Szorosan a Golf nyomában

Hajdu Imre
2001. 06. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem először fordul elő, hogy egy autó tervezésekor azt a célt tűzi maga elé a gyár: a kategória legjobbját kell megelőzni. S az sem először fordul elő, hogy ez sikerül is. A Peugeot 307 persze még csak a tesztek során bizonyította minőségét; a legnagyobb próba még hátravan, hiszen az autó most kerül a szalonokba.Mostanában egyre jobban megy a Peugeot-nak. A 206 sikere talán még magukat a franciákat is meglepte, arra pedig kevesen számítottak, hogy a 607 a nagyautók között átrendezi az erőviszonyokat. Most a 307-esen a sor, hogy folytassa a Peugeot menetelését.Ha vetünk egy pillantást a kocsira, szinte biztosra vehetjük a sikerét. A formatervezők ugyanazokkal a jellegzetes elemekkel operáltak, amelyek révén a 206 átütő sikert ért el, sőt, kicsit tovább is mentek. A francia gyár ugyanis evolúciós limuzinnak hívja a 307-est, és ezen részben azt érti, hogy – buszlimuzinos jellemzőket csempészve a dizájnba – a franciák kompaktautója más, mint a többi. Nos, ebből annyi feltétlenül igaz, hogy az autó sziluettje valóban emlékeztet kissé az egyterűekre, azaz magasabb a hagyományos építésű autóknál. Ezért a beltérben bőségesebb a helykínálat, mint azt a 307 hossza (4,2 méter) alapján várnánk. Mivel a tető magasabban húzódik, az üléseket is magasabbra helyezhették. Ennek két előnye is van: az egyik, hogy így természetesebb az üléshelyzet, a másik, hogy nagyobb a lábtér. A 307 azonban még ezzel együtt sem a kategória legtágasabb autója, hiszen a Ford Focus sem kisebb nála, a szintén újdonságnak számító Honda Civic pedig sokkal nagyobb belül.Az utastér dizájnjának és minőségének kialakításakor nyilvánvalóan a VW Golf volt az irányadó vetélytárs. Az alkamazott anyagok színe, mintázata és tapintása, a francia autóban kevéssé megszokott kemény tömésű ülések, a volán fogása, illetve a váltókar mozgása a kuliszszában mind-mind a német riválisra emlékeztetnek. Ha az ember bekötött szemmel tapogatózva próbálná kitalálni, hogy milyen kocsiban ül, nagy eséllyel Golfnak titulálná az új Peugeot-t. Ez persze nem lenne baj, ha a Golf még mindig a legjobb kompakt autó lenne, de a bemutatása óta megjelent vetélytársaknak köszönhetően legfeljebb már csak a középmezőnyben küzd.Mindenképpen érv viszont a 307 mellett, hogy utastere jóval tágasabb, a felszereltsége gazdagabb, a belvilága pedig – az ötféle rendelhető színkombinációnak köszönhetően – könnyen a vevő ízléséhez igazítható. A felszereltség a biztonságra koncentrál: már a legolcsóbb 307-esben is széria a dupla légzsák, a blokkolásgátló, a fékasszisztens, a szervokormány, illetve az öt fejtámla. A kényelmet az első ablakemelők, a távirányítós központi zár, a hat hangszórós rádiós magnó szolgálja. A jobban felszerelt változatokban már oldal- és függönylégzsákot is találunk, s nem kell fizetni a klímaberendezésért sem.A Peugeot 307 bevezetésekor három motor közül lehet választani. A legkisebb az 1,4 literes, 75 lóerős benzines lesz, de a Peugeot importőre – kedvező ára ellenére – nem ennek szánja a főszerepet a hazai piacon. A 3 150 307 forintba kerülő alapváltozatnál ugyanis csupán 250 ezerrel lesz drágább a jóval izmosabb, 110 lóerős 1.6-os, s így valószínűleg sokkal népszerűbb lesz. A kínálat harmadik tagja a már jól ismert és takarékossága révén méltán népszerű kétliteres HDi-erőforrás, amely a 307-esben 90 lóerőt teljesít. Ennek a motornak később vezetik be a 110 lóerős, részecskeszűrővel is felszerelt változatát, illetve lesz még egy, a Forddal közösen fejlesztett 70 lóerős kisebb dízelmotor is. A Peugeot nemcsak a motorpalettát igyekszik majd szélesebbé tenni, hanem tervezi sportos háromajtós, illetve kupékabrió karosszéria bemutatását is. Később pedig kompakt buszlimuzin is megjelenik a 307-esből.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.