Terepjárórecept: ugyanaz másképp

2001. 06. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az európai eladási statisztikák szerint az Opel Frontera igazi telitalálat: a terepesek között ez az egyik legnépszerűbb modell. Ezért nem is sokat változtattak rajta a legutóbbi frissítéskor – legalábbis kívül nem.A Frontera orra a lekerekítések ellenére még mindig nagy és szögletes – olyan, ahogy a terepjárósok szeretik. A széles kerekeket hordónyi sárvédők veszik körül, a pótkerék pedig macsósan a hátsó ajtón kívülre került. Bármennyire is céljármű egy terepjáró (vagy legalább is az volt a kilencvenes évekig), a dizájn a terepeseket választók között is egyre fontosabb szempont.A Frontera utasterének hangulata és formaterve is maradt a régi, ám a korábbi, sokat kritizált változatokhoz képest jelentősen csökkent a zajszint. Sőt, a karosszéria torziós merevsége is sokkal jobb, mint az előd esetében; erre különösen nagy szükség van akkor, amikor az autó szinte kicsavarodott futóművel kecmereg át a buckákon vagy sziklás vízmosásokon.A Fronterát Angliában, Lu-tonban gyártják, s csak ebben az üzemben nem kevesebb, mint 300 millió márkát (közel 41 milliárd forintot!) fordítottak a minőségbiztosítás javítására és fejlesztésére. Az utasok mindebből anynyit vesznek észre, hogy a Frontera beltéri burkolatai még terepen zötykölődve sem zörögnek jobban az átlagosnál, s a karosszéria sem nyikorog. Az ope-lesek mérései szerint az új Fron-tera belső zajszintje durván 50 százalékkal csökkent az előző modellhez képest.Az új motorgeneráció háromtagú. A 2,2 literes turbódízel nagyon takarékos; közel húsz százalékkal fogyaszt kevesebbet, mint az eddigi 2,5 literes, Olaszországból érkező dízel, és ehhez a motorhoz már automatikus váltó is rendelhető. A kisebb fogyasztás a tömeg lefaragásának is köszönhető: a dízelváltozat 140 kilóval könnyebb, mint korábban, amiben persze szerepe van az alumíniumból készült kardántengelynek, a könnyebb hűtőnek és a görgőcsapágyas helyett fogasléces kormányműnek is. Ez utóbbi azért is fontos változás, mert a fogasléces kormánymű – bár kevésbé strapabíró – sokkal pontosabb irányíthatóságot nyújt, s mivel ma már az igazi terepjárókat is zömmel aszfalton használják, ez a tulajdonság kerülhetett előtérbe. Terepen a kissé nyers működés ellenére a dízelgéppel a legjobb a Frontera, mert a gázolajos motor szinte a pincéből húz, és egykedvűen pöfögve szinte bármilyen terepen áthámozza magát. Terepen nagyon nagy előny, hogy a hátsókerék-hajtásról százas tempóig menet közben is át lehet kapcsolni összkerekes üzemmódra.Aszfalton a 3,2 literes V6-ossal a legjobb autózni: megy is, szép is a hangja, nagyon jó az automata váltója. Csak tankolni ne kelljen bele: a fogyasztása közelebb van a húsz literhez, mint a tizenöthöz. Akinek ez sok, de a dízel ker-regését sem szereti hallgatni, az megrendelheti az autót a 2,2 literes, négyhengeres motorral is, ami még mindig megfelelően mozgatja a több mint másfél tonnás autót.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.