Sziget Plaza

Szarka Ágota
2001. 08. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kell egy hét együttlét – ezzel a szlogennel indult majd egy évtizede a Diáksziget. Már a kezdet kezdetén hihetetlen sikert aratott az ötlet: egy olyan program, ahol a fiatalok nemcsak egymással ismerkedhetnek, hanem az őket körülvevő világ sokszínű kultúrájával is. Aztán a szigetből „projekt” lett, elkezdett dagadni, mint az a bizonyos mesebeli Kisgömböc. Ma már Közép-Európa legnagyobb kulturális fesztiválja, ahol ötven helyszínen több mint ezer program várja a több százezer látogatót. A Pepsivé lényegült Diáksziget ma már világnézeti demonstráció is, a mindent átölelő tolerancia, a jövő szalonképes, globális multikultúrájának fesztiválja. Egy olyan fórum, ahol kötetlen formában juttathatók el a fiataloknak szóló fontos üzenetek. Legalábbis ezt az imázst építették köré a píár-szakértők. Elsősorban mégis kőkemény üzlet. Szemmel láthatólag ez a legfontosabb üzenet.A Diáksziget olyan, mint egy szabadtéri „pláza”, ahol megpróbálnak mindent megetetni a fiatalokkal. Van itt cipőbolt, bank-point minden sarkon, és tengernyi kocsma. Minden nagyobb cég képviselteti magát. A fiatalok pedig vásárolnak. A műsorfüzet beköszöntőjében olvasható: „Mostan legszívesebben programokat ajánlanék önöknek, hogy ezt és azt semmiképpen se hagyják ki… de tök fölösleges, ugye… tudom, hogy soha semmit sem bírok megnézni-hallgatni… úgyis leragadok az első szimpatikus kocsmánál, embernél, zenekarnál, aztán lesz, ami lesz”. Hát igen. Tényleg valami ilyesmiről van szó.Évek óta drogmentes szigetről hallunk, most már elektromos kutyákat is telepítettek a bejárathoz. Érdekes módon a szigeten mégis felhőkben száll a marihuána füstje. Több százezer látogatóból eddig mindössze tíz körüli a kábítószer-birtoklás miatt lekapcsolt fiatalok száma.„Beindult a tűcsereprogram. Az elhasznált tűket vigyétek vissza a drogbuszhoz, ahol újakat kaphattok. A rendőrök másutt járőröznek” – jön a közhasznú SMS-információ az egyik mobiltelefoncég hírügynökségétől. Az ember pedig eltűnődik ezen a skizofrén rabló-pandúron. Az italokkal viszont teljesen más a helyzet. Nincs olyan dörzsölt fiatal, aki az engedélyezett két literen túli mennyiségben be tudna a szigetre csempészni üdítőitalt. Az alkoholról már nem is beszélve. A szigorúság érthető is, hiszen mi is lenne akkor a „bizniccel”? A sziget pedig nagy üzlet.A bazársoron végigsétálva szintén eszébe juthat az embernek egy s más a kitelepült szexshop kínálatát nézve. Potom pénzért lehet itt kapni gumibabát, korbácsot és sok egyéb fantáziadús kelléket. Végül is időben kell elkezdeni a szexuális kultúrára való nevelést. Nyilván ennek fontossága motiválta Tamás Gáspár Miklóst is, amikor a Magyar Hírlapban július 14-én ultimátumot intézett a Sziget kft.-hez a melegprogramok védelmében. „Kedves Gerendai, kedves Sziámi, a Pepsi Szigetet sokan fogják bojkottálni, tüntetésekre és blokádra számíthattok. Ha nem mondjátok fel az óbudai polgármesterrel kötött szégyenteljes egyezséget, akkor a szigetnek annyi. És nem lesz lé se.”A Sziget Kft. villámgyorsan felmondta a szerződést. A melegjogok nem sérültek. Lett lé. A fiatalok pedig szórakoznak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.