A pedagógusi életpályamodell kialakításának kérdésében minél szélesebb társadalmi egyetértést kell kialakítani – jelentette ki Sió László, a szaktárca kabinetfőnöke egy szakmai konferencián. Kiemelte: az oktatási tárca olyan életpályamodell kialakítását kezdte meg, amely határozott karrierképet jelöl ki a közoktatásban dolgozók számára, esélyt ad a boldogulásra, a munka minőségének javulását és a folyamatos szakmai megújulást szolgálja.A megfelelő pedagógusi életpályamodell kialakításának alapfeltétele, hogy világos rendszert írjon le, amely mind a szakmai karriert, mind az anyagi boldogulást illetően vonzóvá teszi a pedagógus- pályát – nyilatkozta lapunknak a kabinetfőnök, aki megemlítette, hogy az Oktatási Minisztériumban (OM) már folynak az ezzel kapcsolatos munkálatok. Sió László elmondta: számos eldöntendő kérdés merült fel már eddig is, amelyeket meg kell vitatni, ezért kellő időt kell szánni a modell kialakítására. Az új rendszert vagy annak egyes elemeit legkorábban is csak 2003-tól lehet majd bevezetni.Terveik szerint a felsőoktatásban már meglévő karriermodell alapelveit is beépítik majd, amely szerint a belépőknek, fiataloknak magasabb illetmény jár, és nem az életkor, hanem a szakmai előrelépés függvényében emelkedik jelentősebben a fizetés.Sió László szerint nem csupán a minimálbér jelentős emelése miatti feszültség okán van szükség a kezdő bérek emelésére, hanem azért is, mert csak így tehető vonzóvá a pálya a fiatalok számára.Emellett fontosnak tartják a bérrendszer már ma is meglévő elemeinek erősítését, amelyek közül a kabinetfőnök az osztályfőnöki és vezetői pótlék, valamint a minőségi bérelem erősítését tartja kiemelten fontosnak. A modell kialakítása során meg kell fontolni egy, az életkor tekintetében kevésbé tagolt, nagyobb „ugrásokat” lehetővé tevő rendszer bevezetését.A kabinetfőnök szerint kulcskérdés a pályakezdő pedagógusok szakmai és anyagi támogatása. A pedagóguspálya nem az első tanítási napon, hanem a főiskolai, egyetemi tanulmányok alatt kezdődik, ezért kell erősíteni és a tanulmányok korábbi szakaszára helyezni a gyakorlati képzést, a hallgatókat pedig be kell vonni a különböző szakmai feladatok ellátásába.A modell kialakításakor törekedni kívánnak arra is, hogy a szakértői munka is váljék logikus részévé a pedagógiai életpályának, emellett a modellnek el kell ismernie a speciális tevékenységeket, például a kistelepülésekenvagy a hátrányos helyzetű gyermekek között végzett munkát és a nevelési feladatok ellátását is. Az „egy tantárgyba való bezárkózás” elkerüléséért a szemléletet, módszertani megújulást jelentő képzési elemek erőteljesebb megjelenítését is fontosnak tartja a tárca szakértője, aki a speciális megoldásra váró feladatok között említette a hiányszakokat – informatika, idegen nyelv – oktató tanárok helyzetét, mert ezeken a területeken a piac elcsábítja a pedagógusokat a pályáról. Az életpályamodell keretében kívánják megvizsgálni azt is, hogyan érvényesülnek ma az olyan kedvezmények, mint például a ruhapénz, az utazási kedvezmények, a szakkönyvvásárlás támogatása, vagy az étkezési és üdülési hozzájárulások. Ezek jelentős részben nem az OM hatáskörébe tartozó kérdések, ezért itt kormányzati szintű együttműködésre van szükség – hangsúlyozta Sió László.
Szijjártó Péter reagált Trump béketörekvéseire
