Óriásit zuhant a tőzsdén a világ egyik legismertebb márkanevű cége. Eladásai nem nőttek az elmúlt másfél évben, így befektetői elpártoltak tőle – írja az USA Today. Negyvenegymillió dollárt veszített tavaly, igaz, évi negyvenmilliárdos bevételéhez képest, amelyet negyvenötmillió ember napi kiszolgálásából 121 ország 29 ezer éttermében szerzett, eltörpül az összeg. A kergemarhakórtól való rettegés is eltántorította a látogatókat – bár több gyorsétterem-hálózat éppen emiatt bevezette a sertéshúsos hamburgert. Ám a McDonald’s-termékek fogyasztóinak jelentős része érettebb korba lép, s egyre inkább vonzódik az egészséges vagy annak kikiáltott étkezéshez. A negatív folyamatok leállítására Amerikában és Nagy-Britanniában hatalmas újításokba kezdett a McDonald’s.
Étteremhálózatokból, márkanevekből vásárol be a cég, az ő termékeiket forgalmazza majd, ám egyes esetekben csak a feliratot cseréli ki a homlokzaton – írja az Internetto. Néhol különleges desszertet, delikát kávét kínál, máshol szusit és friss zöldséggel megrakott szendvicset. Sokáig érlelt provolone sajttal ízesített ételekkel, mexikói fogásokkal próbál betörni – versenytársaihoz hasonlóan – az eddig hősiesen ellenálló „latin” piacra: az új márkáktól a cég kétszázalékos növekedést vár.
A piaci elemzők persze csak legyintenek; szerintük egy ilyen nagyvállalat nem képes ekkora átalakulásra, a tervek híresztelése a Wall Street meggyőzésére való. A cég saját szakemberei szerint azonban a gyorsétteremlánc levetkőzheti bohócos imázsát, és ínyencségeivel meghódíthatja a pirosba öltöztetett üzleteket eleddig messze elkerülőket is. Olyannyira komolyan gondolják a változást, hogy kineveztek egy partner cégekkel foglalkozó igazgatót is, aki állítólag már tárgyal egy kínai étteremmel.
A Business Week című üzleti lap az Interbrand tanácsadó céggel közösen készített legértékesebb nemzetközi márkaneveinek toplistáján a McDonald’s a kilencedik helyet foglalja el. A márkanév jelenlegi értéke több mint huszonötmilliárd dollár. Ugyanakkor vészjósló adat, hogy az idei értéke a tavalyihoz képest kilenc százalékkal csökkent.
Ezzel szemben Japánban egyre erősödik a „Meci-kultúra – írta a New York Times. Harmincéves piaci jelenlétet követően most először merészkedett a cég a japán tőzsdére. Nem túlzott önbizalomról van szó, hiszen a szigetországban a gyorsétkezdepiacból már hatvanöt százalékos szeletet tudhatnak a magukénak. Az egész japán étterempiacon mindössze kétszázalékos a részvételük, de terveik szerint 2010-re megszerzik az öt százalékot. A japánokat leginkább az alacsony árakkal lehet becsábítani McDonald’s-be: amikor hétköznapokon levitték a hamburger árát, ötszörösére nőtt a forgalom. Mindez figyelemre méltó teljesítmény egy teljesen eltérő étkezési szokásokkal rendelkező kultúrkörben. Persze eközben próbálnak igazodni a helyi igényekhez is: a hamburgert keletiesen készített szósszal árulják.
Sallai remek megmozdulása után teljes összeomlás: kitömték a Galatasaray csapatát a BL-ben
