilágban született, illetve ott élő angolokra és franciákra vonatkozott ez a rendezés. Nagy-Britannia és Franciaország azonban ódzkodott az etnikai definícióktól, és valamennyire semleges megoldásokat próbált megcélozni, s a mai napig is nagyon erős annak a mítosza, hogy ezek az államok nem alapozzák az állampolgárságot az etnicitásra. Ebből kifolyólag félmegoldások születtek, a gyakorlat azonban főleg az angolok esetében azóta sokat változott – szögezte le a tudós. A franciák a svájci, illetve a belga francia ajkúakat nem tartják franciáknak, ők nemzetiségi alapon nem is kérelmezhetik a francia állampolgárságot, ha mégis ehhez folyamodnak, akkor hasonló eljárás vonatkozik rájuk, mint bármely más bevándorlóra. A sokat vitatott Németország szintén így tesz az osztrákokkal, akik ugyanazoknak a szabályoknak kell alávessék magukat, mint például a skandinávok. A német gyakorlat azonban egy fontos dimenzióban mégis eltér, az úgynevezett volksdeutschok, vagyis a Keleten élő népi németek etnikai alapon is kérhetik az állampolgárságot. Schöpflin György példaként említette még a Portugália és Brazília, a Spanyolország és Dél-Amerika közötti laza szabályozást, valamint Olaszország esetét, amely a Horvátországban vagy Szlovéniában élő olaszoknak feltételek nélkül megengedi, hogy áttelepüljenek. Írország pedig minden további nélkül megadja az ír állampolgárságot azoknak a külföldön – akár az Amerikai Egyesült Államokban – élőknek, akiknek a felmenői nagyszülőkig visszavezetve Írországban születtek.A professzor szerint éppen az említett precedensekből kiindulva az unió tagállamai a státustörvényre vonatkozóan nem állhatnak elő politikai kifogásokkal. Schöfplin György azért hozzátette: sok függ attól, hogy a magyar állam a Brüszszellel folytatott tárgyalásai során miben állapodott meg az Európai Unióval.Lapunknak arra a kérdésére: miként tudja az EU elérni, hogy az európai államok tartsák tiszteletben a kisebbségek jogait, a professzor leszögezte: az unió mellett az Európa Tanács és az EBESZ kisebbségi főbiztosa is küzd a kisebbségek jogaiért, bár az EU esetében főleg a színfalak mögött folynak a tárgyalások, ott fogalmazódnak meg az országokkal szembeni konkrét kifogások, és a kompromisszumok is ott köttetnek. A probléma azonban alapvetően az, hogy amennyiben egy ország nem akarja elfogadni a szabályokat, akkor nagyon nehéz ezeket betartatni vele. Ha egy állam már tagja az uniónak, akkor azért könnyebb, mert fellebbezni lehet ellene az Európai Igazságügyi Bírósághoz, a luxemburgi törvényszékhez – hangoztatta Schöpflin György.Romániára visszaértve – fogalmazott a professzor – az Európai Parlament éppen a napokban hozta a nyilvánosságra, hogy az árvaházakban uralkodó katasztrofális helyzet miatt akár meg is szakíthatják Bukaresttel a csatlakozási tárgyalásokat. Kivételes esetnek számít ugyan, hogy a sajtóban is megjelentek ezek a kifogások, de ha már a nyilvánosság elé került ez az ügy, akkor az uniónak ebben a szituációban mindenképpen cselekednie kell.A professzor véleménye alapján a románoknak igazuk va, amikor a készülő státustörvény kapcsán a magyar kisebbséggel szemben alkalmazott pozitív diszkriminációt emlegetnek, de Budapestről nézve is elfogadható a jogszabály és Európában sem ütközik különösebb korlátokba. „Amikor Bukarest arra hivatkozik, hogy a státustörvény nem felel meg az európai normáknak, akkor nincs igaza” – hangoztatta Schöpflin György, aki szerint a jogszabály meg fogja erősíteni a határon túl elő magyarokat, azok szervezeteit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.