A nemzetközi fuvarozásban részt vevő gépjárművezetők munkaidejét szabályozó európai megállapodás (AETR) alapján – mivel hazánk korábban csatlakozott az egyezményhez –, 2002. január 1-jétől a belföldön közlekedő tehergépkocsikat és autóbuszokat is fel kell szerelni menetíró készülékkel, úgynevezett tachográffal, illetve sebességkorlátozó berendezéssel. Ezzel együtt minden államban a jogszabályalkotók meghatározhatják azt a kört, amely felmentést kap a tachográfok és sebességkorlátozó berendezések beszerelési kötelezettsége alól. Ennek megfelelően itthon is készülnek a szükséges kiegészítő jogszabályok.A Közlekedési és Vízügyi Minisztérium által készítendő rendelet az elképzelések szerint őszszel jelenik meg. A kiegészítő jogszabályok alapjául az Európában már elfogadott rendeletek szolgálnak. Várhatóan a menetíró és sebességkorlátozó berendezések beszerelési kötelezettsége alól a kis távolságon, privát céllal közlekedő járművek tulajdonosai, illetve üzemben tartói mentesülnek. A Közlekedési Főfelügyelet számításai szerint 2002. január 1-jéig mintegy hatvanezer, belföldi forgalomban közlekedő szállítójárművet és autóbuszt kell felszerelni menetíró készülékekkel.Az AETR-egyezmény előírásai a 3500 kilogramm legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépkocsikra, illetve szerelvényekre, valamint a vezetővel együtt a kilenc főt meghaladó befogadóképességű személyszállításra alkalmas autóbuszokra vonatkoznak. Egy-egy berendezés átlagosan 100-150 ezer forintba kerül, a kis távolságokon közlekedő, alacsony forgalmat bonyolító járműveket nem lenne gazdaságos – többek között ezért is alkotják meg a mentesítő jogszabályokat – ilyen drága berendezéssel ellátni. Mint azt Török László, a Közlekedési Főfelügyelet osztályvezetője lapunk kérdésére elmondta, az AETR-kötelezettségek alól valószínűleg mentesülnek például azok a helyi építőanyag-kereskedők, akik helyhez kötötten saját árujukat szállítják. Ugyanígy a 3500 kilogramm össztömeget könnyen eléri egy olyan járműszerelvénnyel közlekedő személygépkocsi, amellyel hivatásszerűen autómentést végeznek. Ilyen esetekben várhatóan nem lesz kötelező a menetírók beszerelése. Török László elmondta, hogy elsősorban a kis távolságokon privát céllal közlekedő járművek tulajdonosai, üzemben tartói fordítsanak különös figyelmet a negyedik negyedévben megjelenő jogszabályokra.A nemzetközi forgalomban közlekedő gépjárművek vezetőitől Nyugat-Európában eddig is megkövetelték a hatóságok az AETR-megállapodás szabályainak betartását, tehát rendszeresen ellenőrzik a vezetési és pihenőidők pontos betartását. Az új szabályozás hatályba lépése egyben azt is jelenti, hogy hazánk területén 2002. január 1-jétől a kelet felől érkező teherszállító járművekre és autóbuszokra is ugyanazok a szigorú rendeletek vonatkoznak: a napi vezetési idő nyolc óránál nem lehet több – kétszer egy héten kilenc óra lehet –, és négy óránként a sofőröknek háromnegyed órás pihenőidőt kell tartaniuk. Minden hetedik napon minimálisan 24 órás időtartamú pihenőt kell igénybe venniük.A vizsgálatok nem csak a sofőröket érintik. A munkáltatókat az egyezmény kötelezi, hogy az alkalmazott gépjárművezetőktől megköveteljék a szabályok betartását, egyszersmind biztosítsák annak feltételeit. Az AETR-egyezményhez csatlakozó országok számára meghatározzák, hogy egy adott időintervallumon belül – függetlenül a gépjármű honosságától – hány munkanapot kell kötelezően vizsgálni. A magyar hatóságoknak évente 288 ezer korongot – egy korong egy munkanapot rögzít – kell megvizsgálniuk. Mindezt az országutakon a Közlekedési Főfelügyelet, a határállomásokon a vám- és pénzügyőrség, a cégek telephelyein pedig a Közlekedési Főfelügyelet az Országos Munkaügyi és Munkabiztonsági Főfelügyelőséggel közösen végzi. A telephelyen abban az esetben kötelező ellenőrizni, ha egy cég több járművénél talált valamely hatóság rendellenességet.A vizsgálatok magas száma miatt a Közlekedési Főfelügyeletnek a jövő évtől új mobil ellenőrző műszereket kell beszereznie. A húsz mobil egység megvételére közbeszerzési pályázatot írnak ki a közeljövőben.
Hihetetlen, mit művelt a magyar dartsos, ellenfele is tapsolta parádés nyilait + videó
