Légterünk nem válik védtelenné

Minden bizonnyal nem marad jövőre védelem nélkül hazánk légtere – erősítette meg információinkat több, lapunknak nyilatkozó szakértő. Úgy tudjuk: a magyar honvédség részéről egy tárgyalódelegáció tartózkodik Oroszországban, amely előrehaladott megbeszéléseket folytat a 27 darab MiG–29-es vadászgép üzemidejének meghosszabbításáról.

2001. 08. 15. 19:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A repülőgépek mintegy hatvan százalékának jövő év júliusában, a többinek pedig decemberben jár le az üzemideje. A műszaki vizsga nélkül a MiG-ek nem emelkedhetnének többet a levegőbe. A javítások elvégzésére a fő konstruktor, vagyis a gyártó MiG tesz javaslatot a magyar kormánynak, amely azt vagy elfogadja vagy, elutasítja. Az is elképzelhető azonban – s egyes informátorok szerint ez lenne a legolcsóbb –, hogy a MiG gépgyár szakértői végeznék el az üzemidő meghosszabításhoz szükséges szereléseket az Oroszországból behozott alkatrészekkel, másik cég bevonása nélkül. Informátoraink szerint egyelőre nem kell attól tartani, hogy a munkálatokkal nem végeznek 2002 júliusáig. Lányi Zsolt, a honvédelmi bizottság kisgazda tagja, korábbi elnöke először lapunkban vetette fel a honvéd vezérkar felelősségét a légterünk esetleges hazai védelem nélkül maradása miatt. Úgy vélekedett, hogy szinte már bizonyos: Magyarország 2002 nyarától nem tudja megvédeni saját légterét egy ideig, mivel az üzemidőt meghosszabbító javításokkal az alkatrészek behozatalának időigényes volta miatt nem végeznek júliusig, s a nyugati vadászgépek üzembeállítása is legalább három évet vesz igénybe. Lányi ezért még Fodor Lajos vezérkari főnököt is lemondásra szólította fel. Lapunk azonban úgy értesült: a MiG-ek üzemidejének meghosszabbítását akár tavaszra el lehet végezni, s erre az előkészületek már folyamatban vannak.
A 27 darab vadászgép üzemidejének meghosszabítása akkor fejeződik be, ha az orosz MiG társaság vezérigazgatója aláírásával igazolja azt, ennek elmaradása esetén júliustól a gépek többsége nem szállhat fel. Ismeretes, hogy Magyarország a vadászgépek üzemidejének meghosszabbítása mellett a felújítást, azon belül is a NATO-kompatibilissá tételüket is választhatta volna. Ezt azonban nemcsak a kormányzat, hanem a szakértők többsége is elvetette. A nemzetbiztonsági kabinet használt nyugati gépek beszerzése mellett döntött, s jelenleg is folyik az amerikai F–16-osokra, a svéd Gripenekre és a török F–16-osokra tett ajánlatok összehasonlítása. Legutóbb a török védelmi minisztérium juttatta el a magyar Honvédelmi Minisztériumnak a javaslatát, amely mind árban, mind a korszerűséget illetően igen kedvező. Szakértőik a napokban érkeztek Magyarországra tárgyalni a honvédelmi tárca illetékeseivel. A minisztérium a hónap végére készül el a három, titokban tartott ajánlat összehasonlításával, s konkrét javaslatot tesz le a nemzetbiztonsági kabinet asztalára, amely kora ősszel dönt a nyertes konstrukcióról.
*
Taszárról és Kecskemétről felszállva a napokban gyakorlatot hajtanak végre a magyar légtérben az ohioi Nemzeti Gárda F–16-osai és a magyar légierő MiG–29-esei. A közös kiképzés alkalmat adott a magyar pilótáknak, hogy repülés közben ismerkedjenek meg azzal az amerikai típussal, amelyet a jövőben Magyarországon is rendszeresíthetnek.
Az amerikai alakulatok közül nem kis részben azért esett a választás az ohióiakra, mert az Egyesült Államoknak ebben az államában igen sok magyar él, a Nemzeti Gárdában is szolgálnak jó néhányan. Az amerikai gépek – három F–16-os egy KC–135-ös légi utántöltő és egy Hercules szállító – még a múlt héten érkeztek a somogyi bázisra. Azóta számos bevetést repültek, amelyek során a kétüléses F–16-osokban egy-egy magyar pilóta is helyet foglalhatott. Gyakorolták a kecskeméti MiG–29-esek elleni légi harcot és a légi utántöltési manővert is.
Szinte minden egyes bevetés végén számos iskolakört repültek a taszári repülőtéren a kétüléses F–16-osok. Ezek során a magyar pilóták megfigyelhették, illetve gyakorolhatták a fel- és leszállás F–16-osra jellemző mozzanatait. Ezek a repülések a megfigyelők szerint rendkívül hasznosnak bizonyulhatnak, amennyiben a kormányzat szeptemberben esedékes döntését követően az Országgyűlés az F–16-osok beszerzését hagyná jóvá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.