Egymilliárd forint jut idén kerékpárutak építésére

Egy, a Magyar Turizmus Rt. által készített felmérés alapján az aktív üdülési formák közül mind a fiatal, mind a felnőtt lakosság körében egyre nagyobb az érdeklődés a kerékpározás iránt. A Széchenyi-tervben kiemelten kezelik a kerékpárturizmus támogatását. A gazdasági és a közlekedési tárca a közeljövőben tervezi közös pályázat megjelentetését a kerékpárhálózat fejlesztésére.

Putsay Gábor
2001. 08. 05. 9:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy, a Magyar Turizmus Rt. által készített felmérés alapján az aktív üdülési formák közül mind a fiatal, mind a felnőtt lakosság körében egyre nagyobb az érdeklődés a kerékpározás iránt. A Széchenyi-tervben kiemelten kezelik a kerékpárturizmus támogatását. A gazdasági és a közlekedési tárca a közeljövőben tervezi közös pályázat megjelentetését a kerékpárhálózat fejlesztésére.

A kerékpárosok által használt országos törzshálózat 5500 kilométer hosszú: ebből eddig 300 kilométer szilárd burkolatú út épült meg, 1600 kilométeren kisforgalmú mellékutat, 1200 kilométeren pedig árvízvédelmi töltést lehet igénybe venni, 2400 kilométer kerékpárutat pedig a következő években kell megépíteni – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Budai Zoltán, a Gazdasági Minisztérium turisztikai helyettes államtitkára. Nem elképzelhetetlen, hogy tíz éven belül kétszeresére növekszik a kerékpárosok aránya a hét végi, üdülő-, kiránduló-, turista-, átutazó- vagy akár a napi hivatásforgalomban, ehhez azonban meg kell teremteni a szükséges infrastrukturális feltételeket. Egy kilométer szilárd burkolatú kerékpárút építési költsége mai árakon számolva húszmillió forint, így az országos hálózat kialakítása csak lépésenként történhet meg. A jelenlegi, illetve a jövőbeli beruházások során elsőbbséget élvez a Balaton körüli, a Duna menti, a Tisza–Bodrog menti, valamint a Fertő tó körüli kerékpárutak megépítése.

A Balaton körüli hálózat hiányzó szakaszainak kiépítése tavaly kezdődött, a munkálatok koordinálását a közlekedési tárca – amely idén egymilliárd forintot fordít a hazai kerékpárutak fejlesztésére – vállalta. Az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóságnak, valamint a Balaton-parti három megye állami közútkezelő közhasznú társaságainak közreműködésével az önkormányzatokkal egyeztetve elkészültek a hiányzó szakaszok kivitelezési tervei. Jelenleg a tó körül még 51,7 kilométer hosszú kerékpárút megépítése szükséges, ennek becsült építési költsége 1,45 milliárd forint. A közlekedési tárca számításai szerint a 200 kilométer hosszú összefüggő kerékpárutat 2002 végétől lehet igénybe venni – tudtuk meg Manninger Jenőtől, a tárca politikai államtitkárától. Tavaly például átadták a Csopak–Balatonalmádi közötti új szakaszt, emellett nyolc település kapott a belterületükön vezető kerékpárutakhoz támogatást. A régióban átadás előtt áll a Veszprém–Balatonalmádi közötti kerékpárút, és a napokban született döntés a 2001. első félévi pályázatokról.

A Duna, illetve a Tisza menti kerékpárutak részét képezik az EuroVelo-hálózatnak is. A társadalmi szervezetek, a helyi önkormányzatok, illetve az érintett tárcák összefogásával Magyarországon elsőként a Tisza mentén került kihelyezésre az EuroVelo jelzés. Tiszadob és Tiszaújváros között 2001. július 18-án egy 15 kilométeres jó burkolatú szakaszt jelöltek meg a tiszadobi nemzetközi túrakerékpáros találkozó résztvevői. A Magyarországon átmenő közel 400 kilométer hosszú EuroVelo-szakasz lényegében rendelkezésre áll, a kis forgalmú utakon és a jó burkolatú gátakon biztonságosan lehet kerékpározni. Szükséges azonban még megépíteni a nagyobb városokon – mint Sárospatak, Szolnok, Szeged – átmenő EuroVelo-utakat.

A közlekedési tárca mellett a GM idén 150 millió forintot ad regionális, elsősorban turisztikai célokat szolgáló kerékpárutak fejlesztésére, és számítani lehet a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium támogatására is. A jelenlegi pályázati szabályok szerint az önkormányzatok évente két alkalommal pályázhatnak állami forrásra. A regionális kerékpárutak építése szintén pályázati rendben zajlik, a feladatokra – területbiztosítás, tervezés, építési engedélyezés, vízelvezetés, csatornázás, közműkiváltás, tájékoztató táblák – legkevesebb 20 százalékos arányban saját forrást kell biztosítani, a fennmaradó részt pedig állami támogatásból lehet finanszírozni. A Széchenyi-tervben ugyancsak szerepel a kerékpárturizmus támogatása. Igénybe lehet venni kerékpárszerviz, -tároló, -őrző és -fogadó épületek megvalósításakor

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.