Éden nyugatról keletre

Japánban egyre divatosabb, Nyugat-Európában és Amerikában pedig egyre hétköznapibb étkezőhely a McDonald’s. Európában a kergemarhakór okozta pánik is jelentősen csökkentette a forgalmat a gyorsétkezdékben, amelyek újabban egzotikusabb ízeket kínálva próbálják visszahódítani a mediterrán és a kínai konyhához átcsábult fogyasztókat.

Skrabski Fruzsina
2001. 08. 05. 11:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Óriásit zuhant a tőzsdén a világ egyik legismertebb márkanevű cége. Eladásai nem nőttek az elmúlt másfél évben, így befektetői elpártoltak tőle – írja az USA Today. Negyvenegymillió dollárt veszített tavaly, igaz, évi negyvenmilliárdos bevételéhez képest, amelyet negyvenötmillió ember napi kiszolgálásából 121 ország 29 ezer éttermében szerzett, eltörpül az összeg. A kergemarhakórtól való rettegés is eltántorította a látogatókat – bár több gyorsétterem-hálózat éppen emiatt bevezette a sertéshúsos hamburgert. Ám a McDonald’s-termékek fogyasztóinak jelentős része érettebb korba lép, s egyre inkább vonzódik az egészséges vagy annak kikiáltott étkezéshez. A negatív folyamatok leállítására Amerikában és Nagy-Britanniában hatalmas újításokba kezdett a McDonald’s.

Étteremhálózatokból, márkanevekből vásárol be a cég, az ő termékeiket forgalmazza majd, ám egyes esetekben csak a feliratot cseréli ki a homlokzaton – írja az Internetto. Néhol különleges desszertet, delikát kávét kínál, máshol szusit és friss zöldséggel megrakott szendvicset. Sokáig érlelt provolone sajttal ízesített ételekkel, mexikói fogásokkal próbál betörni – versenytársaihoz hasonlóan – az eddig hősiesen ellenálló „latin” piacra: az új márkáktól a cég kétszázalékos növekedést vár.

A piaci elemzők persze csak legyintenek; szerintük egy ilyen nagyvállalat nem képes ekkora átalakulásra, a tervek híresztelése a Wall Street meggyőzésére való. A cég saját szakemberei szerint azonban a gyorsétteremlánc levetkőzheti bohócos imázsát, és ínyencségeivel meghódíthatja a pirosba öltöztetett üzleteket eleddig messze elkerülőket is. Olyannyira komolyan gondolják a változást, hogy kineveztek egy partner cégekkel foglalkozó igazgatót is, aki állítólag már tárgyal egy kínai étteremmel.

A Business Week című üzleti lap az Interbrand tanácsadó céggel közösen készített legértékesebb nemzetközi márkaneveinek toplistáján a McDonald’s a kilencedik helyet foglalja el. A márkanév jelenlegi értéke több mint huszonötmilliárd dollár. Ugyanakkor vészjósló adat, hogy az idei értéke a tavalyihoz képest kilenc százalékkal csökkent.

Ezzel szemben Japánban egyre erősödik a „Meci-kultúra – írta a New York Times. Harmincéves piaci jelenlétet követően most először merészkedett a cég a japán tőzsdére. Nem túlzott önbizalomról van szó, hiszen a szigetországban a gyorsétkezdepiacból már hatvanöt százalékos szeletet tudhatnak a magukénak. Az egész japán étterempiacon mindössze kétszázalékos a részvételük, de terveik szerint 2010-re megszerzik az öt százalékot. A japánokat leginkább az alacsony árakkal lehet becsábítani McDonald’s-be: amikor hétköznapokon levitték a hamburger árát, ötszörösére nőtt a forgalom. Mindez figyelemre méltó teljesítmény egy teljesen eltérő étkezési szokásokkal rendelkező kultúrkörben. Persze eközben próbálnak igazodni a helyi igényekhez is: a hamburgert keletiesen készített szósszal árulják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.