Korteshadjárat amerikai módra

Stefan Lázár (Németország)
2001. 08. 03. 9:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Politikai ellenfelük sikeréből igyekeznek tanulni a német kereszténydemokraták. A szociáldemokraták az 1998-as választás korteshadjárata során első ízben vették igénybe a modern médiatársadalom reklámtaktikáját, és jutottak vele sikeresen célba. Laurenz Meyer pártfőtitkár bejelentette, hogy a CDU a világ legnagyobb reklámirodáját bízta meg a pártprogram népszerűsítésével. A konzervatívok is szakítottak tehát azzal a hagyományos meggyőződéssel, hogy elvetendő és rossz hírű megoldás a kortesháborút mosószerekre emlékeztető jelszavakkal megvívni.

Az SPD sikert eredményező kampánya azonban más belátásra késztette őket: a világ több mint száz országában képviselt és évi huszonhárommilliárd dolláros forgalmat lebonyolító amerikai reklámügynökség, a McCann-Erickson kapott megbízást, hogy 2002 őszéig a gazdasági szektorban szerzett tapasztalatait átültesse a politikába, és győzelemhez segítse a CDU-t. A kereszténydemokraták e lépéssel beálltak abba sorba, ahol eddig olyan világvállalatok nevével találkozhattunk, mint a Lufthansa, az Opel autógyár vagy a Coca-Cola. Ezen vállalkozások illusztris társaságában nem okozott meglepetést Laurenz Meyer kijelentése, miszerint „a kortesidőszakban vezető szerep jut majd a gazdaságpolitikai témáknak, tekintettel a jelenlegi SPD/Zöldek kormány cselekvőképtelenségére”. Az amerikai reklámiroda képviselője pedig megállapította: „Valóban arról van szó, hogy a pártokat mint árucikkeket kell felkínálni. A CDU-ra vonatkoztatva ez azt jelenti, hogy a választópolgárok számára mint szavahihető, friss és a győzelem tudatában fellépő pártot kell reklámozni. A választási kampány ma más, mint tíz esztendővel ezelőtt.”

Az amerikai ügynökség nem csinál titkot abból: esélyesnek tartja a német kereszténydemokratákat, hogy visszaszerezzék a kormányfelelősséget. E meggyőződés kifejezésre jut az amerikai cég és a CDU között létrejött szerződésben is, a kialkudott – és természetesen titokban tartott – honorárium huszonöt százalékát csak a sikeres végeredmény esetén fizetik ki. A CDU és a CSU a legerősebb frakcióként akar jövőre bejutni a parlamentbe, s ez lenne az első lépés a Gerhard Schröder vezette kormány leváltása felé. E cél érdekében igyekeznek a McCann-Erickson specialistái az elkövetkező tizennégy hónapban a választópolgárokkal megértetni, hogy a párt a felkínált „áruval” éppen olyan megbízható minőségről gondoskodik, mint például a Coca-Cola.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.