Kincsek a mocsárból

Magyar Kálmán negyven éve tudatosan ássa be magát a múltba: a honfoglalás korának, az Árpád-kori és a kora középkori magyar régészeti emlékek egyik legeredményesebb kutatója. Kiemelkedő munkái közé tartozik Segesd város romjai, a nagyecsed–sárvári monostor és a bodrogbűi nemzetségi központ feltárása. Jelenleg a kaposvári Rippl-Rónai Múzeum régészeti főtanácsadója és a Magyar Nemzeti Történeti Társaság elnöke.

Stefka István
2001. 09. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Úgy tudom, gyermekkorától arra készült, hogy régész lesz.
– Olyan helyen születtem, Érden, ahol szinte mindennap találkozhatott az ember régészeti emlékekkel. A településen ó- és újfalut különböztettek meg. Ófalu tele volt műemlékekkel. Nemcsak a minaretet említeném meg – ilyenből három van Magyarországon –, hanem azt is, hogy mellettünk húzódott a római út, lehetett látni az ősi köveket. Aztán a József Attila Gimnázium akkori, hatvanas évek elejei humán gondolkodása, a magyar történelem szeretete is sokat segített a pályaválasztásban. A bölcsészkaron László Gyula volt a tanárom, végül is ő irányította a figyelmemet a magyar középkor felé.
– Mit tart a legfontosabb régészeti sikerének?
– Érettségim, 1962 óta részt vettem a nagyobb középkori ásatásokban. Segédkeztem például Budavár feltárásánál, dolgoztam egyetemistaként Egerben kiváló régészek mellett. Ez volt az alapiskola. Igazából a Báthoriak őseinek, a király közvetlen környezetének, a Gutkeledek nemzetségi központjának feltárására vagyok büszke, amelyet a nagyecsedi Sárvárdombon találtam meg 1975-ben. Ez azért volt fontos, mert a román kori magyar kőfaragványok legkorábbi emlékei kerültek elő szinte a semmiből. A XI. században szakrális központ volt itt, Szent Péter tiszteletére emelt kőtemplommal, téglabazilikával, monostorral. Addig mindenki azt hitte, hogy az Alföldön nem lehettek rangos értékek. Ez viszont azt bizonyította, hogy a székesfehérváriakhoz, a tihanyiakhoz vagy az esztergomiakhoz hasonló, csodálatos építmények álltak az Alföldön is. Ásatásaimat Somogyban folytattam, kerestem a korai nemzetségi, ispánsági központokat. Segesden – amely most falu – megtaláltam a királynéi várost. Rogerius püspök is említi, hogy a mohi ütközet után Kálmán herceg Segesdre ment először, sőt IV. Bélának hosszú időn keresztül ott volt az udvartartása. Az északról délre vezető legfontosabb utaknak Segesd az állomása, amely egyébként a Dél-Dunántúl központja volt.
– Tudományos szempontból mit jelentett ez a régészeti feltárás?
– Egyrészt azért fontos, mert erről a korszakról azelőtt keveset tudtunk, másrészt megcáfolta azt a szomszédaink által terjesztett rágalmat, miszerint a barbár magyarok idejöttek, és még a XII. században is – például Székesfehérváron – csak faépítményeik voltak. A leletek bizonyítják, hogy a Kárpát-medencében már a XI. században egységes, magas kultúrájú magyarság élt, amely érlelője volt a további fejlődésnek. Magyarul beszélő néprészek már 896 előtt is éltek ebben a térségben, ezt László Gyula kettőshonfoglalás-elmélete is alátámasztja. Bizonyítja korai ittlétünket a bodrogbűi vasolvasztó műhelyből az 1999-ben végzett ásatásunkkor előkerült rovásírásos agyagfúvóka-töredék is. Mai tudásunk szerint ez az első nyelvemlékünk. Vékony Gábor egyetemi docens megfejtette a székelymagyar rovásírással feljegyzett szót, amelynek jelentése: „funák”, „fújtatnék”. Mágikus tárgyfelirat ez. A nemzetségi központ feltárása, az ott talált régészeti leletek is bizonyítják, hogy a magyar nyelvű kereszténység gyökerei jóval korábbra nyúlnak vissza, mint 1000 vagy 972. Egyáltalán: székelyek élhettek itt a IX. században, Somogyvártól harminc kilométerre, amely Koppány vezér nemzetségi központja volt! Többhullámú honfoglalás zajlott le tehát, és legutóbbi könyvemben, a Szent István államszervezésének régészeti emlékei-ben utalok azokra a kereszténységgel kapcsolatos terminológiákra, amelyek arra mutatnak: a Kárpát-medencében magyarul beszélő, írni tudó embereknek a nyomait fel lehet lelni Árpád bejövetele előtt.
– Évtizedeken keresztül a régészetnek élt, aztán eljött a rendszerváltozás ideje, és a tudós ember elkezdett politizálni, méghozzá kereszténydemokrata színekben. Mi történt?
– A belső mellett külső késztetés is ért. Foglalkoztam a Szent Koronával is, és megkerestek, hogy alapítsam meg a Szent Korona Társaságot. 1990 januárjában megalapítottam. Ennek bizonyos körök politikai színezetet tulajdonítottak, sokan csatlakoztak hozzánk. Somogy megyében létrehoztuk a Kereszténydemokrata Néppárt megyei szervezetét, amelynek első elnöke lettem. 1991-ben aztán mégis úgy döntöttem, hogy abbahagyom az aktív politizálást, visszatérek a szakmámhoz.
– Miért?
– Úgy éreztem, hogy nekem túl lassú ez az átalakulás, és olyan ügyek is kiderültek a privatizáció során, amelyek nem tetszettek, sok mindennel nem értettem egyet. Hogy mégse kerüljek távol a politikától, többedmagammal, külföldi és magyar professzorokkal megalakítottuk a Magyar Nemzeti Történeti Társaságot, amelynek elnöke lettem. A társaságnak az volt a célja, hogy tisztázza és korrigálja az iskolai oktatásban meggyökeresedett történelmi tévedéseket. Elsőként tartottunk Szent László-ünnepséget Somogyváron, ami azóta országossá terebélyesedett.
– A Magyar Nemzeti Történeti Társaság tíz éve olyan könyveket, tanulmányokat jelentet meg, amelyek elősegítik a történelmi tisztánlátást, erősítik a nemzeti indetitástudatot. Ilyen például a Trianon forrásai dokumentumkötet, avagy Az őshazától Árpád honalapításáig című könyv.
– Nemzeti történelmünkről számtalan kötet jelent meg neves magyar és külföldi történészek tollából. Itt van például a magyarságot ért atrocitások gyűjteményes kötete, a Magyar holokauszt, amely dokumentum a magyarok megsemmisítésének kísérletéről. Sorozatunk második kötete a kommunizmus áldozatairól szól, 1917-től 1967-ig. Olyan, tudományos igénnyel megszerkesztett forrásgyűjtemény ez, amely írásban még sehol sem jelent meg. Hasonlíthatom ezeket a forrásokat a régészet tárgyi emlékeihez: azokat a föld alól ássuk ki, ezeket a dokumentumokat viszont évtizedeken át elzárt helyekről hoztuk elő, kutattuk fel, vagy a fejekben meglévő emlékanyagot vetettük papírra. Hihetetlen gyorsan kell dolgoznunk. Fel kell tárnunk a kulákság valódi történetét, mivel egyre kevesebb az élő tanú, meg kell szólaltatnunk mielőbb azokat, akiket még életben találunk. Sajnos a Kádár-korszakban nem mertek erről beszélni az emberek. Felejtsük el a múltat! – ezt énekelték. Most bátorítanunk kell őket, hogy beszéljenek életük valódi történéseiről. A legsürgetőbb dolgunk az, hogy feldolgozzuk ezeket az élményanyagokat. Ezt most nem mint régész mondom, hanem mint a társaság elnöke. Már az ötödik kötetre is megvan az anyagunk. Kárpátaljáról nemrég kaptam egy kötetre való dokumentumot, amely arról szól, hogy 1944–45-ben milyen szörnyűségek érték a kárpátaljai magyarságot.
– Teljes életet él?
– Ha azt a lelkesedést nézem, amellyel negyven évvel ezelőtt kezdtem a szakmát, akkor igen. Ha a megjelenésért nem is, de az anyagi elismertségért, a támogatásért azonban legalább annyit kell küzdenünk, mint az előző évtizedekben. De hát egy megszállott régész akkor is dolgozik, ha nem látja rögtön a munkája eredményét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.