Érdekvédelmi bizonytalanság

A korábban kötött megállapodás szerint, a közeljövőben bérkorrekciós tárgyalásoknak kellene kezdődniük az ÁPV Rt. és a társasághoz tartozó egyes szakszervezetek között. A részvénytársaság leendő megszűnésével kapcsolatos bizonytalanság miatt azonban az érdekvédők nem tudják, hogy kivel, mikor és miről tárgyalhatnának érdemben.

Munkatársunktól
2001. 08. 03. 7:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A korábban kötött megállapodás szerint, a közeljövőben bérkorrekciós tárgyalásoknak kellene kezdődniük az ÁPV Rt. és a társasághoz tartozó egyes szakszervezetek között. A részvénytársaság leendő megszűnésével kapcsolatos bizonytalanság miatt azonban az érdekvédők nem tudják, hogy kivel, mikor és miről tárgyalhatnának érdemben.

Huszonnégy Volán-társaságot tömörítő, Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) levélben fordult Faragó Csabához, az ÁPV Rt. elnök-vezérigazgatójához, hogy a társaság menedzsmentje a lehető leghamarabb kezdjen bérkorrekciós tárgyalásokat a szakszervezettel.

Az egyeztetés a korábban megkötött megállapodás szerint is esedékes lenne, de az érdekvédők szerint a tárgyalásokat a részvénytársaság megszűnésével kapcsolatos bizonytalanság is különösen indokolttá teszi. Inokai Géza, a KKSZ elnöke lapunknak elmondta: tudomásuk szerint több lehetséges időpontban, október, illetve december 31-én, egyes információk szerint viszont csak a következő ciklusban szűnne meg az ÁPV Rt., amely egy kisebb vagyonkezelő társasággá alakulna át. Az érdekvédők azt sem tudják pontosan, hogy az átalakulást követően milyen jogutódlási viszony alakulna ki.

– Egy többlépcsős, két évre szóló bérmegállapodást kötöttünk a menedzsmenttel, amit az akkori inflációs előrejelzés felső értékére, azaz hétszázalékos pénzromlásra számoltunk ki – mondta Inokai. Hozzátette: azóta azonban a hivatalos adatok szerint is legalább 8–9 százalékos lett az infláció, ami a szakszervezet szerint még ennél is magasabb. A KKSZ ezért bérkorrekciós tárgylásokat tart indokoltnak. – Mivel a részvénytársaságnál már megkezdődtek a létszámleépítések, és egyre nő a bizonytalanság, a lehető leghamarabb szeretnénk megkezdeni a tárgyalásokat – mondta Inokai Géza. Hozzátette: már nemcsak a bérkorrekció kérdése, hanem a jövő évre vonatkozó bértárgyalások is esedékesek.

Az ÁPV Rt. közleményben lapunkkal azt tudatta, hogy a társaság tervezett, a jogutódlás kérdését egyébként is rendező megszűnése semmilyen tekintetben nem befolyásolja a Volán-társaságok dolgozóinak tervezett bértárgyalásait. Mint írják, a megállapodások egyike sem tartalmazza, hogy a tárgyalásoknak az ÁPV Rt. és a szakszervezetek között kellene kezdődniük. A három Volán munkavállalói érdekvédelmi szervezet idén januárban kötött kétéves – 2001-re és 2002-re vonatkozó – egyezséget a keresetfejlesztés elveiről, ezt a Volán részéről a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége (KKVSZ) írt alá – emlékeztettek. Nyilatkozatuk szerint a megállapodást az ÁPV Rt. ellenjegyezte, ám abban nem szerepel szerződő félként.

A Volán-társaságok a költségvetési törvényben prognosztizált inflációnak – 5–7 százalék – megfelelő keresetfejlesztést kiadják. Hozzáteszik: a gyakorlatban a felső értéknek megfelelő 7 százalékot adták ki. Az éves viszonylatban meghatározott 10–12,5 százalékos keresetfejlesztési sávot már nem szorosan az inflációs előterjesztésből határozták meg, erre a megállapodás sem tartalmaz semmilyen utalást. Mind a kétéves, mind a 2001. évi bérmegállapodás alaptézisei teljesülnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.