Tavaly több mint 2,2 milliárd forintot fizetett ki a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) a kártalanítási számla terhére azokra a gépjárművel okozott károkra, ahol a károkozó gépjármű üzembentartói nem rendelkeztek kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással (gfb) – mondta lapunk kérdésére válaszolva Ragályi István, a Mabisz gépjármű-kárrendezési iroda ügyvezető igazgatója. Hozzátette: ez idáig komolyabb ellenőrzés nem létezett, ám mostantól a helyzet megváltozik, mert egy új információs rendszer segíti a bliccelők kiszűrését. A számítógépes projekt a Belügyminisztérium és a biztosítótársaságok közös beruházásából valósult meg. A cégek a kötelezőből származó bevételek 8 ezrelékét, közel 500 millió forintot fordítottak erre a célra, míg a biztosítók a rendszer üzemeltetéséhez bevételük 5 ezrelékével járulnak hozzá.A Belügyminisztérium járműadatbázisát negyedévente hasonlítják össze a biztosítók kötvénynyilvántartásával, s a rendszer kimutatja, kik azok, akik nem fizetik a kötelező biztosítást. Ezekről a személyekről a minisztérium értesíti az illetékes jegyzőt, aki felszólítja a jármű tulajdonosát, hogy rendezze hátralékát. Akik ezt mégis elmulasztják, azoknak autójáról a jegyző leszerelteti a rendszámtáblát. Az ügyvezető igazgató hangsúlyozta, hogy a káreseményt szenvedett vétlen autóst minden esetben kártalanítják. Ismertette: dologi kárra már több tízmillió forintot is kifizettek. Most is van egy ügyük, amely esetében személyi sérülés miatt 199 millió forintot különítettek el a káresemény rendezésére. Ugyanis a 3–5 éves gyermekek baleseti rokkantsága esetén az alapból kell a sérülteket életük hátralévő részén támogatni. Az ügyvezető igazgató ismertette: a nem fizetők által okozott károk mintegy 30 százalékát tudják behajtani. Ez az arány igen kedvező az elmúlt évek 5-15 százalékához képest. Információink szerint az elkövetkezendő két hétben mintegy 125 ezer olyan autós kap felszólítást, akik eddig úgy gondolták, rájuk nézve a kötelező nem kötelező.

Menczer Tamás: Elszólták magukat, blöff az egész Tisza