Pedagógusi életpályamodell

Hanczár János
2001. 06. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A pedagógusi életpályamodell kialakításának kérdésében minél szélesebb társadalmi egyetértést kell kialakítani – jelentette ki Sió László, a szaktárca kabinetfőnöke egy szakmai konferencián. Kiemelte: az oktatási tárca olyan életpályamodell kialakítását kezdte meg, amely határozott karrierképet jelöl ki a közoktatásban dolgozók számára, esélyt ad a boldogulásra, a munka minőségének javulását és a folyamatos szakmai megújulást szolgálja.A megfelelő pedagógusi életpályamodell kialakításának alapfeltétele, hogy világos rendszert írjon le, amely mind a szakmai karriert, mind az anyagi boldogulást illetően vonzóvá teszi a pedagógus- pályát – nyilatkozta lapunknak a kabinetfőnök, aki megemlítette, hogy az Oktatási Minisztériumban (OM) már folynak az ezzel kapcsolatos munkálatok. Sió László elmondta: számos eldöntendő kérdés merült fel már eddig is, amelyeket meg kell vitatni, ezért kellő időt kell szánni a modell kialakítására. Az új rendszert vagy annak egyes elemeit legkorábban is csak 2003-tól lehet majd bevezetni.Terveik szerint a felsőoktatásban már meglévő karriermodell alapelveit is beépítik majd, amely szerint a belépőknek, fiataloknak magasabb illetmény jár, és nem az életkor, hanem a szakmai előrelépés függvényében emelkedik jelentősebben a fizetés.Sió László szerint nem csupán a minimálbér jelentős emelése miatti feszültség okán van szükség a kezdő bérek emelésére, hanem azért is, mert csak így tehető vonzóvá a pálya a fiatalok számára.Emellett fontosnak tartják a bérrendszer már ma is meglévő elemeinek erősítését, amelyek közül a kabinetfőnök az osztályfőnöki és vezetői pótlék, valamint a minőségi bérelem erősítését tartja kiemelten fontosnak. A modell kialakítása során meg kell fontolni egy, az életkor tekintetében kevésbé tagolt, nagyobb „ugrásokat” lehetővé tevő rendszer bevezetését.A kabinetfőnök szerint kulcskérdés a pályakezdő pedagógusok szakmai és anyagi támogatása. A pedagóguspálya nem az első tanítási napon, hanem a főiskolai, egyetemi tanulmányok alatt kezdődik, ezért kell erősíteni és a tanulmányok korábbi szakaszára helyezni a gyakorlati képzést, a hallgatókat pedig be kell vonni a különböző szakmai feladatok ellátásába.A modell kialakításakor törekedni kívánnak arra is, hogy a szakértői munka is váljék logikus részévé a pedagógiai életpályának, emellett a modellnek el kell ismernie a speciális tevékenységeket, például a kistelepülésekenvagy a hátrányos helyzetű gyermekek között végzett munkát és a nevelési feladatok ellátását is. Az „egy tantárgyba való bezárkózás” elkerüléséért a szemléletet, módszertani megújulást jelentő képzési elemek erőteljesebb megjelenítését is fontosnak tartja a tárca szakértője, aki a speciális megoldásra váró feladatok között említette a hiányszakokat – informatika, idegen nyelv – oktató tanárok helyzetét, mert ezeken a területeken a piac elcsábítja a pedagógusokat a pályáról. Az életpályamodell keretében kívánják megvizsgálni azt is, hogyan érvényesülnek ma az olyan kedvezmények, mint például a ruhapénz, az utazási kedvezmények, a szakkönyvvásárlás támogatása, vagy az étkezési és üdülési hozzájárulások. Ezek jelentős részben nem az OM hatáskörébe tartozó kérdések, ezért itt kormányzati szintű együttműködésre van szükség – hangsúlyozta Sió László.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.