Olyan közbeszerzési pályázatot írunk ki néhány napon belül, amely kapcsán az általunk lefoglalt termékek, így például a gépjárművek árverési értékesítését végezhetné egy vállalkozás. Mindemellett a későbbiekben szeretnénk elérni, hogy a jogerősen elkobzott gépjárművek, irodatechnikai berendezések, informatikai eszközök jelentős része, amelyek a hatóságok által hasznosíthatók, a költségvetési szervekhez, a rendőrséghez, a határőrséghez, a tűzoltósághoz vagy a vám- és pénzügyőrséghez kerüljenek, és ne árveréseken kelljen túladnunk rajtuk. Ehhez azonban törvénymódosításra lenne szükség – nyilatkozta lapunknak Bencze József, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága (VPOP) rendészeti főigazgatója, majd hozzátette: ennek a lehetőségnek a megteremtése a költségvetésnek nagyobb hasznot hozna, mint a jelenlegi gyakorlat, vagyis hogy árveréseken értékesítik a gépjárműveket, eszközöket. A tábornok kifejtette: rövidesen értékelésre kerül annak a másfél éve hatályos törvénynek a tapasztalata is, amely a jogerősen elkobzott dolgok közérdekű hasznosítását, elosztását szabályozza. (Ezeket a Gazdasági Minisztérium mellett működő Karitatív Tanácsnak fel kell ajánlani, amely dönt a ruhaneműk és egyéb használati dolgok további sorsáról). A büntetőeljárások során elkobzott járműveket a bíróság jogerős, lefoglalást kimondó határozata alapján értékesítheti a VPOP. Ez az esetek mintegy kétharmadát jellemzi, míg a járművek jelentős száma a jelzálogjog érvényesítése következtében kerül a vám- és pénzügyőrség telephelyére. Múlt év óta egyébként új jogi lehetőség, hogy azokat a járműveket, amelyek használatával megsértették a jövedéki törvényt, államigazgatási eljárás során lefoglalhatja a hatóság.Bencze József ismertette: luxus limuzinok és sportkocsik természetesen nem kerülnének a hatóságokhoz, s azok az „átlagautók”, amelyek mégis oda kerülnek, nem veszélyeztetik a viszonylag egységes járműpark felbomlását. Sőt, vannak olyan feladatok – például: a felderítési munka területén –, amelyek során kifejezetten előnyös, ha nem a rendszeresített járműveket használják. Az, hogy a lefoglalt járműveket a költségvetés szétosztja a rendvédelmi és ellenőrző hatóságok között, nem új keletű Európában, és az Amerikai Egyesült Államokban sem. Az elmúlt esztendőkben évente mintegy 17-20 millió forint kiadást jelentett a VPOP-nak a lefoglalt járművek tárolása.
Itt a bejelentés az orosz-amerikai csúcsról
