Kötelező lesz a menetíró

Putsay Gábor
2001. 07. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nemzetközi fuvarozásban részt vevő gépjárművezetők munkaidejét szabályozó európai megállapodás (AETR) alapján – mivel hazánk korábban csatlakozott az egyezményhez –, 2002. január 1-jétől a belföldön közlekedő tehergépkocsikat és autóbuszokat is fel kell szerelni menetíró készülékkel, úgynevezett tachográffal, illetve sebességkorlátozó berendezéssel. Ezzel együtt minden államban a jogszabályalkotók meghatározhatják azt a kört, amely felmentést kap a tachográfok és sebességkorlátozó berendezések beszerelési kötelezettsége alól. Ennek megfelelően itthon is készülnek a szükséges kiegészítő jogszabályok.A Közlekedési és Vízügyi Minisztérium által készítendő rendelet az elképzelések szerint őszszel jelenik meg. A kiegészítő jogszabályok alapjául az Európában már elfogadott rendeletek szolgálnak. Várhatóan a menetíró és sebességkorlátozó berendezések beszerelési kötelezettsége alól a kis távolságon, privát céllal közlekedő járművek tulajdonosai, illetve üzemben tartói mentesülnek. A Közlekedési Főfelügyelet számításai szerint 2002. január 1-jéig mintegy hatvanezer, belföldi forgalomban közlekedő szállítójárművet és autóbuszt kell felszerelni menetíró készülékekkel.Az AETR-egyezmény előírásai a 3500 kilogramm legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépkocsikra, illetve szerelvényekre, valamint a vezetővel együtt a kilenc főt meghaladó befogadóképességű személyszállításra alkalmas autóbuszokra vonatkoznak. Egy-egy berendezés átlagosan 100-150 ezer forintba kerül, a kis távolságokon közlekedő, alacsony forgalmat bonyolító járműveket nem lenne gazdaságos – többek között ezért is alkotják meg a mentesítő jogszabályokat – ilyen drága berendezéssel ellátni. Mint azt Török László, a Közlekedési Főfelügyelet osztályvezetője lapunk kérdésére elmondta, az AETR-kötelezettségek alól valószínűleg mentesülnek például azok a helyi építőanyag-kereskedők, akik helyhez kötötten saját árujukat szállítják. Ugyanígy a 3500 kilogramm össztömeget könnyen eléri egy olyan járműszerelvénnyel közlekedő személygépkocsi, amellyel hivatásszerűen autómentést végeznek. Ilyen esetekben várhatóan nem lesz kötelező a menetírók beszerelése. Török László elmondta, hogy elsősorban a kis távolságokon privát céllal közlekedő járművek tulajdonosai, üzemben tartói fordítsanak különös figyelmet a negyedik negyedévben megjelenő jogszabályokra.A nemzetközi forgalomban közlekedő gépjárművek vezetőitől Nyugat-Európában eddig is megkövetelték a hatóságok az AETR-megállapodás szabályainak betartását, tehát rendszeresen ellenőrzik a vezetési és pihenőidők pontos betartását. Az új szabályozás hatályba lépése egyben azt is jelenti, hogy hazánk területén 2002. január 1-jétől a kelet felől érkező teherszállító járművekre és autóbuszokra is ugyanazok a szigorú rendeletek vonatkoznak: a napi vezetési idő nyolc óránál nem lehet több – kétszer egy héten kilenc óra lehet –, és négy óránként a sofőröknek háromnegyed órás pihenőidőt kell tartaniuk. Minden hetedik napon minimálisan 24 órás időtartamú pihenőt kell igénybe venniük.A vizsgálatok nem csak a sofőröket érintik. A munkáltatókat az egyezmény kötelezi, hogy az alkalmazott gépjárművezetőktől megköveteljék a szabályok betartását, egyszersmind biztosítsák annak feltételeit. Az AETR-egyezményhez csatlakozó országok számára meghatározzák, hogy egy adott időintervallumon belül – függetlenül a gépjármű honosságától – hány munkanapot kell kötelezően vizsgálni. A magyar hatóságoknak évente 288 ezer korongot – egy korong egy munkanapot rögzít – kell megvizsgálniuk. Mindezt az országutakon a Közlekedési Főfelügyelet, a határállomásokon a vám- és pénzügyőrség, a cégek telephelyein pedig a Közlekedési Főfelügyelet az Országos Munkaügyi és Munkabiztonsági Főfelügyelőséggel közösen végzi. A telephelyen abban az esetben kötelező ellenőrizni, ha egy cég több járművénél talált valamely hatóság rendellenességet.A vizsgálatok magas száma miatt a Közlekedési Főfelügyeletnek a jövő évtől új mobil ellenőrző műszereket kell beszereznie. A húsz mobil egység megvételére közbeszerzési pályázatot írnak ki a közeljövőben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.