Felülvizsgálják a vámtörvényt

Igen jövedelmező üzletággá fejlődött mára a külföldről behozott használt autók kereskedelme, aminek rövidesen vége szakadhat, amennyiben a tervezett jogszabály-változtatás törvényerőre emelkedik.

Hunyor Erna
2001. 08. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Népszava tegnap írt arról, hogy a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának (VPOP) adatai szerint a kereskedők a reális gépjárműérték tíz százalékáért hozzák be a használt járműveket, de az esetek többségében csak a számlán feltüntetett vételár után fizetik meg vámtételeiket.

Az alulszámlázás valóban ilyen méreteket ölt erősítette meg lapunknak Kovács Ferencné őrnagy, a használt gépjárműveket kezelő 7-es vámhivatal parancsnoka, aki elmondta: a vámhatóság mindenkor a vonatkozó jogszabályok értelmében, szabályosan és szigorúan jár el. Azonban a jelenleg hatályos törvényi szintű szabályozás GATT-egyezmény nem ad további mozgásteret a vámhatóság részére. Kovács Ferencné közölte: a vámhatóság tisztában van azzal, hogy a behozott használt gépjárművek valós és számlázott ára között jelentős különbség van, a vámérték a magánforgalomban ugyanis 80 százalék körül mozog. Ugyanakkor a vámhivataloknak csak arra van lehetőségük, hogy ellenőrzést végezzenek abban az esetben, ha úgy ítélik meg, hogy a bevallott vámérték 20 százalékkal kevesebb, mint a hivatal nyilvántartásában szereplő összehasonlító érték.

Ez pedig nem jelent mást közölte a vámhivatal parancsnoka , mint hogy megnézik: az importőrök könyvelésében valóban a számlán feltüntetett értéken szerepel-e a behozott gépjármű. A VPOP-nak lehetősége van arra, hogy felkérje az eladó ország vámhivatalát arra, nézzék meg, hogy milyen összeg szerepel az eladó könyvelésében. Legtöbb esetben azonban a két könyvelt összeg megegyezik a számlaértékkel. Ilyenkor nem tud mit tenni a vámhivatal, mint viszszautalja a biztosítékot az importőrnek, és lezárja a vizsgálatot. Kovács Ferencné támogatandónak tartja, hogy a tervezett jogszabály-változtatás tartalmazza, hogy a jövőben a kereskedelmi jellegű vámáruknál, így a gépjárműveknél is, a vámosok állapíthassák meg a behozott áru ellenértékét. Véleménye szerint nem a különböző típusú korlátozásokban kellene gondolkozni mint a négy, majd hat évnél idősebb autók behozatalának tilalma , hanem egy szektorsemleges megoldásra lenne szükség annak érdekében, hogy a vámhivatal, majd azon keresztül a költségvetés hozzájusson a reális vámértékhez.

Az új szabályozás rendelkezhetne az önsúly vagy a köbcenti mértékéről, de lehet egy olyan pluszköltség is, amelyet nevezhetnének termék- vagy regisztrációs díjnak. Ennek mértéke megegyezhetne a fogyasztási adóval. Így a regisztrációs díjat nem a számlaérték, hanem független importőröknél a nettó katalógusár, a márkakereskedőknél pedig a gyári számla alapján állapítanák meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.