A korábban kötött megállapodás szerint, a közeljövőben bérkorrekciós tárgyalásoknak kellene kezdődniük az ÁPV Rt. és a társasághoz tartozó egyes szakszervezetek között. A részvénytársaság leendő megszűnésével kapcsolatos bizonytalanság miatt azonban az érdekvédők nem tudják, hogy kivel, mikor és miről tárgyalhatnának érdemben.
Huszonnégy Volán-társaságot tömörítő, Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) levélben fordult Faragó Csabához, az ÁPV Rt. elnök-vezérigazgatójához, hogy a társaság menedzsmentje a lehető leghamarabb kezdjen bérkorrekciós tárgyalásokat a szakszervezettel.
Az egyeztetés a korábban megkötött megállapodás szerint is esedékes lenne, de az érdekvédők szerint a tárgyalásokat a részvénytársaság megszűnésével kapcsolatos bizonytalanság is különösen indokolttá teszi. Inokai Géza, a KKSZ elnöke lapunknak elmondta: tudomásuk szerint több lehetséges időpontban, október, illetve december 31-én, egyes információk szerint viszont csak a következő ciklusban szűnne meg az ÁPV Rt., amely egy kisebb vagyonkezelő társasággá alakulna át. Az érdekvédők azt sem tudják pontosan, hogy az átalakulást követően milyen jogutódlási viszony alakulna ki.
– Egy többlépcsős, két évre szóló bérmegállapodást kötöttünk a menedzsmenttel, amit az akkori inflációs előrejelzés felső értékére, azaz hétszázalékos pénzromlásra számoltunk ki – mondta Inokai. Hozzátette: azóta azonban a hivatalos adatok szerint is legalább 8–9 százalékos lett az infláció, ami a szakszervezet szerint még ennél is magasabb. A KKSZ ezért bérkorrekciós tárgylásokat tart indokoltnak. – Mivel a részvénytársaságnál már megkezdődtek a létszámleépítések, és egyre nő a bizonytalanság, a lehető leghamarabb szeretnénk megkezdeni a tárgyalásokat – mondta Inokai Géza. Hozzátette: már nemcsak a bérkorrekció kérdése, hanem a jövő évre vonatkozó bértárgyalások is esedékesek.
Az ÁPV Rt. közleményben lapunkkal azt tudatta, hogy a társaság tervezett, a jogutódlás kérdését egyébként is rendező megszűnése semmilyen tekintetben nem befolyásolja a Volán-társaságok dolgozóinak tervezett bértárgyalásait. Mint írják, a megállapodások egyike sem tartalmazza, hogy a tárgyalásoknak az ÁPV Rt. és a szakszervezetek között kellene kezdődniük. A három Volán munkavállalói érdekvédelmi szervezet idén januárban kötött kétéves – 2001-re és 2002-re vonatkozó – egyezséget a keresetfejlesztés elveiről, ezt a Volán részéről a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége (KKVSZ) írt alá – emlékeztettek. Nyilatkozatuk szerint a megállapodást az ÁPV Rt. ellenjegyezte, ám abban nem szerepel szerződő félként.
A Volán-társaságok a költségvetési törvényben prognosztizált inflációnak – 5–7 százalék – megfelelő keresetfejlesztést kiadják. Hozzáteszik: a gyakorlatban a felső értéknek megfelelő 7 százalékot adták ki. Az éves viszonylatban meghatározott 10–12,5 százalékos keresetfejlesztési sávot már nem szorosan az inflációs előterjesztésből határozták meg, erre a megállapodás sem tartalmaz semmilyen utalást. Mind a kétéves, mind a 2001. évi bérmegállapodás alaptézisei teljesülnek.
A migránsok és külföldiek kizárása után nyugodtabb lett a svájci fürdő
