Turizmus az interneten

2001. 06. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kereskedelmi szálláshelyek, utazási irodák, utazásszervezôk, valamint a közlekedési társaságok véleménye szerint növekedni fog az internet által kínált üzleti lehetôségek kihasználása. A szálláshely-szolgáltatók és az utazási irodák nagy reményt fûznek az internet piacátalakító hatásához, míg a közlekedési társaságok szerint a világháló nem fogja jelentôs mértékben befolyásolni a piacukat.A GKI Gazdaságkutató Rt. — a Webigen Rt.-vel és a Sun Microsystems Magyarországgal együttmûködve — negyedévente felméri az idegenforgalmi szektor internethasználati szokásait, várakozásait, az internetes üzleti alkalmazások elterjedtségét, az internet alapú kereskedelem várható alakulását. A GKI Gazdaságkutató Rt. számos más kutatásához hasonlóan ezen felmérésének eredményeit is egy indexben, a GKI-Webigen idegenforgalmi internethasználati indexben összegzi. Ez a konjunktúraindex, mely a magyar gazdaság vizsgált szegmensének az internettel és az internetes üzleti alkalmazásokkal kapcsolatos várakozásait számszerûsíti, négy kérdés eredményeit foglalja magában. A kérdések az internetes értékesítés és beszerzés várható alakulására, az internetnek a cég piacára gyakorolt hatására és az internet lehetôségeinek jelenben és jövôben vélt kihasználására vonatkoznak. 2001. elsô negyedévében a GKI-Webigen idegenforgalmi internethasználati indexének értéke 8,2. Az index, bár egyes összetevôi még pesszimizmusról tanúskodnak, összességében az idegenforgalmi szektor immár enyhe optimista várakozásait jelzi az internet üzleti életben betöltött szerepével kapcsolatban.Az utazási irodáknál a két fô internetes tevékenység a kutatás és a levelezés. A tendenciákat megfigyelve azonban várhatóan növekedni fog az internet ügyfélkapcsolatokkal, tájékoztatással, adattovábbítással kapcsolatos használata.A szálláshely-szolgáltatók a következô tizenkét hónapban nagyobb szerepet szánnak az internetes értékesítésnek és az internetes marketingnek, de a válaszok alapján az interneten keresztüli kutatás és levelezés a jövôben is megôrzi a dominanciáját.A közlekedési társaságok jelenleg elsôsorban adattovábbításra és levelezésre használják a világhálót. Az internet üzleti alkalmazása körükben még nem terjedt el széles körben, de a kapott válaszok azt mutatják, hogy a vállalkozások egy része mindenképpen tervezi azok használatát.A mintában szereplô utazási irodák és utazásszervezôk mintegy harminchárom százaléka már rendelkezik internetes stratégiával, harmincnyolc százaléka egy-két éven belül tervezi annak kialakítását. A közlekedési társaságoknál ez az arány harminc százalék és hatvan százalék.Az elôzô negyedéves kutatás alapján a válaszadó szállodák nagyobb részében elérhetô az interneten keresztüli szobafoglalás. Véleményük szerint az elektronikus szobafoglalások jelenleg már a forgalom hat-hét százalékát adják, ami a következô egy évben várhatóan tovább fog emelkedni.A közlekedési cégek közül egyik sem jelezte, hogy jelenleg az interneten keresztül elérhetôvé tenne jegyrendelési, illetve helyfoglalási szolgáltatást, viszont a következô tizenkét hónapban majdnem minden harmadik válaszoló tervezi ez irányú fejlesztéseinek beindítását. Az internetes üzleti megoldások bevezetését forráshiánnyal, kismértékû érdeklôdéssel és a beruházás megtérülésének hiányával magyarázzák.A kereskedelmi szálláshelyek harminc százaléka már vásárolt elektronikus piactérrôl, döntô többségük magyar oldalakat keresett fel. A szállodák ötvennyolc százaléka már kapott megrendelést a már említett oldalakról. A magyar szállodákat egyaránt keresték hazai és nemzetközi oldalakról szobafoglalási, illetve információgyûjtési szempontból.A kereskedelmi szálláshelyek harminc, az utazási irodák harmincöt és a közlekedési társaságok ötven százaléka az elektronikus aláírás egyértelmûen pozitív hatását jelezte. Az elsô két kategóriában a válaszadók harminchárom, illetve harminckilenc százaléka közömbösnek ítélte a digitális azonosító hatását, míg a személyszállítással foglalkozó társaságoknak csak tizede vélte úgy, hogy a cég üzletmenetében az újfajta hitelesítési mód nem éreztetni majd hatását.A felmérésben negyvenkilenc kereskedelmi szálláshely, tíz közlekedési társaság és tizennyolc utazási iroda vett részt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.