Sínen a hannoveri villamosok

Gidró Kriszta
2001. 06. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megkezdik tízezer kilométeres próbajáratukat a használt hannoveri villamosok, amelyeket Vajda Pál főpolgármester-helyettes tegnap mutatott be. A Fővárosi Bíróság szintén tegnap megkezdte Demszky Gábor keresetének tárgyalását. Amennyiben az ítélet a fővárosnak kedvez, úgy a bíróság a villamosok vételárának egyharmadát bírságként kifizettetheti a BKV-val.Összesen 136 darab, 40–50 év közötti UV-villamost vált fel a 68 használt hannoveri villamos, a szerelvények a 13-as, a 63-as, az 50-es és a 62-es villamosok vonalán közlekednek majd – jelentette be Vajda Pál főpolgármester-helyettes a múlt héten érkezett járművek bemutatóján. A hannoveri villamosok közül kettő már megérkezett Budapestre, ezek 10 ezer kilométeres próbajáratot teljesítenek majd szeptemberig, a következő 44 szerelvény érkezéséig. A további 22 villamos a jövő év elején áll forgalomba.Aba Botond, a BKV vezérigazgatója tudatta: a közlekedési társaságnak összesen 800 villamosa van, ezek közül 315 szerelvény 40–50 év közötti, elavult, sürgősen cserére szorul. A hannoveri járművek forgalomba állítása után megmaradó UV-ket a nagykörúti villamostender sikeres lezárása után tudják majd lecserélni.Manninger Jenő, a közlekedési tárca politikai államtitkára úgy vélekedett: a minisztérium helyesen döntött, amikor a szakhatósági előírások módosításával lehetővé tette, hogy Budapest megvásárolja a hannoveri villamosokat. Álláspontja szerint ugyanis ezek jóval korszerűbbek, mint bármelyik a fővárosi síneken közlekedők közül.A használt hannoveri villamosokon 46 ülő- és 130 állóhely van. Energiafogyasztásuk alacsony, a szerelvények télen fűthetők. A Budapesten közlekedő villamosoknál lényegesen gyorsabbak és csendesebbek. A lépcsőszerkezet érzékeli a peron magasságát, annak megfelelően felemelkedik vagy lesüllyed, így az utasok úttestről, járdaszigetről és magas peronról is kényelmesen felszállhatnak.Egy hét múlva hirdet ítéletet a Fővárosi Bíróság abban a perben, amely Demszky Gábor keresete nyomán indult meg. A főpolgármester a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) hannoveri villamosokkal kapcsolatos határozatát támadta meg. A KDB ugyanis formai okokra hivatkozva elutasította azt a beadványt, amelyben a főpolgármester a BKV hannoveri villamosok megvásárlására indított közbeszerzési eljárását kifogásolta. A KDB szerint a főpolgármester ugyanis későn nyújtotta be beadványát, illetve a határozat szerint a fővárosi önkormányzat ebben az ügyben nem minősül ügyfélnek. A főváros jogászai szerint azonban ez azt jelenti, hogy az önkormányzat – annak ellenére, hogy tulajdonosa a BKV-nak, illetve a vásárláshoz szükséges forrást is biztosította – nem szólhat bele a közlekedési társaság ügyeibe.A Fővárosi Bíróságon tegnap kezdődött perben a főváros ügyvédje úgy érvelt: Demszky Gábor beadványa nem érkezhetett későn, ugyanis az önkormányzat csak február 22-én szerzett tudomást arról, hogy a villamosok árát a költségvetésből kell biztosítania. Mint ismert, a közgyűlés ezen a napon szavazott a villamosok megvásárlásáról.A perben a KDB oldalán beavatkozó BKV ügyvédje azonban egy decemberi és egy januári keltezésű levelet is felmutatott, amelyekben már szó volt a főváros anyagi segítségéről. A bíró szerint emellett február 22-én a közgyűlésnek már tudnia kellett arról, hogy a BKV önerőből nem tudja kifizetni a villamosok vételárát, hiszen a testület aznap hozott döntést az ügyben.A bíró emellett arra is felhívta a figyelmet, hogy – mivel a szerződést már aláírták és a villamosok is megérkeztek – a főváros pernyertessége esetén bírságot kell kiszabnia a BKV-re a szabálytalan közbeszerzési eljárás miatt. A bírság összege elérheti a villamosok vételárának egyharmadát, azaz a 2,1 milliárd forintot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.